nlc.hu
Tabuk nélkül

Jellemző vashiányos élethelyzetek

Ők tartoznak a veszélyeztetettek közé – Jellemző vashiányos élethelyzetek

A vashiánynak számos kellemetlen tünete van: fáradtak, kimerültek lehetünk, fájhat a fejünk, sápadttá válhat az arcszínünk, karikásak lehetnek a szemeink. Egyes csoportok különösen veszélyeztetettek lehetnek.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint világszerte 1,3 milliárd ember, azaz a Föld lakosságának mintegy 30 százaléka szenved vashiányban.

Vashiány esetén a vér oxigénszállító funkciójában zavar támad, ami rontja a szervezet energiaszintjét. Ha a vashiány tovább súlyosbodik, és már a vörösvértestek képzéséhez sem áll rendelkezésre a szükséges mennyiség, akkor vérszegények vagy más néven anémiásak leszünk. Vashiányos vérszegénységben a vörösvértestek száma és mérete is csökken, és mivel kevesebb hemoglobint tartalmaznak, a színük is halványabb lesz.

Tudtad? Egészséges felnőtteknél a napi vasveszteség kb. 1-2 milligramm, a táplálékunknak ezért minimum napi 8-10 milligrammnyi vasat kellene tartalmaznia, mivel abból csupán 1-2 mg tud hasznosulni a szervezetben. Egyes irodalmi adatok szerint felnőtt nők esetében a vasanyagcsere szinten tartására napi 10-18 mg vasbevitel is szükséges lehet.

Sokakat érintő probléma a vashiány

Fotó: Getty Images

Kik azok, akiknek kifejezetten kell figyelniük a vas mennyiségére?!

Menstruáló nők

A vérzéssel együtt a szervezet vasat is veszít. A menstruációval, különösen az erős vérzéssel a nők a vérrel együtt vasat is veszítenek, így nekik fokozottan figyelniük kell a vas pótlására.

Várandósok

Terhesség alatt a kismamáknak annyira megnő a vasigényük, hogy vaspótlás nélkül nem tartható fenn az egyensúly, és ennek hiányában kialakulhat a vashiány, súlyosabb esetben a vashiányos vérszegénység. Nemcsak a kismama vérképzéséhez van szükség ilyenkor több vasra, hanem a magzat normális fejlődéséhez is, különösen az idegrendszer fejlődéséhez.

Jegyezd meg! A vashiány nemcsak az időseket és a betegeket fenyegeti, hanem az aktív életet élő férfiakat és nőket is.

Helytelenül táplálkozók

Az egysíkú, kiegyensúlyozatlan táplálkozás, a gyorséttermi ételek, a vegán és a vegetáriánus étrend szintén gyakori oka a vashiány kialakulásának. Hiába tartalmaznak egyes növényi élelmiszerek sok vasat, ezekből a vas felszívódása nem olyan jó, mint a vörös húsokban található, úgynevezett hem-vasé.

Különböző betegségekben szenvedők

A vérzéssel vagy felszívódási zavarral, krónikus gyulladással járó betegségek nemcsak a nők, hanem a férfiak esetében is okozhatnak vashiányt, ilyenek például a fekély, daganat, gluténérzékenység, gyulladásos bélbetegség vagy akár a vérző aranyér, illetve a gyakori orrvérzés. 

Csecsemő- és serdülőkorúak

A gyors idegrendszeri és testi fejlődés, valamint a nemi érés időszakában, így csecsemőknél, később pedig serdülőkorban megnő a szervezet vasigénye. Serdülő lányoknál a menstruáció kezdete, illetve a serdülőkorra jellemző hirtelen testi fejlődés egy időben történik, ami megnöveli a vashiány kialakulásának rizikóját. A válogatós gyerekeknél ugyancsak vigyázni kell, hogy valamilyen formában ők is elegendő vashoz jussanak.

Ezen felül az intenzív fizikai megterhelés, az aktív sport vagy a rendszeres véradás is mind-mind okai lehetnek a vashiány kialakulásának.

Ha vaspótlásra szorulunk, akkor feltétlenül ellenőrizzük a készítmény elemi vastartalmát: legalább napi 100 mg elemi vas beviteléről kell gondoskodnunk ahhoz, hogy az abból hasznosuló mennyiség ki tudja elégíteni a szervezet szükségletét. A különböző táplálék-kiegészítők, vitamin- és vastartalmú szirupok elemi vastartalma messze alatta marad a kívánatos mennyiségnek, így azok érdemi vaspótlásra nem alkalmasak. Mindig ellenőrizzük a készítmények elemi vastartalmát, ami nem egyenlő a tartalmazott vas-sók mennyiségével!

Tudj meg többet a testedről!

 
(Nyitókép: Getty Images/Predrag Popovski)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése