Vannak olyan kortalan sztárok, akik ránézésre jó pár évet, vagy akár évtizedet is letagadhatnának, ez Alyssa Milanóról is elmondható. A színésznő ma ünnepli az 50. születésnapját, a képeit elnézve azonban ezt senki nem mondaná meg róla, maximum abból lehet következtetni a korára, hogy milyen régre nyúlik vissza a karrierje, első szerepét ugyanis hétévesen kapta, amit sok gyereksztárral ellentétben nem a szüleinek, hanem a bébiszitterének köszönhet. Ő volt az, aki elvitte a kis Lyssát az Annie meghallgatására, ahol 1500 lány közül választották ki a főszerepre. Közel másfél évig volt úton az édesanyjával, mire a turné véget ért, ezzel pedig nyilvánvalóan megpecsételődött a sorsa.
A lány, a szomszédból
Az Annie után sorra jöttek a televíziós reklámfelkérések, off-Broadway produkciók, és bár a szülei messzemenően támogatták abban, hogy dolgozzon, otthon ugyanazok az elvárások vonatkoztak rá, mint bármelyik kiskamaszra. Kivette a részét a takarításból, és a konyhai munkákból is, miközben a Kommandóban ő alakította Schwarzenegger lányát, A canterville-i kísértetben pedig Jennifer Canterville-t. Utóbbi nem aratott hangos kritikai sikert az Egyesült Államokban, ellenben Japánban annál inkább, így egy producer lemezszerződést ajánlott Milanonak, amivel a zenei karrierje is beindult, már ha azt a fajta limonádé popot, amit csinált, zenének nevezhetjük. Később egyébként maga a színésznő is bírálta ezek minőségét, azzal együtt is, hogy Japánban mind a négy album platinalemez lett.
De kanyarodjunk vissza a színészethez: Milano legalább olyan gyakori vendég volt a színpadon, mint a kamerák mögött, első jelentős szerepét, ami aztán hosszú évekre beskatulyázta őt, a Ki a főnök?-ben kapta, ahol Tony Danza lányát alakította. Fun fact, hogy a színésznő azóta is nagyon jó viszonyt ápol a színésszel, és gyakran hivatkozik rá úgy, mint a mentorára.
Nyolc évig ő volt a jó kislány imázsának megtestesítője, így mindent megtett azért, hogy szabaduljon tőle. A Bárhol ér a reggelben tinédzser prostituáltat alakított, a Végzetes szenvedélyben egy családos embert csábított el, ami egyébként egy megtörtént eseményt dolgozott fel, sőt egyre több olyan szerepet vállalt el, amelyekben a meztelenség és az erotika volt iránymutató.
Mondhatjuk, hogy a ‘90-es éveket ez határozta meg számára, egészen addig, míg meg nem kapta a Melrose Place-ben Jennifer Mancini szerepét, ami aztán utat nyitott neki a már emlegetett Bűbájos boszorkák egyik főszerepéhez. Mindkét sorozatnak Aaron Spelling volt a producere, aki akkoriban tényleg a legnagyobbak között futott, a Beverly Hills 90210 is az ő nevéhez fűződik.
Ő maga A kis hableány
1989-ben A kis hableány alkotói Alyssa fiatalkori képeit használták fel inspirációként a sellőlány arcának megrajzolásához. A dolog érdekessége, hogy Milano nem is tudott erről, csak később, amikor felkérték a The Making of The Little Mermaid című kulisszafilmhez, szembesült a ténnyel, hogy Arielt róla mintázták.
Nem lett volna Bűbájos boszorka
Amikor 1998-ban a sorozat ötlete megfogalmazódott, az biztos volt, hogy a legidősebb Halliwell nővért Shannen Doherty fogja alakítani, az ő barátja volt Holly Marie Combs, így neki dedikálták Piper szerepét. A casting viszont Lori Lomot választotta Phoebe szerepére, még a pilot epizódban is ő szerepelt, csakhogy a színésznő visszalépett az utolsó pillanatban, így került a képbe Milano, aki már biztos befutó lett, ezért újra forgatták az epizódot az ő szereplésével. Miután a harmadik évad végén Doherty távozott, a sorozat jövője is veszélybe került, így Combs és Milano színésznőből producerré léptek elő, és biztosították, hogy ne vesszen oda, amit felépítettek.
A széria igazi kultikus kedvenc lett, a szereplőket kiemelte az ismeretlenség homályából. Milano, aki ekkor még mindig csak 26 éves volt, végre tényleg maga mögött hagyhatta a gyermeki megítélést, és igazi divatdiktátornak lett elkönyvelve, nem volt olyan női magazin, ahol a stílusát ne boncolgatták volna. Ám legalább ennyiszer hallottunk a románcairól is, amiből meglehetősen sok van a biográfiájában egészen 2009-es házasságkötéséig David Bugliarival, akitől egy kislánya és egy kisfia született.
Jó tettért cserébe semmit sem vár
Milano az elmúlt években is dolgozott, színésznőként többek között a Zűrös viszonyokban és A telhetetlenben vállalt szerepet, ugyanakkor szinkronhangként is voltak munkái, például a Gazdátlanul Mexikóban második részében ő adta a hangját az egyik csivavának. A kétezres évek közepétől azonban sokkal inkább aktivistaként funkcionált. 2004 októberében nemzeti szóvivőként részt vett az UNICEF „Trick or Treat” kampányában, ahol körülbelül 50 ezer dollárt gyűjtött össze AIDS-ben szenvedő dél-afrikai nőknek és gyerekeknek. Még ugyanebben az évben Angolába utazott, ahol HIV-pozitív nőkkel és taposóakna túlélőkkel beszélgetett, emellett egy indiai utazást is beiktatott, hogy találkozzon a 2004-es szökőár után kitelepített anyákkal, akik nyomorban éltek.
A PETA támogatására egy 2007-es, vegetarianizmust hirdető reklámban egy teljesen zöldségből készült ruhában jelent meg, merthogy ő maga is hosszú évek óta húsmentesen étkezik. 2009-ben online adománygyűjtést indított a Charity: Water számára, eredeti célja 25 ezer dollár volt, végül a kampány több mint 92 ezer dollárral zárult, bár ebben a férje anyagi támogatásának is nagy szerepe volt. 2010-es utazását a nyugat-koszovói Kolonia településre úgy jellemezte, mint élete egyik legnehezebb élményét, az elszegényedett életkörülmények mély benyomást tettek rá, melyről blogot is vezetett.
Az emberek mellett az állatok jogaiért is kiáll, ő maga több mint egy tucat házi kedvenc tulajdonosa – állítása szerint mindig, amikor úgy érezte, már gyerekre vágyik, befogadott egy újabb két- vagy négylábút –, 2014-ben pedig egy dél-koreai mentőcsapattal és egy alapítvánnyal közösen segített megmenteni egy kutyát, akit a húsáért neveltek. Az viszont itthon talán kevésbé ismert, hogy a politikai színtéren is évek óta jelen van, 2016-ban például az egyik leghangosabb támogatója volt Hillary Clintonnak. Ugyanakkor már 2004 óta segíti a választásokat, több ízben ő maga volt az, aki a szavazóurnához kísérte az embereket.
Milano és a #metoo
Milano 2017. október 15-én tett közzé egy tweetet, amelyben arra buzdította a szexuális zaklatás és bántalmazás túlélőit, hogy tegyék közzé állapotfrissítésként a #metoo hashtaget. Azt akarta felmérni, hogy a szexuális visszaélések mekkora tömeget érintenek. Ez egyébként rögtön azután történt, hogy Harvey Weinsteint kizárták a Filmművészeti és Filmtudományi Akadémiáról a filmiparban elkövetett nők elleni szexuális bűncselekmények miatt. Bár a hashtag nem Milano fejéből pattant ki – 2006-ban Tarana Burke aktivista posztolta először –, mégis az ő nevéhez kötik a megújulását, ami rengeteg nőnek adott lehetőséget a bántalmazás felvállalására anélkül, hogy részletekbe kellett volna bocsátkozniuk.
És hogy mit csinál manapság? Könyvet ír, podcastet vezet, sportruházatot gyárt, ugyanis hatalmas rajongója mindenféle sportágnak.
Saját weboldalán, az alyssa.com-on rendszeresen beszámol minden projektjéről, és továbbra is képviseli az emberi jogokat, 2016-ban az UNICEF neki ítélte oda a Spirit of Compassion díjat elhivatott munkájáért. Elsősorban azonban anyuka, aki időnként bepillantást enged abba is, hogyan telnek a hétköznapjai.