Milyen érzés hét év után elbúcsúzni egy karaktertől? Mit gondolsz, Barry valamilyen formában veled marad majd?
Talán nem erre a válaszra számítasz, de én mindig a sztori felől közelítettem meg ezt a sorozatot, sosem gondoltam túl sokat Barryre. Nem nagyon analizáltam magamban, hogyan kellene őt játszanom, egyszerűen csak izgalmasnak találtam a motivációit. Mindig azt szokták mondani, hogy meg kell szeretned a karaktereidet, hogy el tudd őket játszani, és bizonyos szempontból ez talán így van, de Barry ettől még a szememben egy ostoba figura. Amikor felvettük az utolsó beállításomat Barryként, nem is tudtam róla, hogy már nem lesz több: az operatőrünk tette csak szóvá. Visszakérdeztem, hogy „Tényleg?”, de nagyjából ennyi volt a dolog. Nem agyaltam ezen túl sokat. Barry nem fog hiányozni, viszont nagyon fognak hiányozni az emberek, akikkel együtt készítettem a sorozatot. Ha egy hosszú éveken át forgó sorozat véget ér, mindig az benne a legnehezebb, hogy el kell búcsúznod az emberektől. Csak reménykedni tudsz abban, hogy találtok még valamikor lehetőséget a közös munkára.
Mikor döntötted el, hogy a negyedik évadnál érjen véget a sorozat?
A pandémia idején javában készültünk a harmadik szezonra, aztán mint mindenkinek, nekünk is le kellett állnunk. Ez lehetőséget biztosított arra, hogy a szokásosnál kicsit előbbre tervezzünk, szóval megírtuk a negyedik évadot is, és ennek köszönhetően újragondoltuk a harmadik szezont. Nem úgy álltunk neki, hogy ez lesz a vége, írás közben kezdtük azt érezni, hogy ez az. Csak követtük, amit a sztori logikája diktált. Nem akartuk addig nyilvánosan kimondani, amíg nem vagyunk benne száz százalékig biztosak. Valójában csak akkor lettünk biztosak a befejezésben, amikor elkezdtük forgatni a negyedik évadot, a színészekkel is akkor közöltük a hírt. Nem volt könnyű döntés, mi magunk is sokáig bizonytalanok voltunk. Viszont azt már a második évad forgatásán tudtam, hogyan akarom befejezni a történetet. Az utolsó epizód felépítését már akkortájt kitaláltam.
A Barry hét évet jelentett az életedből. Megváltozott időközben, hogy mit jelentett számodra ez a sorozat, amikor belekezdtél, és mit jelent most, hogy véget ért?
Amikor belekezdtem a Barrybe, elsősorban más filmekből és könyvekből inspirálódtam. Olyan sorozatot akartam készíteni, ami hasonlít a kedvenc filmjeimre és a kedvenc könyveimre. Időközben ez azonban megváltozott, és sokkal több került bele az életembe. Ahogy haladtunk előre évadról évadra, egyre többet tettem a sorozatba magamból, és a sztorin keresztül kérdéseket tettem fel a saját életemmel kapcsolatban. A Barry legfontosabb kérdése az elején még az volt, hogy megváltoztathatja-e egy ember a természetét? Idővel kiderült, hogy valószínűleg nem, az újabb kérdés pedig az lett, hogy jóváteheti-e az egykori bűneit. A negyedik szezonban nem merül fel új kérdés, viszont a Barry által korábban feltett kérdéseket most a többi karakter teszi fel magának. Tényleg ilyen vagyok? Ilyen a természetem? Megváltozhatok? Szeretek úgy írni, hogy elsősorban kérdéseim vannak, és nem feltétlenül rendelkezem a válaszokkal. A sorozat egy fickóról szól, aki szeretne kitörni az addigi életéből, ezért beiratkozik egy színésztanfolyamra, miközben a Barryt olyan emberek csinálják, akik egész életükben színészkednek. A karaktereink kosztümökbe bújnak, hogy újabb meg újabb verziókat próbáljanak ki önmagukból. Szeretnék megtalálni saját maguk azon verzióját, amivel együtt tudnak élni. Szerintem nagyon emberi dolog önmagunk legjobb verzióját keresni. Bízom benne, hogy ezzel sokan tudnak azonosulni. Persze biztos lesznek olyanok, akiket csak a Lilys bunyójelenetem izgat, és azt szeretnék, hogy mindig valami hasonlóval rukkoljak elő, de ez már csak ilyen. (nevet)
A Barry forgatásán van egy híressé vált szabályotok, miszerint seggfejekkel nem dolgoztok együtt. Elég érdekes, hogy ez a szabály pont egy olyan sorozat kapcsán született, melynek szinte az összes szereplője seggfej. Elmondanád, hogyan néz ki a gyakorlatban?
Ez az egész „seggfejekkel nem dolgozunk együtt” szabály sosem volt így kimondva köztünk, Henry (Henry Winkler, a sorozat másik főszereplője) kezdte el valamikor emlegetni a dolgot a sajtóban. A producerünk, Aida Rodgers mindig nagyon jó volt abban, hogy a lehető legjobb stábtagokat szerződtesse. A mi szakmánkban amúgy is nagyon működik a szájhagyomány. Ha valakivel nem könnyű együtt dolgozni, annak viszonylag hamar híre megy. Figyelned kell a visszajelzésekre, amikor új munkatársakat szerződtetsz, ennyi az egész. Talán naiv vagyok, de úgy látom, hogy a legtöbb ember alapvetően kedves a forgatásokon. Ha valaki seggfejként viselkedik egy forgatáson, az általában azért van, mert bizonytalan önmagában, netán azért, mert valójában nem szeretne ott lenni. Bevállalták a melót, mert az ügynökük azt mondta nekik, hogy csinálják meg, de valójában semmi kedvük hozzá, és frusztráltak emiatt. Ha ilyet látok, az a legtöbb esetben kezelhető egy beszélgetéssel. Abban pedig kénytelen vagyok igazat adni, hogy a Barry szereplői seggfejek. Mélyen emberi figurák, mindegyiküket szeretem, de ettől még kétségtelenül seggfejek. (nevet)
Miről szól a Barry?
A Barry főhőse egy katonából profi bérgyilkossá váló férfi, aki kiég a szakmájában, és azzal próbál feltöltődni, hogy beiratkozik egy színésztanfolyamra. A múltját azonban nem tudja maga mögött hagyni, és a gyilkosságai színészként is tovább kísértik őt.
Az új évad összes epizódját te rendezted, miközben a főszerepet is játszod. Mennyire nehéz volt összeegyeztetni a kettőt?
Nem mondom, hogy ez néha nem okoz bonyodalmakat, de az én fejemben ez az egész egyetlen hatalmas munka. Nem kapcsolok az egyik pillanatban a színészi módba, majd öt perccel később a rendezőibe: bennem ez valahogy egyben működik. De ugyanez igaz a forgatókönyvírásra is. Számomra ez egy nagy egész, és talán pont ezért nem is annyira megterhelő. És persze van segítségem is a vezető stábtagok formájában, akik szintén értik a sorozatot, és ha szükségem van rá, bátran rájuk bízhatom magamat. Szerencsére azt is meg szokták mondani nekem, ha elcseszek valamit.
A Barryben nehéz eldönteni, hogy a főhős egy jó vagy rossz ember, maga is viaskodik ezzel. De mi a helyzet Bill Haderrel? Jó vagy rossz ember?
Hé, ez egy nehéz kérdés. Szerintem pontosabb választ kapsz, ha inkább másokat kérdezel erről. Tudod mit? Igazából jó embernek tartom magam.
Ugyanezt mondanák rólad a szereplőtársaid is?
Nem tudom, de tartanék attól, hogy erről kérdezzem őket. Félnék a válaszaiktól annak ellenére is, hogy egész fair főnöknek tartom magam. Szerintem egész jó a hangulat a forgatásaimon. Olykor hajlamos vagyok követelőzni és ragaszkodni az elképzeléseimhez, például szeretem úgy hallani egyes dialógusaimat, ahogyan azokat megírtam, és tudom, hogy ez néha idegesítő lehet. Vannak hibáim bőven, például nem szeretem a konfliktusokat és sokszor olyankor is védeni próbálom magam, amikor erre semmi szükség. De ezekkel együtt sem tartom magamat rossz embernek. Ez az interjú lassan olyan lesz nekem, mint egy terápia. (elváltoztatott hangon kezd beszélni) Nézze, doktor, komoly problémát jelent az életemben a konfliktuskerülésem, szeretnék dolgozni ezen, hogy ne blokkoljak le az ilyen helyzetekben. (nevet, majd visszatér a normális hangjához) Szóval jó embernek tartom magam, de közben komplikált is vagyok. Mint bárki más.
A Barryben időről időre előjönnek olyan beállítások vagy olyan fényhasználat, hogy szinte úgy érezzük, mintha egy horrorfilmet néznénk. Szándékosan használtál a sorozatban horrorisztikus elemeket?
A negyedik évadban akad néhány jelenet, ami akár egy horrorfilmből is származhatna. Imádom a horrorokat. A legtöbb új film, amit az utóbbi időben élveztem, horror volt. Nagyon tetszett például a Saint Maud vagy a Barbarian. Annyi horrort néztem az utóbbi időben, hogy valahogy a részemmé váltak, és akaratlanul is megjelent a hatásuk a Barryben. Amivel sokat foglalkozik az ember, az biztosan beszivárog valahogy a művészetébe. Amikor ilyen hosszan foglalkozol egy sorozat történetével és karaktereivel, időnként ráunsz egy kicsit, és akkor bevetsz egy-egy olyan trükköt, mint egy horrorjelenet, ami újra izgalmassá tudja tenni számodra a mesélést.
A Barry egy másik fontos témája a bosszúállás. Sok karakter akar bosszút állni, de a bosszú sosem hozza el nekik a boldogságot.
Hiszek abban, hogy a bosszú sosem hoz kielégülést. Az életben sokszor veszítjük el a türelmünket, és emiatt csinálunk vagy mondunk valami hülyeséget. Ez szinte sosem végződik jól, és nem is érezzük jól magunkat utána. Ha sokszor csinálsz ilyet, egy idő után az emberek kevésbé fognak hallgatni rád, majd még egy kis idő után mindannyian megutálnak téged. (nevet) Hasonlót már sokszor tapasztaltam meg az életben, és valószínűleg ezért jelent meg témaként a sorozatban, bár egy kicsit drasztikusabb formában.
Mit gondolsz, évek múlva hogyan fognak az emberek emlékezni a sorozatra?
Remélem, az jut majd az emberek eszébe, hogy milyen jó kis sztori volt, amin időnként meglepődtek, és jól szórakoztak közben. Remélhetőleg eközben tudtunk némi mélységet is adni a karaktereknek és a történetnek. Alapvetően szórakoztatni akarom az embereket, és ha jól szórakoznak, én már elégedett vagyok.
A Barry mind a négy évada látható az HBO Max kínálatában. A negyedik évad epizódjai hetente érkeznek. Az interjú egy nemzetközi Zoom-kerekasztal keretében készült.