A szépségipari cégek sorra alapítják az olyan innovációs központokat, inkubátorokat, ahol egyetemi kutatók és technológiai fejlesztésekkel foglalkozó vállalatok segítségével tudományos alapokon dolgozzák ki legújabb szépségápolási termékeiket.
Kémcső helyett kódolás
A magas szinten személyre szabott, élményközpontú termékekre és szolgáltatásokra óriási az érdeklődés. Ha valaki küzdött már azzal, hogy megtalálja a rosszul megvilágított beautyállványokon a számára megfelelő alapozót, biztosan fellelkesül a L’Oréal-csoport legutóbbi fejlesztésétől: a Lancôme Le Teint Particulier alapozójáról és az azt elkészítő gépről van szó, amelynek segítségével tökéletesen a bőrünk színével megfelelő árnyalatú alapozó állítható elő. Lényege, hogy egy optikai szkennerrel felmérik a vásárló arcszínét, majd az erre kialakított szerkezet ott helyben elkészíti az alapozót vagy színezett hidratálókrémet.
A bőrápoláshoz vagy sminkeléshez köthető, otthoni használatra kifejlesztett high-tech kütyük is nagy népszerűségnek örvendenek. Bármi, ami a szépség ígéretét hordozza magában, újszerű, és lehetőleg megosztható tartalmat is generálhat vele a tulajdonos, nyerő lehet a piacon. Ilyen például az a szerkezet is, amit egy amerikai start-up cég fejlesztett ki körmeink egyedi dekorálására. A Nailbot névre keresztelt spéci nyomtató okostelefonunk segítségével bármilyen képet, mintát a körmünkre nyomtat. A 200 dolláros (kb. 50 ezer forintos), otthoni használatra szánt gép majd csak bő egy év múlva lesz kapható, de a Kickstarteren már most több százan fizették ki az árát, nemcsak támogatva ezzel a termék piacra dobását, de azt is biztosítva, hogy az első felhasználók között legyenek majd.
Legalább ekkora potenciál van a 3D nyomtatók képességeinek kihasználásában is. Vásárolhatunk már egyedi formára nyomtatott rúzst, és könnyen lehet, hogy a közeljövőben a sminkecsetek is forradalmi változáson esnek át. Egy új 3D-s nyomtatási technológia ugyanis hihetetlenül kicsi, mindössze 50 mikron átmérőjű “szőrszálak” készítésére is alkalmas, amelyek hossza, sűrűsége és átmérője is egyedileg meghatározható. Az innovációt így csak egy hajszál választja el attól, hogy selymesen puha, eddig még nem látott sűrűségű sminkecsetek készítésére is felhasználják.
Cilllia – 3D Printed Hair Structures for Surface Texture, Actuation and Sensing from Tangible Media Group on Vimeo.
A technológia és a szépségipar a kiterjesztett valóság terepén egészen elképesztő dolgokra képes, ráadásul több közülük nem csak luxusszinten érhető el. Míg egy menő áruházban kikeverhető krémet nem mindenki engedhet meg magának, addig számtalan ingyenes applikáció áll például már most is rendelkezésünkre, amelyek segítségével ezernyi sminkterméket próbálhatunk ki virtuálisan. A YouCam vagy a L’Oréal Makeup Genius esetén is elég hozzá a mobilunk, és már indulhat is a móka. Kipróbálhatunk ezernyi rúzs-, vagy épp szemhéjpúder-árnyalatot anélkül, hogy megvásárolnánk őket, ötletet meríthetünk mások fotóiból, és persze mi magunk is megoszthatjuk a világgal a nekünk tetsző képeket. A garantáltan időrabló szórakozás végén persze kellőképp ösztönöznek arra is, hogy megvásároljuk a legszimpatikusabb termékeket. Igazi win-win játék.
Oszd meg a neten, és uralkodj!
Aktív online jelenlétünk értékét azonban nem kell lebecsülni, a játék ugyanis két térfélen játszódik. Míg a cégek minden (online) eszközt bevetnek, hogy vásárlásra ösztönözzenek minket, addig azt is árgus szemekkel figyelik, mi az, amire szükségünk van. Vagy ha nincs rá szükségünk, de feltétlenül tetszik; és ez épp elég. Minden, amire ráguglizunk, vagy amit az Instán, Facebookon, Snapchaten vagy egyéb közösségi média felületen megosztunk és lájkolunk, hatással van arra, milyen irányba fejlesztik termékeiket a szépségipari vállalatok. Szórakozásunk ugyanis a másik oldalról nézve sok milliárd dollárt érő adathalmaz arról, mi az, ami egy adott generációt érdekel. A trendelemzőknek igazi jutalomfalat, amiből precíz pontossággal kimutatják, mi lesz a következő nagy dobás, amit érdemes a cégeknek is kihasználniuk.
Jó példa erre, amikor pár éve divatba jött az ombre hajfestés. A színátmenetes frizurákra történő keresések száma látványos emelkedésnek indult, ami nem kerülte el a Google figyelmét sem, így ők voltak az elsők, akik jelezték a L’Oréal felé, érdemes kihasználni a divattrendben rejlő lehetőségeket. A szépségipari óriás megfogadva a tanácsot egy komplett terméksort dobott piacra, ami nem meglepő módon óriási sikert aratott.
Milliókat érő lájkok
A klasszikus hirdetési formák helyett is egyre nagyobb számban vesznek célba minket a sűrűn látogatott online felületeken. Na ne tessék holmi elavult, villogó bannerre gondolni! Sokkal inkább érdeklik őket a bloggerek, vloggerek és bárki, aki valamelyik közösségimédia-csatornán kellően magas követői számot tud felmutatni. A YouTube-ot uraló beautyvloggerek összességében már túl vannak 45 milliárdnyi videó megtekintésen, ami hatalmas szám. A felkapott modelleket többen követik Instán, mint némely márkát, a plakátok és magazinok helyett fontosabb lett, hogy az innen-onnan posztolt szelfiken mit viselnek, vagy épp mivel vannak kisminkelve.
A highlighterek és matt rúzsok körüli hype kezdete is jól visszavezethető arra az időszakra, amikor a Kardashian-klán népszerűsége megugrott. Gigi és Bella Hadid mára a legfelkapottabb modellek közé tartoznak, Kylie Jennernek saját beautymárkája van, Kim Kardashian pedig maga az élő sminklecke.
A semmiből hirtelen csupa telt ajkú, tökéletesre sminkelt arcú nő jelent meg, akiket ugyan milliók utálnak, de milliók követnek minden létező platformon. Várható volt, hogy rövid időn belül nagyot ugrik ezen sminktermékek keresettsége, és így is történt. Igaz, ahhoz, hogy trend váljon pár lány sminkelési szokásából, kellett még egy kis támogatás a divat- és szépségipar részéről is, de a rajongók véleménye döntő szerepet játszott. A szépségiparnak pedig úgy kellenek az ilyen trendek, mint egy falat kenyér. Videók százai mutatják be precíz pontossággal a kontúrozás szabályait vagy azt, hogyan lehet szexi telt ajkakat sminkelni magunknak, és persze nem feledkeznek meg arról sem, hogy ajánljanak hozzá pár tuti terméket.
Kapcsolat a valósággal
A következő időszak egyik legnagyobb feladata a szépségipar szereplői számára az, hogy kitalálják, hogyan kapcsolják össze a közösségi média felületeit, applikációkat vagy más online tartalmakat a hétköznapi valósággal, vagyis az üzletekkel. Nincsenek persze ezzel egyedül. A divatipar is hasonló problémákkal küzd. Próbálkozások persze léteznek, a NYX dekorkozmetikai márka például egy Los Angeles-i üzletükhöz óriási kivetítőket telepített, amin a sminkelési tippek mellett az is látható, hogy vásárlóik épp milyen képeket osztottak meg Instán magukról és valamelyik termékükről. A törekvés jó, kérdés, hogyan lehet az ilyen ötleteket globálisan is elterjeszteni úgy, hogy az kontrollálható maradjon, és a befektetés értéke is megtérüljön.