Talán nem sokan emlékeznek rá, de Glen Powell szerepelt az Expendables című akciómozi sztárokkal telitömött harmadik részében. Ő volt a friss hús a sok veterán akciósztár – Antonio Banderas, Harrison Ford, Sylvester Stallone… – között. A többiek látták, hogy ebben a srácban van valami, igazi régimódi sztáralkat, mégsem biztatták, inkább lesajnálták. Azt mondták neki, hogy rossz korba született. Az ő alkatával korábban szupersztár lehetett volna, de nem most. 2014-et írtunk.
Powell azonban nem olyan alkat, akit mindez eltántoríthatott volna, bár tény, hogy maga is érezte: nem neki kedveznek a csillagok. A húszas éveiben végignézte, ahogy a jó barátai olyan sikersorozatokban kapnak sztárcsináló szerepeket, mint a Tiszta szívvel foci vagy a Glee, neki azonban nem jött össze a dolog. Akkoriban minden casting director Robert Pattinsonra vagy Christian Bale-re emlékeztető, befelé forduló pasikat keresett a látványos főszerepekre, és ebben a versenyben Glen Powellnek nem osztottak lapot.
Stay positive!
Úgy érzi, hogy sokat köszönhet Chris Prattnek és A galaxis őrzői sikerének. Pratt volt ugyanis az, aki ismét divatba hozta az életet lazán felfogó, sármos hőstípust.
Ezek a fickók bekapnak egy ütést, majd utána elmondanak egy viccet.
Ez már sokkal jobban állt a hetedik generációs texasinak, aki a sok megpróbáltatás dacára mindig pozitív maradt. Ám ettől még így is hosszú évekbe telt, hogy egyről a kettőre jusson. 2016 és 2018 között karnyújtásnyira volt attól, hogy összejöjjön neki. Szerepelt földije, a kultfilmgyáros Richard Linklater egyetemi komédiájában, az Everybody Wants Some-ban, amit az élete legjobb forgatásának nevezett: „Amikor véget ért, megkönnyeztem. Nem akartam hazajönni onnan”.
Emellett emlékezetes szerepe volt a Scream Queens – Gyilkos történet című Ryan Murphy sorozatban, sármos űrhajóst játszhatott a nagy sikerű A számolás jogában, és megkapta a karrierje első főszerepét a Netflix Set It Up című romantikus vígjátékában, aminek sikere nagy hatással volt a streamingszolgáltató azon döntésére, hogy szakmányban kezdje gyártani a romkomokat.
A Set It Up sikere csupa olyan ajtót nyitott meg Glen előtt, melyek korábban zárva voltak. De még ekkor sem volt kolbászból a kerítés. Ugyan részt vett a Top Gun: Maverick castingján, de nem kapta meg a szerepet, amire jelentkezett. Miles Teller elvitte előle. Tom Cruise és Joseph Kosinski rendező azonban nem akarta őt elveszíteni, így egy másik szerepet ajánlottak. Ez ugyan hízelgő volt, azonban maga a szerep már egyáltalán nem volt az. Egy ellenszenves fickó, aki kizárólag a családi háttere miatt lehet a légierőnél, és még csak nem is túl jó pilóta.
Powell köszönte, de nem kért belőle. A döntését azzal indokolta Tom Cruise-nak, hogy a helyükben a vágás során ennek a karakternek a jeleneteit szedné ki először. Cruise nem sértődött meg a kritikán, sőt felülbírálta magát: megengedte Glen Powellnek, hogy olyanra formálja a figurát, amilyenre szeretné. Így született meg a badass Hangman, Val Kilmer első részben látott karakterének egyfajta továbbgondolása. A karakter, aki aztán végleg feltette Glen Powellt a térképre. Vagy várjunk… Előbb egy kis szünet.
Csődközelben
A Top Gun: Maverick forgatása 2019 áprilisában ért véget, a Paramount stúdió 2020 nyarára tűzte ki a premier időpontját. Csakhogy jött a pandémia, és mivel Tom Cruise úgy döntött, hogy a film nem kerülhet a mozik helyett a streamingszolgáltatók kínálatába, inkább kivárták, hogy a mozikba visszaszivárogjanak a nézők. Csakhogy erre két teljes évet kellett várni. Ezt a két esztendőt egy Tom Cruise kaliberű színész könnyedén ki tudja bekkelni, egy olyan színész azonban, aki épp az áttörés küszöbén áll, már nem annyira.
Glen Powell bajban volt, nem is kicsiben. A könyvelője már azzal nyomasztotta, hogy amennyiben a pandémia elhúzódik, csődközelbe kerülhet.
Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy akiket a képernyőn vagy a mozivásznon láthatunk, mind fantasztikus luxuséletet élnek, de ez csak egy bizonyos szint fölött igaz. A többiek hónapról hónapra, munkáról munkára tartják fenn magukat. Glen Powell pedig az első kiemelkedő gázsiját nem a Top Gun: Maverickért, hanem az Amerikában tavaly decemberben bemutatott Imádlak utálniért kapta, aminek szerepét részben pont a Maverick miatt kaphatta meg. Afféle pótcselekvés, mondhatni menekülőút volt számára, hogy ha már nem jött munka, akkor csinált egyet magának. Megírta a Netflixen hétvégén startoló A bérgyilkos, aki nem is volt forgatókönyvét.
A kényszer szülte tehetséges író
Egy kicsit megint előre szaladtam. Powell ugyanis nem a semmiből kezdett el forgatókönyveket írni. A húszas éveiben, amikor épp nem akadt elég színészmeló, beajánlották hivatásos forgatókönyv-olvasónak Lynda Obst producer mellé, akinek a nevéhez olyan mozik fűződnek, mint a Hogyan veszítsünk el egy pasit tíz nap alatt? vagy a Csillagok között. A sok-sok szkriptolvasás fejlesztette a képességeit, amit aztán kamatoztatni is tudott. Amikor nem forgathatott, forgatókönyveket írt.
Egyik forgatókönyvem sem volt mestermű, de ahhoz elég jók voltak, hogy el tudjam adni őket, és meg tudjak élni olyankor is, amikor épp nem volt színészi munkám.
A bérgyilkos, aki nem is volt megírása tehát ismét egy olyan időben történt, amikor nem volt színészi munkája. Az alapot egy 2001-es újságcikk szolgáltatta, ami egy főiskolai tanárról szólt, aki szabadidejében a rendőrséggel együttműködve bérgyilkosnak adta ki magát, majd amikor megkapta a megbízótól az előleget, a rendőrök azonnal letartóztatták az illetőt.
A forgatókönyvet Richard Linklaterrel közösen írta meg, és közösen kezdtek el házalni a stúdióknál is, csakhogy senki nem hitt a műfajilag nehezen besorolható projektben. Végül függetlenül, szuperalacsony költségvetésből csinálták meg, óriásit kockáztatva, de a hazárdjáték bejött. A fesztiválsiker hatására a 11 millió dollárból készült filmet 20 millióért vásárolta meg a Netflix. Kiderült, hogy Glen Powell nemcsak sztárnak, hanem üzletembernek sem utolsó.
Aki mer az nyer
De a legnagyobb húzása nem ez volt, hanem amikor összeállt Sydney Sweeney-vel, hogy közös erővel megcsinálják az Imádlak utálni című romkomot. Bár a filmtervükre egymásra licitáltak a streamingszolgáltatók, ők inkább a mozis forgalmazás mellett döntöttek, még annak tudatában is, hogy a nagyobb kockázat miatt így kisebb büdzséből gazdálkodhatnak, mivel a romkom zsáner a mozikban épp nem annyira divatos. Sweeneyvel tudták, hogy valami extrát kell produkálniuk ahhoz, hogy a filmjükre felfigyeljenek az emberek.
A forgatásról rengeteg flörtölős hangulatú kép és videó jött ki kettőjükről, ők pedig szándékosan nem kezdték cáfolni a bulvárpletykákat. A lapok forró románcról írtak, és bár tény, hogy Powell épp akkoriban szakított a barátnőjével, Sweeney párja az Imádlak utálni egyik producere volt, aki maga is végig jelen volt a forgatáson. Ez azonban nem zavarta a nézőket, elhitték a műrománcot, melynek szikráit a mozivásznon is látni akarták: több mint 200 millió dollár értékben jegyet váltva a filmre.
Glen Powell sztárstátuszának igazi erőpróbája azonban csak júliusban jön. Emberünk a befutása óta visszautasította már az újragondolt Bourne-filmek főszerepét, ahogy nem kívánt részt venni a Jurassic Park világának feltámasztásában sem – „A forgatókönyv nagyon jó volt, de én nem tudtam volna hozzátenni semmit” –, ugyanakkor igent mondott egy viszonylag elfeledett kilencvenes évekbeli blockbuster, a Twister „folytatására”. Tom Cruise azt tanácsolta neki, hogy amennyiben nagy büdzséjű látványfilmet akar forgatni, olyan témát találjon, ami az egész világon rezonál, amihez bárki tud kapcsolódni. Klímaszorongásban élünk, az időjárás hektikus változásai mindenkire hatással vannak, így Glen Powell a lapjait a tornádókkal küzdő hősöket bemutató Twistersre tette fel.
Family First
Glen Powell az utóbbi tizenöt évét nagyrészt Los Angelesben töltötte, ahol meghallgatásról meghallgatásra, találkozóról találkozóra járt. Rengeteg idejét felemésztette, hogy folyton az új munkák után loholt. Szinte már ironikus, hogy épp akkor hagyja ott a várost, amikor igazán futni kezd a szekere. Nemrég eladta az ottani lakását. Állítása szerint amikor épp nem forgat a világ valamely pontján, most már a családi fészekbe igyekszik hazatérni a texasi Austinban.
Elértem azt a pontot a hollywoodi karrieremben, hogy már otthagyhatom Hollywoodot. Kiérdemeltem, hogy visszatérjek a családomhoz.
Egy másik földije, Matthew McConaughey volt az, aki felhívta a figyelmét arra, hogy vigyázzon Los Angelesszel, mert amit ott lát, az nem az igazi világ, és inkább a családjára, a gyökereire fókuszáljon. Ez a szándék amúgy sem állt távol Powelltől, aki egy Austin melletti családi farmon nőtt fel, elsősorban nők társaságában. Középső gyereknek született egy háromgyerekes családba, van egy nővére és egy húga, és az unokatesói is lányok. Részben ez az oka, hogy kiválóan megérteti magát a nőkkel, ahogy ezzel magyarázható az is, hogy egy olyan korban, amikor a férfi sztárok többsége távol tartja magát a romkomoktól, ő örömmel vetette bele magát az Imádlak utálniba. Állítása szerint az Álljon meg a nászmenetet olyan sokszor látta, hogy meg sem tudja számolni, és annyit táncolt a filmzenéjére, hogy az összes dalszöveget kívülről fújja.
A családja annyira fontos számára, hogy minden forgatáson meglátogatják. És mivel Powell anyu és apu szeret szerepelni, Glen még statisztaszerepet is szokott szerezni nekik. Az Imádlak utálniban például a repülőgép utasai között láthattuk őket.
Ez most Glen Powell ideje
Glen Powell tavaly április óta szingli, és gyakorlatilag a munkájának él. Vagy forgat vagy valamelyik már leforgatott projektjét népszerűsíti. Egyikkel sincs semmi baja. Sok sztárral ellentétben neki nem büdös interjúkat adni, örömmel jár be a talkshow-kba vendégnek, szívesen osztogat autogramokat és szelfizik a rajongókkal. Az Imádlak utálni nagy sikere is részben annak köszönhető, hogy ő és Sydney Sweeney is extra energiákat mozgósítottak a film népszerűsítéséért. Tudatosan tervezi a karrierjét, ami részben annak köszönhető, hogy nem a húszas éveiben, hanem érett felnőttként, már a harmincas évei közepén vált ismertté.
A színész igyekszik maximálisan kihasználni a sikerhullámot, egymás után írja alá a szerződéseket. Játszik majd ügyvédes thrillerben (Monsanto), fekete komédiában (Huntington), továbbá szerepelni fog A menekülő ember remake-jében és egy tévésorozatban (Chad Powers) is. És természetesen Sydney Sweeney-vel is sokat gondolkodnak azon, hogyan folytathatnák az Imádlak utálnit.
Az már biztos, hogy a millió dolláros mosolyú, jóképű, rendkívül pozitív kisugárzású, családcentrikus és texasi Glen Powell a következő pár évben állandó vendég lesz a képernyőkön és a mozivásznakon. Mindössze két dologtól szeretné távol tartani magát: a Marvel-filmektől és az Oscarra hajtó produkcióktól. Viszont Christopher Nolannel nagy örömmel dolgozna újra együtt, ha már A sötét lovag – Felemelkedésben épp csak egy nyúlfarknyi jelenet jutott neki, amiben Bane (Tom Hardy) szétveri a fejét.
A bérgyilkos, aki nem is volt június 7-től látható a Netflix kínálatában. A Twisters július 18-án érkezik a magyar mozikba.