Az elmúlt pár évben ritkábban láthattunk a tévében. Egyfajta stratégiai döntés részedről, hogy pont most, a járvány idején szerepelsz két nagyobb műsorban is, amikor zárva tartanak a színházak?
Egészen különleges az életemben, hogy a sors és a szerencse mindig a legjobb időben rakja elém a jó minőségű kihívásokat. Nincs mögötte semmiféle tudatosság. A felkérések régebben érkeztek, már akkor el kellett döntenem, hogy részt veszek-e a műsorokban, amikor még nem tudtuk, hogyan fog kinézni idén ősszel a színházba járás. Kétségtelenül jól jött ki az időzítés, amúgy is nagyon tetszett A Konyhafőnök VIP formátuma, egy jó műsornak tartom. Egy előadóművész hálát adhat az égnek, ha most ott tud lenni a tévében.
Sok más műsorral is megkerestek a Konyhafőnökön kívül az elmúlt pár évben?
Néhány évvel ezelőtt megalapítottam a saját produkciós cégemet. Több mint húsz évet húztam le a színházakban ezen a pályán, de már nagyon régóta vágytam rá, hogy magam hozzak létre előadásokat, legyek az ilyen produkciókban az ember, aki összefogja a dolgokat. Emiatt a színházi feladatokat is nagyon megválogattam, nem is játszom olyan sokat, mint a legtöbb kollégám, és a televíziós feladatoknál is igyekeztem jó döntéseket hozni. Próbáltam olyan minőségű műsorokban, és olyan időközönként ott lenni, amik erősítenek engem. Egy előadó ugyanolyan brand, mint egy termék, és én erre próbálok odafigyelni, vigyázni. Rosta Mária producer asszonytól – akinek rengeteget köszönhetek – megtanultam, hogy nagyon oda kell figyelni arra, hogy az ember mire mond igent vagy nemet. Hosszú távon kell gondolkodni. A döntéseim mögött mindig az a gondolat áll, hogy hosszú távon milyen hatással lesznek a karrieremre és az életemre. Volt több olyan tévés ajánlat, amire nemet kellett mondani vagy időhiány miatt, vagy azért, mert úgy éreztem, a feladat nem lenne testhez álló. Olyan feladatokat szeretnék vállalni, melyekben valamelyik oldalamat hitelesen, önazonosan meg tudom mutatni. A Konyhafőnök VIP vagy az Álarcos énekes ilyen feladat volt. Jólesik, hogy olyan visszajelzéseket kapok, amiket sokszor még színházi feladatok után sem.
Például?
Mondjuk, hogy milyen vicces vagyok. Ez egy Jézus Krisztus Szupersztárból nem igazán jön le. Nekem jól esik megmutatni, hogy a Feke Pál igazából Feke Pali, aki egy humoros srác, társasági ember, aki imádja az életet, imád jókat nevetni, jó társaságban lenni, és erre a Konyhafőnök VIP jó alkalmat adott.
Azért az, hogy van humorod és nagy kanállal habzsolod az életet, viszonylag köztudott volt korábban is. Vagy tévedek?
Érdekes, hogy ezt mondod, mert a barátok vagy kollégák ezt nyilván tudják rólam, de szerintem a nagyközönség nem annyira. Az eddigi színházi és televíziós feladataimban a komolyabb arcomat láthatták. Oké, annak idején a tévében azért volt sok vicces pillanat, de az, hogy ilyen laza tudok lenni, azt hiszem nem derült még ki korábban rólam.
Volt bármi átfedés a Konyhafőnök VIP és az Álarcos énekes felvételei között?
Hát hogyne. Ez egy őrület volt. Ez a titkolózás és stratégia, amit össze kellett rakni, nagyon komoly volt. Sokáig nem is tudtam, hogyan fogjuk a két műsort összehangolni, mert a felvételek nagyjából egyszerre voltak. Voltak izgalmas pillanatok, amikor mondjuk a polip mellől át kellett rohannom az egérjelmezbe úgy, hogy A Konyhafőnök VIP stábja sem tudhatta, hová megyek. Imádtam minden percét. Nagyon szeretem azt a profizmust, ami az RTL-produkciókra jellemző, jó kézben van az egész. Ennyi év után már háklis vagyok, szeretek minőségi környezetben lenni, és ezek jó feladatok voltak, amik jókor jöttek.
Vannak még televíziós terveid a közeljövőre nézve?
Rákaptam az ízére, nagyon csinálnám, főképp, ha minőségi felkérést kapok. Nyitott vagyok a folytatásra.
Milyen tévéműsorokban tudnád még elképzelni magad?
Egy show-műsor házigazdája szerepében jól érezném magam, és szerintem egy könnyedebb zsűrizésben is helyt tudnék állni.
A munkád nagy része a közönség és a kamerák előtt zajlik, de a produkciós cégedben rengeteg háttérmunkát végzel. Ezt is ugyanúgy élvezed?
Nagyon jól érzem magam a produceri feladatkörben is. Van egy saját irodám, bemutattuk az István, a király koncertváltozatát egy látványos, országos turné keretében, és jövő nyárra is készülök egy új, nagyszabású, utazó produkcióra. Imádom létrehozni a dolgokat, imádok tárgyalni, imádok céget vezetni. Ebben a borzalmas koronavírusos helyzetben teljesen természetes, hogy a legtöbb ember azt érzi, hogy maradjunk otthon és ne csináljunk semmit, de én ezt nem engedhetem meg magamnak, már a jövő nyáron dolgozom, egyeztetek és állapodok meg a művészekkel és az alkotócsapattal. Az életem nagy részét most a produceri munka teszi ki.
Úgy tudom, hogy amíg lehetett, előszeretettel jártál ki Londonba vagy épp New Yorkba, hogy saját szemeddel lásd a Broadwayn és a Westenden a nagy musicaleket. Nehezen viseled, hogy ezek a helyek egy teljes évre bezártak, és a szakma gyakorlatilag hibernációba került?
Szörnyű nézni, hogy a világ zenés színházai bezártak. Régóta nagyon fontosnak tartom, hogy ki kell menni, kint is kell színházat nézni és nyitottnak kell lenni a világra, mert az én szakmámban tudni kell, hogy a zenés színház hol tart a világban. Amire lehetőségem volt, azt megnéztem Londonban és New Yorkban. Ezt mind azért, hogy ezt a tudást a saját produkcióimban tudjam hasznosítani. Elképesztő sokat lehet tanulni abból, ha ezeket a darabokat megnézzük kint. Itt most nemcsak a zenéről beszélek, hanem a színpadtechnikáról, vagy arról, hogyan áll fel egy ilyen előadás, mik most a trendek a világításban, a látványban. Fontosnak tartom, hogy az ember folyamatosan képezze magát. Lássuk be, itthon is születnek nagyszerű musicalek meg rockoperák, de azt, hogy egy dal a színházban hogyan épül fel, kint iszonyatosan tudják. Mi csak tanulhatunk tőlük. Van egy-két rockopera Magyarországon, ami bárhol a világon megállná a helyét, de ennyinél nagyjából megáll a kör, nem véletlenül. Ez egy angolszász műfaj, ők tudják mesterien csinálni.
Ahhoz mit szólsz, hogy amikor nyáron a Hamilton színházban felvett változatát bemutatták streamingen, és hatalmas sikert aratott, sokan arról beszéltek, hogy ez lehet a zenés színház jövője?
Ez egy nagyon összetett kérdés. A színház lényege, hogy egyszeri, megismételhetetlen és a pillanatról szól. Mindig picit más, közben meg mégis ugyanolyan, ami főképp a musical műfajban nagyon fontos. Londonban vagy New Yorkban ezt tudják nagyon jól: mindennap ugyanaz az előadás megy, és bármelyik napon mész, ugyanolyan jó. Olyan ez, mint a McDonald’s: lehet szeretni vagy nem szeretni, de ha bemész, tudod, hogy mit fogsz kapni. A musical egy fegyelmezett, kötött műfaj, ezt meg kell tanulni. Viszont nem hiszem, hogy a felvett közvetítések jelentik a műfaj jövőjét. A színház arra hivatott, hogy az ember oda felöltözik, bemegy, és ott kap valami olyat, ami az érzékszerveit átjárja és eljuttatja őt a katarzisig. Ezt ott élőben lehet igazán átélni. A színház egyik lényege az interakció, akár egy drámai, akár egy könnyedebb előadásnál elképesztően fontos a nézők reakciója. Ráadásul nem szoktam látni igazán jó közvetítéseket. Ha egyszer rendezhetnék egy közvetítést, olyan szemszögből mutatnám a színpadot, ahogyan azt a nézők látják a nézőtérről. Kiábrándító lefolyt sminkeket nézni a közeliken, a színház nem erre van kitalálva. Egy gesztus, amit egy színész a színpadon csinál, nem egy filmjelenet része, oda túl sok. Ez a gesztus egy ezerfős nézőtérnek lett kitalálva, úgy készült, hogy az élő közönség előtt működjön. Egy színházi előadás egészében látva ad katarzist, csak egészében érvényes. Nem érvényes, ha közeli felvételeket vágnak be, nem jön úgy át, nem erre hivatott. És itt most nem a Hamiltont akarom kritizálni, egy fantasztikus előadás élőben, a rögzített előadást nem láttam.
Ugorjunk az Álarcos énekesre: az Egér álarcot te választottad, vagy neked választották?
A kreatív producer, Verebély Marcell egy fantasztikusan tehetséges alkotó, és amikor azt mondta nekem, hogy bízzak benne, mutatni fog nekem egy maszkot, és akkor én az leszek, akkor én pontosan így tettem. Átküldött nekem egy látványtervet, amitől elájultam. Arra gondoltam, hogy majd elefánt, medve, oroszlán vagy valami jó nagy állat bőrébe bújhatok, ami a saját habitusomhoz illene, erre jött egy kalóz egér. (nevet) Hálás vagyok, hogy így alakult, mert meglepő és nagyon vagány volt. A bizalom ebben a műsorban nagyon fontos, és én az első pillanattól megbíztam Marciban.
A korai műsorokban még eléggé elváltoztatott hangon énekeltél, gyakran jóval rosszabbul annál, mint ahogyan valójában tudsz. Nem féltél attól, hogy ugyan ily módon nem ismernek fel, de a gyengébb produkció miatt kevesebb szavazatot kapsz majd a közönségtől?
Ez egy érdekes dilemma volt. Hiába tudok nagyokat énekelni, itt az a lényeg, hogy rejtőzködni kell, és emiatt muszáj volt sokáig elrejteni a hangom. Ha rögtön elkezdek rekedten énekelni, elég gyorsan leszűkül a kör. Azért az nem lett volna jó, ha a Nyomozók már az első adásban rájönnek, hogy én vagyok az egérálarc mögött. Persze a dolog kétesélyes volt, akadt némi kockázat a gyengébb éneklésben, de ettől ez még így volt jó. Úgy vehettem le a maszkomat, ahogy az a nagykönyvben meg van írva: jókat tudtam énekelni, ki is engedtem azért a hangom, jó volt.
Elmondod, hogy kinek szurkolsz?
A Banánt nagyon szeretem, mert édes, visszafogott és nagyon-nagyon jó énekes. Nagyon nagy showman a Zebra… Mind a három figura nagyon más, másért lehet őket szeretni, majd eldől, hogy ki nyeri meg.
A Konyhafőnök VIP-be milyen konyhai múlttal vágtál bele? Mennyire vagy otthon egy ilyen sütős-főzős figura?
Egy rántottát nagyon magas szinten elkészítettem (nevet) Mindenki azt hiszi rólam, hogy attól, hogy gasztronómiarajongó vagyok – mert az vagyok –, attól jól is főzök. Voltak olyan összejövetelek, amikor a családomnak főztem valamit. Többször csináltam ezt-azt a reggeliken kívül is.
A műsorban tanultakat tudod hasznosítani a konyhában?
Rengeteget tanultam, elsajátítottam sok technikai tudást. Azóta viccesen azt szoktam mondani, hogy a rántottához is séfcsipeszt használok.
Azóta rendszeresen főzöl odahaza?
Nagyon sokat főztem a műsorban. Jólesik ezt most kicsit lazábban venni. Ha azonban mégis nekiállok valaminek, akkor azt szenvedéllyel teszem. Elsősorban egyvalakinek főzök, a kislányomnak. Neki persze egyszerűbb kajákat, egy ebédet vagy egy kis vacsit. Például mézes kenyeret fantasztikusan készítek.
Ezek szerint te nem azok közé tartoztál, akik a tavaszi karantén során megtanultak kenyeret sütni.
Jujj, nem! (nevet) Érdekel kicsit, de nem. Sosem volt meg bennem, hogy mindenáron mindent én csináljak.
Nagyon más volt a műsorban szerepelni, mint amilyennek korábban nézőként láthattad?
Igazából minden meglepett. Egész más a tévében nézni, mint részt venni benne. Brutál nehéz ilyen rövid idő alatt egy kaját összerakni, nagyon komoly koncentrációt igényel. Hatalmas sikerélményt adott, hogy a középdöntőn elsők között felmehettem a galériára.
Olvasnál még A Konyhafőnök VIP-ről?
- Remekül működik Sárközi Ákos mozaikcsaládja – „Csodálatos, hogy a feleségemmel együtt kaptam még egy lányt és egy fiút”
- Újabb versenyző omlott össze a Konyhafőnök VIP forgatásán
- Kulisszák mögött így segítik a séfek a Konyhafőnök VIP-versenyzőket