nlc.hu
Szabadidő

A Pamkutya gigasikere: az influenszerek lesznek az arénák új sztárjai?

Ha Azahriah brutális számait nem is érik el, a főképp a YouTube-ról ismert Pamkutya napok óta lázban tartja az országot azzal, hogy zsinórban telíti meg újra meg újra a nagyjából 20 ezres befogadóképességű MVM Dome-ot. Az ország egy része ünnepel, a másik értetlenül nézi a történéseket. De kinek van igaza?

Az Irigy Hónaljmirigy paródiazenekar februárban tartja a fennállása 35. évfordulójának jubileumi koncertjét. Tucatnyi lemezt adtak ki, egy időben saját műsoruk volt egy nagy kereskedelmi csatornán, a tagjaik rendszeresen tűnnek fel a különböző celebműsorokban… Mégis, a jegyeket hiába árusítják már hónapok óta, ha akarok, még most, szeptember vége felé is bármikor könnyedén tudok jegyet vásárolni a februári MVM Dome bulira.

Irigy Mirigy kontra Pamkutya

Ezzel szemben egy másik paródiazenekar, a YouTube hőskorában, a 2010-es évek elején feltűnt, de máig aktív Pamkutya szinte teljesen kimaradt a régi típusú médiából, sőt egy jó ideje már nem is paródiavideókkal, hanem ismeretterjesztő/utazós tartalmakkal szerzik az új követőket. Amikor úgy döntöttek, hogy ők is összehoznak egy koncertet, a körülbelül húszezres befogadóképességgel bíró MVM Dome-ot villámgyorsan megtelítették, sőt azóta ezt a bravúrt még kétszer megismételték: e cikk írásának pillanatában egy nappal vagyunk a negyedik koncert jegyárusításának kezdete előtt.

Tegyük gyorsan hozzá: míg a Pamkutyáéknak másfélmillió követője van a YouTube csatornájukon, addig az Irigy Hónaljmirigynek „csak” 233 ezer. Az előbbit a nézők még soha nem láthatták nagykoncertet adni, míg az utóbbi mögött már jó néhány nagykoncert áll, sőt az évek során már végigturnézták az országot párszor, vagyis az ő fellépésük már nem megy akkora eseményszámba, mint a Pamkutyáé.

Pamkutya

Pamkutya az MVM Dome-ban (Fotó: Facebook)

Ettől még furcsának tűnhet, hogy egy évtizedek óta létező és aktívan koncertező, képzett zenészekből és nagyszerű énekesekből álló, nagyjából hasonló műfajban utazó paródiazenekar jubileumi bulija látványosan kevesebb embert érdekel, mint egy olyan formációé, akiket jobbára csak vicces YouTube klipekből ismerünk, koncerten még soha nem bizonyítottak, sőt a hangbéli képességeik – az eddig hallottak alapján – is hagynak némi kívánnivalót maguk után.

Működik a FOMO?

Sokan hasonlítják a Pamkutya sikerét Azahriah tavalyelőtti hasonló bravúrjához, és ez abból a szempontból mindenképp megállja a helyét, hogy két közösségi médiába erősen beágyazott, a fiatalok körében rendkívül népszerű előadóról van szó. Abból a szempontból azonban a hasonlat már sántít, hogy Azi például nem parodizál, ízig-vérig zenész, aki a stadionkoncertjeiig azért szerzett némi rutint a koncertezésben, ráadásul saját dalokkal, és nem paródiákkal vált népszerűvé.

Tény, hogy a Pamkutyának is akadnak saját dalai, de nem valami sok. A Spotifyra tévedve összesen négybe futottam bele, közülük a legújabb is van már öt éves.

A Pamkutya esetében a paródiák működőképességéhez sokszor maga a klip is hozzájárult: kizárólag hallgatva őket nem feltétlenül adnak nagy zenei élményt. Ezért is érdekes, hogy valójában a követőik miért érzik úgy, hogy érdemes alsó hangon (ennyibe kerülnek a legolcsóbb jegyek) 11 900 forintot kipengetniük egy arénabulijukért.

Pamkutya

Osbáth Norbert és Osbáth Márk, azaz a Pamkutya (Fotó: Facebook)

Rajongói találkozóként tekintenek az eseményre és kevésbé koncertélményként? Azért mennek, mert jó poén ott lenni? Vagy egyszerűen csak működik a FOMO, és az első teltház már önmagában segített generálni a többit?

Most már tény, hogy bárhogy is sikerülnek majd a jövő márciusi MVM Dome bulik, abban a hónapban ez lesz az egyik legnagyobb kulturális esemény Magyarországon, bármilyen furcsán hat is ez így leírva.

Kockázatok és mellékhatások

Régen, ha valaki zenekart alapított, végig kellett menni a ranglétrán. Először pici klubokban léptél fel jobbára barátok és családtagok előtt, majd jött az előzenekari státusz kisebb bulikon, ha jól ment a szekér jöhettek a kisebb majd egyre nagyobb klubbulik, felállhattál a fesztiválok kisebb színpadára valamelyik kevésbé kedvező idősávban, és ha tényleg jó voltál, évek alatt elérhettél arra a szintre, hogy megkockáztathass egy önálló nagykoncertet egy párezer fős helyszínen, amit később követhettek az arénák és a stadionok, már ha valaki képes volt valahogy megugrani ezt a szintet. (kevesen voltak képesek rá)

Pamkutya

Fotó: Vadnai Szabolcs

Emiatt nem csoda, hogy sokan nézik értetlenkedve, hogy egy koncerttapasztalat szempontjából nullkilométeres formáció az ország legnagyobb színpadjainak egyikén debütálhat, ráadásul egymás után négyszer.

Hol és mikor fogják kitanulni a színpadi mozgást, a színpadi jelenlétet? Tényleg elég magabiztosak lesznek hozzá? Sikerül összerakniuk egy olyan show-t, ami másfél-két órán át képes szórakoztatni a közönséget, és nem ül le az energiaszintje már néhány dal után? Nem lesz kínos cringe-zuhatag az egész?

2025 szeptemberében erről az égadta világon semmit nem tudunk, és valószínűleg maga a Pamkutya tagok is csak ott tartanak, hogy fejben próbálják feldolgozni, mi vár majd rájuk jövő márciusban.

Egy biztos: annyi pénzből, amit az eladott jegyekből bezsebeltek, a tagoknak bőven jut arra, hogy a legprofibb látvány- és hangtechnikát, a legszuperebb színpadképet biztosítsák, és jusson mindenféle extra színpadi látványosságokra, legyen az egy negyven fős tánckar, egy őket élőben kísérő szalonzenekar, vagy Puffancs, a tüzes karikákon ügyesen átugró tacskó. De működhet-e egy vérprofi gépezetként működő produkció úgy, hogy az este (esték) két sztárja élő zenei előadóként még sohasem bizonyított? Ezt most már csak a helyszínen fog kiderülni.

Ha valamit megtanulhattunk a Pamkutya sztorijából az talán az, hogy tényleg nem szabad lebecsülni a közösségi média tömegeket megmozgatni képes hatását, és azt, hányan vannak, akik a kedvenceikre súlyos tízezreseket hajlandók áldozni anélkül, hogy bármiféle támpontjuk lenne arról, mit is kapnak majd a pénzükért cserébe.

Pamkutyáék mindenesetre rendes fickóknak tűnnek, akiknek nem a követőik átverése és kihasználása a célja, hanem az, hogy tényleg jó hangulatú bulikat csapjanak jövő márciusban. Kettős érzésem van ezzel kapcsolatban. Egyrészt szurkolok a sikerükért, mert rendes srácok, plusz senkinek sem lenne jó, ha 80 ezer ember csalódna hatalmasat. Ugyanakkor, ha sikert aratnak, az utat nyithat az összes többi nagy követőszámmal bíró influenszer előtt, akik olyan tartalmat gyártanak, amit akár elő lehet adni egy hatalmas sportaréna színpadán. Isten irgalmazzon nekünk!

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top