Gondoltad volna, hogy igazi trendszetternek számítasz, amikor a derekad köré tekered zuhanyzás vagy fürdés után a törölköződet? Megértjük, ha erre a kérdésre nemmel válaszoltál, és kérünk, ne lepődj meg, ha tavasszal majd azt látod, hogy valaki egy szürke fürdőlepedővel a derekán sétálgat büszkén az utcán, lehet, hogy a Balenciaga új kollekciójából van, és nagyon sokat fizetett érte.
Az uniszexként hirdetett törölközőszoknya ugyanis 925 dollárba, azaz 320 ezer forintba kerül. Igaz, egyelőre csak előrendelni lehet, a cikk írásakor S és M méretben volt elérhető.
És a leírás szerint persze vannak olyan részletek, amivel egy hétköznapi törölköző nem rendelkezik, ugyan nem látszik, de vannak rajta gombok, valamint egy öv is, nehogy véletlenül leessen rólunk. Persze szerepel rajta a márka logója is, nehogy véletlenül valaki összetévessze egy százforintos boltban vett törölközővel.
Előbbivel ellentétben egyébként ez a darab Olaszországban készül, és nem szabad csak úgy bedobni a mosógépbe, vegytisztítóba kell vinni, ha úgy érezzük, szüksége van egy kis törődésre.
Nem meglepő, hogy a szoknyatörölköző vagy törölközőszoknya sokak fantáziáját megmozgatta, az IKEA is gyorsan lecsapta a labdát, és megmutatták, hogy aki szeretné, náluk is beszerezheti a „jövő tavasz egyik legdivatosabb ruhadarabját”, csak éppen sokkal olcsóbban. Ugyan a posztjukban fontban van feltüntetve az ár, de természetesen a Vinran fürdőlepedő itthon is kapható, mégpedig 3990 forintért.
Persze nem ez az első eset, hogy a svéd cég kifigurázza a divatházat. Történt ugyanis, hogy a Balenciaga 2017-ben előrukkolt egy nagy, kék luxustáskával, ami a megszólalásig hasonlított IKEA Frakta táskájára. Csak míg utóbbi akkor 195 forintba került, a luxuskiegészítőt több mint kétezer dollárért lehetett megvásárolni. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a Balenciaga táskája bőrből készült, és nyilván jóval kevesebbet gyártottak belőle.
És ugyan a hivatalos nyilatkozatukban az IKEA azt állította, nagyon hízelgő, hogy a sokoldalú táskájuk megihlette a divatházat, fricskaként előrukkoltak egy reklámkampánnyal, amiben azt mutatták be, miről lehet felismerni az igazi Frakta táskát, kihangsúlyozva persze a számos előnyét, miszerint olcsó, könnyű tisztítani, össze lehet hajtogatni és megannyi dologra lehet használni.
Az elmúlt évekből persze rengeteg példát lehetne hozni arra, hogy a luxusmárkák – talán trollkodásból, talán a hírverés miatt, talán más okból – de olyan ruhadarabokat vagy kiegészítőket dobtak piacra, amiért a legtöbben egy fillért sem adnának. Ebből a Balenciaga mellett a Gucci is kiveszi a részét, 2018-ban például 870 dollárért, vagyis az akkori árfolyam szerint 250 ezer forintért kínálták a gyárilag koszos cipőt, ami bizonyos szempontból még mindig jobb vásárnak tűnt, mint a Balenciaga szakadt és mocskos tornacipője.
A viseltesnek tűnő darabok mellett – ahogyan a szoknyatörölköző és az IKEA táska is mutatja – a Balenciaga szívesen alkotja meg hétköznapi tárgyak luxusváltozatát, 2022-ben például egy szorítógyűrűt mintázó karkötővel borzolták a kedélyeket, hiszen közel 700 dollárt kértek érte, ami mai árfolyamon körülbelül 230 ezer forintot jelent. De előfordult, hogy egy szemeteszsáknak tűnő táskát árultak méregdrágán, a 800 ezer forintos chipseszacskóról meg ne is beszéljünk.
És ugyan ezen táskákkal együtt a Balenciaga szoknyáját fel lehet fogni egy jó kis gegként, a többi fenti példa, illetve más trendek miatt egy érdekes és tanulságos diskurzus alakult ki arról, hogy mennyire visszás vagy ízléstelen az, hogy a luxusmárkák tulajdonképpen az átlagos, kevésbé tehetős, sőt, esetleg nehéz körülmények között élő emberek megjelenéséből – fogalmazzunk úgy – merítenek ihletet.
Hiszen van, aki azért hord viseltes darabokat, mert nem engedheti meg magának, hogy újat vásároljon helyette, addig más egy vagyonért egy hasonló darabbal „divatozik”, és a cégek abból csinálnak pénzt, hogy mások szegények.