1940-ben Hattie McDaniel az Elfújta a szélben nyújtott alakításával történelmet írt, ő volt ugyanis az első fekete művész, aki Oscar-díjat nyert. Míg a legtöbbek számára ez valamiféle kaput nyit Hollywoodban, Hattie-nél pont fordítva működött. A díj elnyerése után kizárólag mellékszerepekre szerződtették – általában a fekete szolgálóéra –, és sosem kapott semmilyen más jelentős elismerést. Köszönőbeszédében úgy hivatkozott az aranyszobrocskára, mint jelzőfényre, ami arra emlékezteti, bármit megtehet. Ehelyett a sikert mintha a szél fújta volna el – ezt követően sem jelentősebb alakításokat, sem nagyobb fizetést nem ítéltek meg neki.
„Olyan volt, mintha valamit rosszul csináltam volna” – nyilatkozta később, ami tökéletesen összecseng Halle Berry gondolataival (aki történetesen szintén nyomott hagyott a filmtörténetben, mint az első fekete színésznő, aki elnyerte a legjobb női főszereplőnek járó szobrot), amit a Varietyvel osztott meg 20 évvel a díjátadó után:
Másnap reggel azt gondoltam, kiválasztottak, hogy ajtót nyissak. Aztán nem jött senki. Azóta többször feltettem a kérdést, hogy ez tényleg egy fontos pillanat volt, vagy csak számomra volt fontos pillanat. Szerettem volna azt hinni, hogy ez többet jelent nálam. Többnek is tűnt, leginkább azért, mert annyian voltak előttem, akik megkaphatták volna, és mégsem. De az, hogy én megnyertem egy díjat, nem jelenti azt, hogy másnap varázsütésre megváltoznak a dolgok.
Az összeesküvés-elméletek hívei mindkettejük karrierje esetén az Oscar-átkot emlegetik, és ezzel nincsenek egyedül. Úgy tartják, hogy azok, akik elnyerik a fő kategóriák díjait, azoknak nem terem több babér, amire elég sok példa is van.
Oscar=válás?
2012-ben a Torontói Egyetem Egyetem Rotman School of Management nevű tanszéke arra jutott, hogy bár férfiakat is érint a szóban forgó balszerencse, mégis elsősorban a nők esetében okoz valamilyen galibát. 751 művész magánéletét vizsgálták 1936 és 2010 között, és azt találták, hogy azoknak a színésznőknek, akik Oscart nyernek, 4,3 év után felbomlik a házassága, míg azok, akiket nem ér ez a megtiszteltetés, 9,51 évet is remélhetnek boldog házasságban. A már emlegetett Halle Berry erre tökéletes példa, de Kate Winslet, Reese Witherspoon, Hilary Swank és Sandra Bullock esetében is így alakult. A jelenség hátterében azt sejtik, hogy a feleségek sikere hat kedvezőtlenül a házasságokra egy olyan társadalomban, ahol a férfiak felülpozícionáltak.
Kim Basinger
Kim Basinger pályafutása nagyon szépen alakult, az 1983-as Soha ne mondd, hogy soha Bond-film feltette őt a térképre, és úgy tűnt, a sztárgyár a tenyerén hordozza. Az 1997-es Szigorúan bizalmas című filmben nyújtott alakításáért a legjobb női mellékszereplőnek járó elismerést is megkapta – pedig a verseny egészen szoros volt, ebben az évben díjazták a Good Will Huntingot és a Titanicot is –, ám a pályája ezt követően megfeneklett. Bár teljesen nem tűnt el a süllyesztőben, kiemelkedő szerepekre mégsem szerződtették, sőt, korábban legendásnak tartott házassága Alec Baldwinnal is megromlott. Az átok ugyanis – ahogyan már mondtuk – nemcsak karrier, hanem magánélet szintjén is összeomlással fenyeget.
Hilary Swank
A Millió dolláros bébi főszereplőjét előszeretettel emlegetik úgy, mint az átok egyik legnagyobb vesztesét. A színésznő köszönőbeszédében ugyanis még az egekig magasztalta a férjét, Chad Lowe színészt, de egy év sem telt el, már a válásukról szóltak a hírek. Ráadásul a 2005-ös díj elnyerése után valahogy nem sikerült azokat a szerepeket megtalálnia, amik igazán testhezállóak lennének számára. Emögött leginkább az sejthető, hogy korábban A fiúk nem sírnak volt az egyetlen olyan alakítása (amiért egyébként szintén Oscar-díjat nyert), ahol az elismerést tényleg jogosan kapta, más szerepeit a szakma átlagosnak – vagy még inkább átlagon alulinak – ítélte. Swankről elterjedt, hogy a megfelelő szerepben tényleg brillírozik, de egyébként egy sokadrangú színésznő, amin ő nem sértődött meg. „Művész vagy, kiteszed magad, és ugrasz, aztán néha repülsz, néha viszont zuhansz” – mondta 2014-ben az Independentnek. Ugyanakkor az sem segített visszanyerni a jó hírnevét, hogy 2011-ben Csecsenföldre látogatott, ahol meglehetősen érdekes politikai állásfoglalást tett – a dolog akkora botrányt kavart, hogy állítólag ezzel rengeteg castingfolyamatból automatikusan kihúzták a nevét. Az utóbbi időben sem feltétlenül a munka, hanem magánélete kapcsán hallani róla, ugyanis 48 évesen adott életet ikreinek.
Helen Hunt
Azt mondják, akkor voltál valaki a ’90-es években, ha a Jóbarátokban cameo szerepet kaptál. Helen Hunt egyike azoknak, akik ebben a megtiszteltetésben részesültek, ami nem véletlen, a korszak egyik legtehetségesebb színésznőjéről van szó. Egyszerűen nem lehetett őt nem szeretni a Lesz ez még így se! egyedülálló édesanyjának szerepében, amit az Akadémia is értékelt, neki ítélték a legjobb női főszereplő szobrát. Csakhogy ezek után hiába játszott sikerfilmekben – A számkivetett, Mi kell a nőnek? – valahogy mégsem tudta megugrani ezt a magasságot. Egyesek szerint azért, mert a karakterei egytől egyig alulmúlták a színészi képességeit, így nem tudott igazán kiteljesedni. Bár 2012-ben újabb jelölést kapott A kezelésben nyújtott alakításáért, ez már nem szólt akkorát, és Hunt továbbra is inkább csak a sztárvilág mezsgyéjén mozog, nem tartozik a kemény maghoz.
Adrien Brody
Hogy ne csak női példák szerepeljenek, máris itt van Adrien Brody, aki szintén történelmet írt az Akadémia díjazottjainak történetében. 29 évesen ő lett a legfiatalabb színész, akit valaha Oscarral jutalmaztak, mindezt pedig A zongoristában nyújtott szívszorító játékáért kapta. Władysław Szpilman lengyel-zsidó zongorista/zeneszerzőt alakította, a film az ő túlélését követi nyomon a holokauszt alatt. Azt gondolhatná az ember, hogy egy ilyen karakter megformálása tényleg rengeteg ajtót megnyit, és Brody védelmére szóljon, hogy valóban folyamatosan dolgozott, de igazán maradandót sokáig nem sikerült alkotnia. 2014-ben a Houdini című minisorozattal Emmy-jelölést szerzett, ezután megint elült a körülötte lévő visszhang. 2022-ben azonban ismét sikerült egy Emmy-jelölésre szert tennie, az Utódlással – talán ez azt jelenti, hogy sikerült megtörnie az átkot?
Forrest Whitaker
Forrest Whitaker tipikusan az a színész, akinek a nevét jó eséllyel mindenki ismeri, de mégsem lett belőle hatalmas világsztár. Mindezt úgy, hogy karrierje során rengeteg kimagasló szereppel büszkélkedhetett, sőt, Az utolsó skót királyban nyújtott alakításával mindenkit kenterbe vert a 2007-es Oscar-gálán. A színész mindig is ott volt a tűzközelben, és úgy tűnt, hogy az aranyszobor lesz az, ami mindent megváltoztat az életében, de nem így lett. Szerepvállalásai rajongói szemmel talán jónak tűnnek, ám a filmszakma nem igazán tudott vele az elmúlt 16 évben igazán mit kezdeni. Azzal együtt sem, hogy többek között a Star Wars- és Marvel-univerzumba is belekóstolt.
Mo’Nique
Mo’Nique 2010-ben nyerte el a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat a Precious – A boldogság ára című filmben nyújtott alakításáért. Ez követően öt évig egyetlen szerepet sem kapott! A színésznő 2020-ban adott interjút a CNN-nek, ahol elmondta, feketelistára került, amiért nem úgy viselkedett, ahogyan azt elvárták tőle. Mit jelent ez pontosan? Mo’Nique szerint azt, hogy nem kilincselt eléggé a díjjal, a filmmel, nem volt olyan, mint a többi Oscar-nyertes, sőt, ráfogták, hogy nehéz vele dolgozni, holott csak arról volt szó, hogy ő a reflektorfényt egyáltalán nem élvezte. Ez a karrierjébe került, olyannyira, hogy azóta is összesen hat produkció fűződik a nevéhez, és azok sem túl jelentősek, ezért is emlegetik őt is úgy, mint akit az Oscar-átok utolért.