Utazás

Toszkána télen – Mediciek, jó bor, finom ételek, remek kirándulások

Évente egyszer megpróbálok visszatérni a kedvenc városomba, Firenzébe. Eddig csak nyáron barangoltam a toszkán városban, de eldöntöttem, hogy negyedik alkalommal már télen vetem bele magam a kulturális és gasztroélményekbe. Mondhatom, pazar volt.

Január első hetében indultam útnak, nem autóval, hanem fapados járattal. Mivel Firenzébe nincsen közvetlen járat Budapestről, érdemes Pisába vagy Bolognába utazni. Előbbiből 10-15 euróért válthatunk retúr buszjegyet, és 70 perc alatt átérünk Firenzébe. Utóbbiból pedig vonattal érdemes átutazni a Medicik városába.

Firenze nyáron sokszor elviselhetetlen. Túl nagy a hőség, túl sok az ember, sokszor egy normális fotót sem lehet készíteni, akkora a tömeg. Télen azonban, érezhetően sokkal kevesebben vannak a városba. Többnyire az Egyesült Államokból, Ausztráliából és Dél-Amerikából érkező turistákkal találkozni az Ufficiben vagy a dómnál. Bár ilyenkor is hatalmas a sor a főbb látványosságoknál, azért gyorsabban bejutni egy-egy templomba, múzeumba, mint nyáron. Bár januárban szünetel a Vasari-folyosó túra, az Inferno szerelmeseinek így is lehetőségük van egy tematikus túrára befizetni. Sokan  3 napos kirándulást terveznek Firenzébe, ami arra elég, hogy megnézzük a lényegesebb látnivalókat, a Palazzo Pittit, a Palazzo Medici-Riccardit, a Ponte Vecchiót, a Palazzo Vecchiót, az Akadémiát, a San Lorenzo-bazilikát, a dómot, az Ufficit… körbenézzünk a piacon, és beüljünk egy remek helyi étterembe, mondjuk a Zázába.

Megnézem
Összes kép (1)

Aki viszont többre vágyik, és felfedezne olyan kis kápolnákat, ahol például a legenda szerint Dante és Beatrice szerelme kezdődött, vagy körbeutazná a környéket, annak érdemes 5 napra érkeznie Firenzébe és télen bebarangolnia Toszkánának ezt a részét. Bár nappal 10-13 fok is volt, és hét ágra sütött a nap, sokszor túráztam erős szélben, és reggel, illetve este 0 és -5 fokkal találkoztam, így a télikabát, a sál és a sapka elengedhetetlen.

Pisa és Lucca

Firenzében számos iroda van, ahol egynapos kirándulásokra befizethetünk (Vigyázat! A nyári kirándulások közül néhány nem elérhető télen!) Bár Pisa és Lucca külön félnapos programként is szóba jöhet, mégis összevonva érdemes ellátogatni erre a két helyre. Télen ráadásul nem kell nagyítóval keresnünk azt a 2-3 fát, ami alá behúzódnánk a rekkenő hőségben.

A buszos csoporttal egy óra alatt átérünk Pisába, ahol a parkolóból egy kényelmes 6-8 perces sétával eljuthatunk a Campo dei Miracolihoz, vagyis a Csodák terére. Itt található a Szűz Máriának szentelt dóm, melyet még 1064-ben kezdtek építeni, és amely a harangtoronyhoz hasonlóan szintén megdőlt, bár kevésbé láthatóan. A dómhoz tartozó harangtornyot, 1173-ban kezdték építeni. Öt évvel később azonban, amikor a harmadik emeletét is felhúzták, az épület dőlni kezdett. Bár nagy volt a hisztéria és az építkezést leállították, 99 év múlva mégis folytatták, és a negyedik emeletet már szándékosan kissé megdöntve építették. Az utolsó emeletet 1372-ben fejezték be, és ekkor állították fel a harangokat is. Ma már, bár hallhatunk harangszót, az felvételről megy, mert az épületnek nem tenne jót a harangok kongatása.

A ferde torony jelenleg látogatható. 15 perces turnusokban engedik fel a látogatókat. Viszont táskát felvinni szigorúan tilos, az információ mellett található értékmegőrzőbe kell hagyni, ugyanitt lehet jegyet vásárolni a Csodák terén található toronyba, a dómba, a temetőbe… Ne lepődjetek meg, ha a régi kórház épületén, az operánál, a dóm ajtaján és mennyezetén is a Medici család címerével találkoztok. Bár tény, hogy a Medicik neve legjobban Firenze városával forrt össze, a bankárfamília rengeteget adományozott Pisa városának is.

Megnézem
Összes kép (1)

A pisai kirándulás, egy gyors borkóstolás és egy kellemes ebéd után a délutánt már Luccában töltöttem. 40-50 perc alatt ért át a busz, és a helyi turisztika irodától 200 méterre parkolt le. Itt, ellentétben Pisával, nem szervezett, hanem szabadprogram következik. Az idegenvezető mindenkinek ad egy térképet, alaposan megmutatja, hogy hol találjuk a város híresebb templomait, múzeumait és azt is, hol lehet vásárolgatni. Három óra elég arra, hogy a várfalak mögötti városrészt bejárjuk. Én elmentem a luccai katedrálishoz és bejártam a gótikus stílusú, csodálatos templomot, majd néhány perces sétával eljutottam a Piazza Napoleonéhoz, ahol körhinta és téli korcsolyapálya várta a belváros lakóit. Érdemes elmenni a bevásárlóutcába a Via Fillungohoz, ahol a világmárkák üzletei mellett kisebb családi vállalkozásokat is felfedezhetünk, és csodálatos, kézzel készített cserépedényeket, egyéb dísztárgyakat vásárolhatunk, de legalábbis megnézhetjük őket.

Ez is érdekelhet Megnézem

San Gimignano, Chianti és Siena

Hasonlóan remek túra a San Gimignano, Chianti, Siena egynapos program, melynek első állomása a 19 torony városa, San Gimignano. Itt szabadprogram keretében ismerhetjük meg a város főbb nevezetességeit, vásárolhatunk a helyi piacon, vagy élvezhetjük a városkapunál lévő térről a kilátást a csodálatos toszkán tájra. San Gimignano egy 300 méter magas dombon fekszik, városfal veszi körül, melynek 8 bejárata van. A város azért is a turisták nagy kedvence, mert ma is úgy néznek ki az épületek, mint a középkorban. A XII. századtól kezdve felhúzott több mint 14 torony pedig egészen pazar hangulatot ad San Gimignanónak, nem véletlenül lett a történelmi központ a Világörökség része.

Innen busszal mentünk tovább Chiantiba. A borvidék egészen Firenzétől Sienáig tart. A toszkán dombvidéken, Olaszország leghíresebb vörös borát állítják elő. Bár a téli túrán nem élvezhetjük a ciprusfák és cédrusok jellegzetes illatát, azért a hűvösebb évszakban is érdemes ellátogatni ide. Mi az egyik tipikus helyi, családi borászatnál, a Casafrassiban jártunk vendégségben, amit Cosimo Di Cocco és édesanyja vezet. A birtokhoz tartozó szálloda tavasztól őszig dugig van, de fél napra is van értelme itt megállani, részt venni egy borkóstolón és egy háromfogásos tipikus olasz ebéden.

Chianti és Siena között megálltunk a Monteriggioni erődnél. De több is ez, mint erőd, hiszen a középkori városkában – 4-5 szűk utcácskával –ma is 30-40 ember él. A Monteriggionit körülvevő védőfal 2 méter széles, 570 méter hosszú és 20 méter magas. Valaha 14 védőtorony állt a falakon, ma már csak tizenegyet nézhetnek meg ebből az erre járók. Érdemes befizetni a 2 eurós összeget, és végigsétálni a városfalon, ahonnan pazar kilátás nyílik Chiantira is.

Az erődöt a Sienai Köztársaság építette, a firenzeiek megállítására. Akkoriban a két város egymás riválisa volt, és több alkalommal indultak egymás ellen csatába. Monteriggioni viszont bevehetetlen volt a firenzeieknek. Ezt a történetet ismerve már kezdtem kapiskálni, hogy a túra utolsó állomásán, Sienába nem én leszek a helyiek kedvence a Firenze feliratú tetoválásommal. Siena történelmi belvárosa – hasonlóan San Gimignano városkához – igazi középkori hangulattal várja a turistákat. A szűk utcákon sétálgatva hamar eljutunk a dómhoz, amely 1196 és 1348 között épült. A dómban érdemes megnézni a föld alatti kriptát, Donatello bronzszobrát, a Heródes lakomája, valamint Bernini és Michelangelo szobrait. Ha van még 30-40 percünk, akkor beülhetünk az egyik helyi kávézóba – a hidegben egyébként is jólesik egy forrócsoki vagy egy kávé. Sienából nekünk 70 perc volt a visszaút Firenzébe. De ez erősen függ a szezontól és a forgalomtól.