Persze, ismerve a budapesti állapotokat – útfelújítás, fonódó villamos, beszakadó úttest –, nem nehéz kitalálni, hogy a probléma egyik gyökere az, hogy az autók egyszerűen nem tudnak eljutni egyik pontból a másikba.
“Számunkra sem ismeretlen a helyzet, amelynek több összetevője van” – mondta az NLCafé megkeresésére válaszolva Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. A közlekedési helyzet már hosszabb ideje nagy káoszt okoz Budapesten, amit súlyosbít, ha időnként egy-egy világháborús bombát is találnak. A lényeg, hogy nagy területen növekedett meg a kiszállási idő, amit hirtelen helyzetek is befolyásolhatnak. Metál Zoltán hozzátette, a taxisok életét emellett a nyári szezonban gyakori szabadtéri rendezvények miatt lezárt útvonalak is nehezítik. “A kollégáknak sokszor már a megközelítést is komolyan tervezniük kell, hogy be tudjanak jutni bizonyos címekre. Tervezzük, hogy megkeressük a BKK vezetőségét, hogy a jövőben a hasonló rendezvények tervezésekor gondoljanak a taxis kollégákra is.”
A menekültek áramlása is nehezíti a közlekedést
Metál Zoltán még azt is mondta, hogy a fővárosban nagy létszámban közlekedő menekültek miatt is előfordultak torlódások, útlezárások. Emellett a menekültek érkezésének első hullámában, főleg az első napokban okozott problémát, amikor több útvonalat is lezártak.
Menekülteket szállító taxisok?
Budapest utcáin arról is beszélnek, hogy a taxihiány oka, hogy a sofőrök a budapesti utasok helyett az osztrák határ felé igyekvő menekülteket szállítják, jellemzően feketén, jóval magasabb összegért.
Egy neve elhallgatását kérő taxist (nevezzük Gábornak) is megkérdeztünk, hogy ő hogyan látja a fenti helyzetet. Az ő tapasztalatai szerint jóval gyakoribb, hogy a taxisok sokszor magánúton fuvaroznak menekülteket. Szerinte nem ritka az sem, hogy Röszkéről Budapestre vagy még tovább, egészen az osztrák határig szállítják a szír, afgán és más országokból érkező, jellemzően Németország felé tartó menekülteket.
“Én magam nem merném ezt kockáztatni, de nézd, taxisok vagyunk, ebből élünk, ezért van aki bevállalja – mondta Gábor. – Ha elmész az M5-ös autópályán Gyál felé, ott az egyik benzinkútnál minden este sorban állnak a taxik. Persze sokan éjszaka csinálják, hogy ne legyen annyira feltűnő, reggelre aztán elfáradnak, és ezért sokszor nincs délelőtt taxi a városban. A rendőrök meg szemet hunynak, mert ők is azt szeretnék, ha minél előbb rendeződne a helyzet.”
Bár az egyes társaságok zászlói alatt közlekedő autók helyzetét lehet követni, Gábor szerint ez viszonylag egyszerűen megkerülhető: ha a taxis kikapcsolja az autó műszerfalán látható táblagépet, már nem látszik, hogy mikor és hova ment a kocsival.
“A sofőrök havonta körülbelü 90-100 ezer forintot fizetnek be a taxitársaságoknak, amit ezen felül keresnek, az a jövedelmük – magyarázta Gábor. – Nem véletlen, hogy több kolléga is a könnyű keresetet választja, mert gondolj bele: egy Röszke-Budapest fuvar óra szerint nagyjából 60 000 forintra jön ki, de a mostani helyzetben, ha négy embert elvisz valaki, nem ritkán 1,2 millió és 1,5 millió forint körüli összeget kér el érte. Így már könnyű kiszámolni, hogy valaki miért választja ezt a megoldást.”
M1: budapesti taxisokkal szövetkeznek az embercsempészek
Fővárosi taxisokkal szövetkeznek az embercsempészek az M1 aktuális csatorna pénteki riportja szerint – adta hírül az MTI 2015. szeptember 11-én. A csatorna stábja egy fővárosi hipermarket parkolójában készített felvételeket mintegy 50 várakozó taxiról, amelyekkel információik szerint szervezetten viszik Budapest belvárosába az ország déli részéből odafuvarozott menekülteket. A tudósítás szerint a menekülteteket akár 200-300 euróért, vagyis csaknem 100 ezer forintért viszik el Budapest határáig az embercsempészek, a taxisok pedig fejenként 50-100 euróért viszik őket tovább. |
Teljes képtelenség?
“Képtelenségnek gondolom ezt a felvetést – reagált Metál Zoltán. – Persze, van egy bizonyos réteg a taxisok között, aki erre rácuppant, ha szabad így mondani, de ez az összes taxis alig fél százaléka lehet csupán, nem több 80-100 főnél. Eleve, a Büntető Törvénykönyv változásai miatt ma már ez bűncselekménynek számít. A médiában persze lehet ezt látni-hallani, de a rendőrök ismerik az ilyen ügyekben érintett autók rendszámait, szóval én arra számítok, hogy ezek a dolgok gyorsan a helyükre fognak kerülni.”
“Ez csak szóbeszéd, ráadásul teljesen logikátlan – ezt már Bősz Péter a City Taxi managere válaszolta. – Elég csak belegondolni, a budapesti taxik sárgák, könnyen azonosíthatóak. A menekültek pedig nem taxival fognak közlekedni, pláne, hogy taxival csempésztessék át magukat Ausztriába. Elég csak kimenni az M5-ös autópályára és megszámolni, hogy hány polgári autó érkezik és áll meg az első pihenőhelynél és hány taxi.”
“Az elmúlt két évben átalakult szabályozás miatt az taxik száma csökkent a fővárosban, mely általános jelenséggel szemben a City Taxik száma növekedett. A budai oldal közlekedése pedig jóval bonyolultabb és lassabb lett a rengeteg építkezés miatt, ez jelentős mértékben növeli a taxi gépkocsik foglalt helyzetben eltöltött idejét. A fenti okok összefüggése miatt lehet nehezebben taxihozjutni az elmúlt időszakban” – mondta Bősz Péter.
További cikkek a taxizásról az NLCafén:
- A taxisok is szorgalmaznák a taxisrendelet megreformálását
- Besokalltak a taxisok az Uber miatt
- 270 ezer forintnyi borravalót kapott egy taxisofőr