Ez a kiindulópontja az év egyik legizgalmasabb sorozatának, az All Her Faultnak, amit sokan máris az új Hatalmas kis hazugságokként emlegetnek. A főszereplői édesanyák és szülők, akik kis híján összeomlanak a munkájuk, a gyereknevelés és a társadalom súlya alatt, és közben elkövetnek egy-két hibát.
A sztori először regény formájában vált népszerűvé, most azonban egy sztárokkal telipakolt verzióban látható a SkyShowtime-on, olyan nevekkel a főbb szerepekben, mint Sarah Snook (Utódlás), Dakota Fanning (Volt egyszer egy Hollywood), Jake Lacy (Fehér Lótusz), Michael Peña (Hangya-filmek), Jay Ellis (Top Gun: Maverick) vagy Sophia Lillis (AZ-filmek). Az Amerikában nagy sikert arató sorozatról annak vezető írójával és showrunnerével, Megan Gallagherrel beszélgettem.
Gratulálok a sorozathoz. Vasárnap este álltam neki, az volt a terv, hogy egy-két részt megnézek, erre hajnalig a tévé előtt ültem és ledaráltam az egészet. Ez a te hibád.
(nevet) Köszönöm szépen. Ez a legjobb bók, amit kaphatok. És tényleg az én hibám, hogy most alváshiánnyal küzdesz.
Az All Her Fault Andrea Mara regényén alapul. Mit láttál meg a könyvben, ami után azt érezted, hogy mindenképp sorozatot szeretnél készíteni belőle.
Olyan sok mindent lehet szeretni Andrea regényében, nem tudom eleget dicsérni. De ha tényleg le kell szűkítenem arra, ami a legjobban megérintett, akkor mindenképp a befejezéssel kell kezdenem. A thrillerek sikere többnyire azon áll vagy bukik, hogyan fejeződik be a történet és mi a csúcspont. Ennek a könyvnek elképesztő befejezése volt. És hihetetlen fordulatok és kanyarok útján jut el a lenyűgöző lezárásig. Ez hatalmas áldás, mert
annyi könyv van, aminek ugyan nagyszerű az alapötlete, de útközben elveszíti az erejét, és ezzel a végén csalódást okoz. Ennél a regénynél azonban nem így történt.
A másik dolog pedig, ami nagyon megragadott benne, hogy milyen mélységben foglalkozik az anyasággal kapcsolatos témákkal. Az anyákat túlságosan szétfeszíti a rengeteg feladat, dolgoznak és mellette ők vezeti a háztartást, amitől kegyetlenül kimerültek, miközben az egész világ lehetetlen elvárásokat támaszt velük szemben. Nagyon szerettem a könyvben, ahogy ezt körbejárta, és az volt a célom, hogy még jobban kibontsam a sorozatban.

All Her Fault (Fotó: Skyshowtime)
Andrea részt vett a könyve sorozattá alakításában vagy teljesen kimaradt belőle?
Andrea csodálatos. Istenem, annyira jó vele dolgozni. Több szerzővel együttműködtem már a pályafutásom során, soha nem voltak rossz tapasztalataim, de Andrea annyi pozitív energiát és annyi lelkesedést vitt a munkába, hogy ezzel egészen új szintre emelte a projektet. Szó szerint mindent megbeszéltünk, és a forgatáson is velünk volt. Statisztaként szerepel is a hetedik epizódban. Nem tudom eléggé dicsérni őt, annyira fantasztikus volt.
A sorozatban folyamatosan próbára teszed azt a vékony határvonalat, ami a jogilag helyes és a morálisan helyes tettek között húzódik, kihasználva azt, hogy a kettő nem mindig esik egybe. Miért érezted fontosnak a karakterek erkölcsi próbatételét ilyen téren?
Mert ez egy rendkívül érdekes kérdés, ami a történetben több karaktert is érint Marissától kezdve egészen Alcaras nyomozóig. Szerintem nem sok nehezebb helyzet van annál, mint amikor valaki erkölcsös embernek tartja magát, jót akar tenni és helyesen szeretné élni az életét, ám ehhez néha át kell lépnie a törvényes határokat.
A legtöbben nem szeretünk bűncselekményeket elkövetni, és épp emiatt teljesen átélhető egy olyan ember dilemmája, aki pont azért kénytelen bűnt elkövetni, hogy helyesen cselekedjen.
Mindig izgalmas megnézni a folyamatot, amit egy ilyen döntéshez vezet, és ha jól csinálod, a néző végig azt fogja érezni közben, hogy „Úristen, tényleg meg fogja tenni?” Egy ilyen helyzetben nagyon jól ki tudsz bontani egy karaktert. Tény, hogy sok sorozatban láttunk már hasonlót, de ez is csak azt bizonyítja, mennyire érdekes egy ilyen morális dilemma kibontása.

Dakota Fanning és Sarah Snook a sorozatban (Fotó: Skyshowtime)
Egy jelenetben Marissa azt mondja, hogy ha egyszer visszakapja a fiát, akkor meg fogja védeni őt minden rossztól az életben. Szerinted egy szülő nem épp azzal árt a gyermekének, ha mindentől próbálja őt megóvni?
Ez egy nagyon összetett kérdés. Valószínűleg igen, de ettől még értem azt, hogy Marissa mit is szeretne. Értem, honnan jön ez az érzés.
A legtöbb édesanya önmagát ostorozza, ha bármi rossz történik a gyermekével.
Úgy érzi, minden az ő hibája, és ebből az érzésből fakad ez a mondat. Természetesen nem ez a helyes nevelési mód, hiszen valahol el kell engednünk a gyerekünket, teret kell hagyni ahhoz, hogy hibázzon. Én is szülő vagyok, és el kell fogadnom, hogy nem tudom megvédeni a gyermekemet mindentől.

Megan Gallagher, az All Her Fault showrunnere (képrészlet a szerző interjújából)
Az ötödik rész nagyjelenete a sorozat egyik csúcspontja, a színészek számára pedig igazi jutalomjáték. A feszültség az egekben, ahogy a titkok a múltból újra meg újra feltörnek, és ez lehengerlő. Elmeséled, hogyan közelítetted meg ezt a jelenetet, és mi volt a legnagyobb kihívás a megvalósításában?
Kate Dennis rendező hihetetlen munkát végzett ezzel az epizóddal. A forgatás nagy részén én is jelen voltam, elsősorban írói oldalról tudok mesélni róla. A félelem és a pánik felől közelítettem meg. Hihetetlen nehéz olyan jelenetet írni, ami tulajdonképpen egy kamaradráma: egy zárt szituáció a karakterekkel, amiben felépítesz egy feszült helyzetet, melyben információkat szeretnél elárulni. Nagyon bíznod kell a szövegedben ahhoz, hogy tudd: nincs szükség mankókra és semmilyen külső segítségre, elég lesz néhány ember egy szobában, és ez is elég ahhoz, hogy fenntartsd a nézők figyelmét.
Íróként mindig félsz, hogy „vajon elég lesz, amit kitaláltam”? Engem megnyugtatott, hogy a jelenetet csodás színészgárda keltette életre. A színészeink készen álltak rá, hogy nagyot kell játszaniuk. A felvétel előtt mindegyikük olyan volt, mint egy bokszolóbajnok közvetlenül a nagy összecsapás előtt. Tudták, mennyire fontos ez a jelenet, ezért mindent beleadtak. Elképesztő volt látni.
A regény Dublinban játszódott, de te Chicagót választottad a sorozathoz. Az összes amerikai város közül miért pont Chicagót?
Olyan várost akartunk, aminek vannak elővárosai. Chicago szép város, gyönyörű forgatási helyszín. De az is fontos volt, hogy amerikai nagyvárosnak érezzük, de ne legyen annyira karakteres személyisége, mint New Yorknak, LA-nek vagy Miaminak. Chicago inkább egy szélesebb értelemben vett Amerikát reprezentál. És az a helyzet, hogy az általunk érintett témák — a túlterhelt nők, akik mindent magukra vesznek, a bűntudat, a munkavégzés és a szülői lét összeegyeztetése — univerzálisak. Szóval akár Dublinból indulunk, akár Chicagóban kötünk ki, ezek egyetemes kérdések. Olyan helyet kerestünk, ami amerikai, és Chicago tökéletes választásnak tűnt.

All Her Fault (Fotó: Skyshowtime)
A sztoriban a gyerek eltűnése hamar médiaszenzációvá válik, mint ahogy a Madeleine McCann ügynél is láthattuk. Mit gondolsz, a kiemelt sajtófigyelem segít az ilyen eseteknél vagy inkább kockázatot jelent?
Istenem, tényleg kiváló kérdés. Nem tudom. Nyilván segít abból a szempontból, hogy több szem többet láthat, és lehet, hogy valaki meglátja a gyerekedet valahol, és ez óriási segítség. De a családokra nehezedő iszonyú nyomás borzasztóan fájdalmas, mintha sót szórnának a sebre. Szóval nem vagyok 100%-ig biztos abban, mi a helyes válasz. Szívesen megnézném a statisztikákat erről.
Az All Her Fault egy úgynevezett családi thriller, a műfaj pedig mostanában rendkívül népszerű. Mit gondolsz, miért?
Talán azért, mert mindannyian otthon gubbasztottunk a COVID alatt. Szerintem a műfajok népszerűsége folyton változik: horror, akció, thriller — van, hogy éppen divatosabb, és van, hogy kevésbé. De a domestic thrillerek azért jók, mert a nézők könnyen kapcsolódnak az ezekben a sztorikban bemutatott helyzetekhez. Imádok nézni egy jó CIA-ügynökös sorozatot, simán ledarálom őket, de nem tudok velük annyira azonosulni, mert nem vagyok és nem is leszek CIA-ügynök.
A domestic thrillerek viszont átlagemberekről, nehéz helyzetbe került családokról szólnak. Márpedig családja, párkapcsolata és baráti társasága mindenkinek van.
Ezért ez a műfaj sosem megy ki teljesen a divatból.
A legtöbb „gonosztevő” azt hiszi, hogy helyesen cselekszik, és ez különösen igaz ebben a sorozatban. Fontos volt számodra, hogy a karaktereket ne lehessen könnyen megítélni, még akkor sem, amikor erkölcsileg kérdéses döntéseket hoznak?
Teljes mértékben. Szilárdan hiszek abban, hogy
nagyon kevés olyan ember van, aki tényleg gonosz, és tudatosan gonoszságból cselekszik.
A mondás, amit rengeteg írószobában hallani: mindenki a saját történetének a hőse. Mindenki azt hiszi, hogy helyesen cselekszik — vagy ha nem is helyesen, legalább igazolhatóan a körülmények fényében. Ez teszi a karaktereket gazdaggá. Írtam már rengeteg műfaji dolgot, thrillert, horrort, mindent — nagyon ritkán írtam olyan karaktert, aki egyszerűen gonosz. Szerintem az unalmas. Olyan karaktereket akarok, akik kérdéses dolgokat tesznek, de valahol mégis megértem őket.
Az All Her Fault című sorozat december 15-től látható a SkyShowtime kínálatában.