Edward James (1907-1984) életében jó ideig semmilyen jel nem mutatott arra hogy egy nap majd szürrealista szoborparkot fog építeni a mexikói esőerdő mélyén. Anyja előkelő skót arisztokrata és társasági hölgy volt, apja dúsgazdag amerikai üzletember (a vér szerinti apja meg talán maga a walesi herceg, a későbbi VII. Eduárd), az ifjú James pedig Etonban, majd Oxfordban végezte tanulmányait. Bár az egyetemet követően tett egy rövid kitérőt a diplomácia világába, hamar világossá vált, hogy ez nem az ő terepe: az anekdota szerint egy alkalommal például arról informálta Londont egy kódolt üzenetben a római brit nagykövetségről, hogy az olaszok 300 rombolóhajó építésébe fogtak, noha összesen csak három darabról volt szó. Hát, valahogy becsúszott egy-két plusz nulla, van ilyen.
Jamest egyébként is sokkal jobban érdekelte a művészet, mint a nemzetközi kapcsolatok ápolása. Maga is megjelentetett néhány verseskötetet (ezek állítólag nem is rosszak), ám ennél is sokkal fontosabb az a mecénási szerep, amelyet a két világháború közötti korszak talán legizgalmasabb művészeti mozgalma, a szürrealizmus alakulásában játszott. Személyesen is nagyobb összegekkel támogatta Dalít, valamint Magritte-et, a maga korában alighanem egyedülállónak számító privát kollekciója pedig olyan alkotók munkáiból állt, mint Chirico, Ernst, Klimt, Picasso vagy Klee. Ezen kívül ő finanszírozta a Minotaure nevű párizsi szürrealista folyóiratot, amely az irányzat egyik fontos fóruma volt, és még a dél-angliai családi rezidenciáját is úgy rendezte be, hogy az inkább nézett ki szürrealista műalkotásnak, semmint egy felsőosztálybeli otthonnak. Pénze volt rá elég, hisz apja és nagybátyja után is vagyonokat örökölt.
A 40-es évek elején Edward James aztán Hollywoodba költözött, ahol az ugyancsak ott élő pszichedelikus angol író, Aldous Huxley baráti körébe került. Részben talán új ismeretségeinek köszönhető, hogy csakhamar felfedezte magában a nagy vizionárius művészt, és elhatározta, hogy megépíti az Édenkertet itt a Földön. Először Dél-Kaliforniát jelölte ki a projekt színhelyéül, de azt érthető okokból túlzsúfoltnak találta, és inkább érintetlenebb tájak után nézett. Unokatestvére és jó barátja, a mágikus realista festőnő, Bridget Bate Tichenor javasolta Mexikót, mivel ő akkor már jó ideje a mezoamerikai és a prekolumbián kultúrák bűvöletében élt. James az eszményien paradicsomi környezetre végül valahol az ország szívében, a határtól hét órányi autóútra fekvő Xilitla nevű település környékén, a fülledt és buja esőerdők mélyén bukkant rá; először orchideákat telepített itt, és egzotikus állatokat tenyésztett egy jó évtizeden át, de miután 1962-ben egy borzalmas jégeső tönkretette a szép virágait, úgy döntött, inkább valami maradandóbb formába önti az elképzeléseit, és ebben egy tehetséges helyi művész, a csodálatos nevű Plutarco Gastelum volt a segítségére.
Az összesen körülbelül ötmillió dollárt felemésztő építkezés, illetve bővítés több mint húsz évig, egészen James 1984-ben bekövetkezett haláláig tartott, és előfordult, hogy egyszerre akár 150-en is dolgoztak rajta, de kétségkívül megért minden pénzt és minden fáradozást. James és Gastelum Édenkertje, a Las Pozas ugyanis a maga nemében mindenképpen egyedülálló: egyszerre kortárs műtárgyegyüttes, mesebeli kert, ezoterikus giccstemplom, vidámpark, Coleridge Xanadujának megtestesülése és egy Indiana Jones-film díszlete – valamint szubtrópusi posztszürrealizmus első számú (és valószínűleg egyetlen) zarándokhelye.
A körülbelül 40 hektáron elterülő parkban a romantikus vízesések és apró, mesterséges tavacskák mellett több mint harminc fantasztikus külsejű betonszobor és -építmény található: semmibe vezető lépcsők, égnek meredő oszlopok, befejezetlen gótikus katedrálisok, és egyéb meghatározhatatlan, lenyűgöző furcsaságok. Mintha csak egy elképzelt világ romjai közt járnánk – vagy mintha a fejünkre dőlt volna egy egész könyvespolcnyi nyolcvanas évekbeli sci-fi antológia. Akárhogy is, Las Pozashoz fogható hely biztosan nincs még egy a világon.
képek: Angelo Hornak/Getty Images – Wikipedia