Zöld Pont |
A Zöld Pont védjegy azt jelenti, hogy a termék forgalmazója vagy importálója egy újrahasznosítást koordináló szervezeten keresztül gondoskodik a termék csomagolásának visszagyűjtéséről és felhasználásáról. Az ilyen jelzéssel ellátott csomagolások (tusfürdők, samponok, hajbalzsamok flakonjai, fogkrémek tubusai stb.) újrafelhasználhatók: ha kiürültek, akkor a szelektív hulladékgyűjtő műanyagok részére elhelyezett konténerébe dobd ki.
Nyitott tégely egy számmal és egy M betűvel |
Ennek a szimbólumnak a szakmai elnevezése PAO (az angol „period after opening” – felbontás utáni időtartam – rövidítéseként). A szám arra utal, hogy felbontás után hány hónapig használható fel a termék. Érdemes rá figyelni, hiszen a hatóanyagok nem örök életűek.
Háromszögben lévő nyúl |
Ha ezt a jelzést látod, akkor biztos lehetsz benne, hogy a termék gyártója nem végzett állatkísérleteket a kozmetikum kifejlesztése során. Az egyes összetevőket és a végterméket sem tesztelték állatokon. Egyébként egy EU-direktíva szerint 2013 után tilos lesz az összes kozmetikai célú állatkísérlet.
Kéz a nyitott könyvön |
Akkor látod a csomagoláson ezt a jelzést, amikor az összetevők pontos listáját egy külön papíron vagy címkén találod meg, mivel az eredeti termék annyira kicsi, hogy a teljes felsorolás nem férne rá. Ha bármilyen összetevőre allergiás lehetsz, érdemes áttanulmányozni ezt a listát a vásárlás előtt. Ne lepődj meg, ha nem ábécésorrendben szerepelnek a nevek, ennek az a magyarázata, hogy sokszor az egyes összetevőknek az adott terméken belüli százalékos aránya alapján készítik el a listát.
ECOCERT-tanúsítvány és BDIH mozaikszó |
Ezek a jelzések a bio- vagy ökokozmetikumok összetevőinek tanúsítására szolgálnak. Az ECOCERT szervezet a kilencvenes években jött létre a bioélelmiszerek és más biotermékek eredetének ellenőrzésére a nemzetközi és nemzeti szabványok alapján.
Magyarországon az ECOCERT mellett a Német Gyógyászati, Reformáru és Testápolószerek Gyártóinak Ipari és Kereskedelmi Szövetsége (BDIH) tanúsítványát is megtalálhatod néhány márkán.
UVA szó egy körön belül |
A napfényvédővel ellátott termékeket az új szabályozás szerint négy kategóriába kell sorolniuk a gyártóknak: az SPF (vagy FPS, vagy IP) lehet alacsony (6-8-10), közepes (15-20-25), magas (50-30) és nagyon magas (50+). Ez azonban csak az UVB-sugárzás (a bőr leégését elsősorban okozó sugárzás) elleni védelmet jelenti. A bőr idő előtti öregedését felgyorsító UVA-sugárzás elleni védelem legalább ilyen fontos. Ha az UVA szimbólumot is látod a terméken, akkor biztos lehetsz benne, hogy a termék a szabályozott minimális védelmet nyújtja az UVA-sugárzás ellen is. Az UVA-védelem az UVB-védelem erősségével együtt fokozódik.
Hipoallergén |
A „hipoallergén” felirat azt jelenti, hogy a kozmetikum csak olyan anyagokat tartalmaz, amelyek eddig nem okoztak allergiát, vagy bőrirritációs vizsgálatokban jó eredménnyel tesztelték, így kicsi az esélye, hogy allergiás reakciót válthat ki. Ez a jelzés különösen fontos a nagyon érzékeny bőrűek esetében, vagy olyan időszakokban, amikor a bőr különösen reaktív, például a terhesség idején.
Nem komedogén |
Komedogénnek akkor nevezünk egy anyagot, ha lokális alkalmazásakor szarudugók keletkeznek a faggyúmirigyek kivezetőcsöveiben. A „nem komedogén” felirattal ellátott termékek nem okoznak mitesszerképződést. Ha aknés és/vagy zsíros a bőröd, akkor csak ilyen termékeket használj.
Oil-free |
Ez az angol kifejezés azt jelenti, hogy olajmentes. Amikor ezt olvasod egy termék csomagolásán, akkor biztos lehetsz benne, hogy megfelelő lesz a zsíros és aknés bőr ápolására vagy sminkelésére is.
Illatanyagmentes |
Azok a kozmetikumok, amelyek illatanyag- vagy parfümmentesek, azok a kifejezetten érzékeny, allergiára hajlamos bőr igényeinek megfelelően készülnek. A fokozottan érzékeny területek – ilyen a szemek környéke – ápolására is ezeket tanácsos használni.
Bőrgyógyászatilag tesztelt |
Ezt a feliratot számos terméken megtaláljuk, de sajnos félrevezető lehet. Csupán annyit jelent, hogy a terméket bőrgyógyászok kipróbálták önkénteseken vagy saját pácienseiken. Mivel azonban a teszt eredményéről, módszertanáról (a teszt időtartamáról, a felhasznált termék mennyiségéről, a használat gyakoriságáról stb.) nem tudunk meg semmit, ez a felirat önmagában nem jelent sokat.