Mi lesz a repüléssel a járvány után? Repülünk-e nyaralni jövőre?

Andersen Dávid | 2020. Május 02.
A világjárvány kevés iparágra volt olyan látványos hatással, mint a légi közlekedésre. De vajon mi vár a szektorra és az utasokra járvány lecsengésével?

A koronavírus-járvány terjedésének az egyik első áldozatai a légitársaságok és a légi közlekedés voltak. Ahol megjelent a fertőzés, ott hamarosan lezárták a reptereket és földre parancsolták a repülőgépeket is. Elképesztő számadatokat láthattunk, az európai repterek 14 milliárd eurós bevételkieséssel számolnak. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport április elején kiadott közleménye szerint pedig a budapesti légikikötő utasforgalmának nem kevesebb mint 98 százaléka tűnt el nyomtalanul az előző hónap végére. A témával kapcsolatban kerestük a Budapest Airport szóvivőjét is, de cikkünk publikálásának pillanatáig nem sikerült elérnünk.

A repülés költséges műfaj, mivel a gépeknek – és a kiszolgáló infrastuktúrának – akkor is szüksége van karbantartásra, ha egyetlen utas sincs a környéken. A légitársaságok így az elsők között kezdtek összeomlani, sokan csődöt jelentettek vagy sokmilliárdos kormányzati mentőövekért folyamodtak. A G7.hu épp tegnap írta meg, hogy a Lufthansának nagyjából nyolcmilliárd euróra lenne szüksége az életben maradáshoz, míg a British Airways leányvállalata, az IAG 12 ezer alkalmazottjának mondott fel a járvány eredményeként.

Itt a vége? A német Lufthansa légitársaságnak nyolcmilliárd eurós segély kellene (Fotó: Getty Images)

Kíváncsiak voltunk, mire számíthat ez az iparág – na meg az utasok – a jövőben, így szakemberekhez fordultunk.

„Ketté kell választani a kérdést, megvizsgálni, hogy mi várható rövid-, és hosszabb távon” – kezdte a magyarázatot Háy György nyugalmazott pilóta, repülésbiztonsági szakértő. „Most a repülés gyakorlatilag halott, minden áll, bevételek nincsenek, kiadások viszont igen, mert sok légitársaságnál a repülőgépeket is bérlik, az épületeket is, de fizetni kell a fenntartásért és a dolgozók fizetése is kiadás, még akkor is, ha csökkentették az utóbbi időben.”

A szakember szerint most először olyan anyagi jellegű probléma adódott, amit nem biztos, hogy minden cég képes lesz túlélni.

„Tény, hogy a repülésben rengeteg pénz van, de ez inkább a gépgyártóknál vagy gépkölcsönzőknél csapódik le” – mondta el Háy György. „A nagy légitársaságok gépparkjának ugyanis optimális esetben a fele bérelt jármű. Ezen felül persze a nagy cégek és maguk a repülőterek sem járnak rosszul. Ez a mostani helyzet azonban mindenképpen komoly anyagi érvágás lesz. Az erősebb lábakon álló cégeknek talán lehet annyi tartaléka, hogy átvészeljék ezt az időszakot vagy könnyebben jutnak hitelekhez, mint a kisebb légitársaságok.”

Ami a hosszú távú hatásokat illeti, sok a bizonytalanság ezen a téren. Minden azon múlik, hogy a koronavírus mennyi ideig fenyegeti még az emberiséget, ez pedig egyenes arányban áll a jövőbeni utasszámok alakulásával.

„A légitársaságok bevételei azon múlnak, hogy mennyi a bevételük, ez pedig attól függ, hogy az emberek mennyire akarnak utazni” – magyarázta a szakértő. „Ezen a téren pedig nagyon könnyen ingadozik a hangulat: a mostani helyzetet a nemzetközi kapcsolatok is megszenvedik, lásd például az USA és Kína vagy Kína és Ausztrália viszonyát, ami hatással lehet az utazási kedvre. Emellett azonban most sokak anyagi helyzete is romlik, az utazásra pedig a legtöbben a megélhetés mellett megmaradó pénzből költenek, ha azt épp nem törlesztésre vagy spórolásra fordítják. Nekem az az érzésem, hogy érzékelhető lesz a visszaesés az utasok számát tekintve, ami tovább súlyosbítja a légitársaságok helyzetét.”

Nem csak negatívumai vannak azonban a helyzetnek: Háy György szerint a mostani időszak hozzájárulhat, hogy sok légitársaság kivonja a forgalomból az elöregedett, elavult gépeit. Az új járművek ugyanis egyrészt kényelmesebbek és biztonságosabbak, de hatékonyabbak, így gazdaságosabbak is, ráadásul jobban kihasználhatóak és kevesebb karbantartást is igényelnek, ami most komoly szempont lehet.

Még a földön álló repülők karbantartása is komoly költséget jelent a légitársaságok számára (Fotó: Getty Images)

„Nagy kérdés, hogyan érinti majd a járvány a diszkont légitársaságokat, szerintem rosszul fognak kijönni a mostani helyzetből” – fejtette ki Háy György. „Azok közül ugyanis, akik ezekkel a cégekkel utaznak, sokan nem létszükségletből repülnek, hanem olcsón szeretnének nyaralni, világot látni, így az ő számuk csökkenhet. A járvány miatt most sok munkahelyen kialakultak különféle elektronikus kommunikációs formák, ez pedig hatással lehet az üzleti utak számára is. Már a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után is érzékelhető volt, hogy sok cég egyszerűen nem indította újra az üzleti útjait, mert az elektronikus kommunikációval hatékonyan át tudták hidalni a földrajzi távolságokat. Ez most is így lesz, aki megteheti, nem fog utazni, hanem helyette valamilyen digitális megoldást fog használni.”

Bár a repülőterek is megszenvedik a mostani állapotokat – hiszen az ő bevételeik is a forgalomtól, a légitársaságoktól függenek – a jelenlegi helyzetben egyrészt juthatnak valamennyi bevételhez a repülőgépek „parkoltatásából”, emellett pedig a karbantartási munkálatokat is könnyebben, gyorsabban el tudják most végezni, hiszen a reptereken alig van forgalom.

Nem minden negatív: a kényszerszünet miatt most a reptereken sok karbantartási munkát zavartalanul el tudnak végezni (Fotó: Getty Images)

„Ami az ennél hosszabb távot illeti, mindig kockázatos jóslatokba bocsátkozni, de attól tartok, hogy akár évekbe is telhet, mire visszaállhat a tavalyi állapot” – tette hozzá Háy György. „A már említett 9/11, illetve a 2008-as gazdasági válság után egy-egy évvel nem, hogy helyreállt a forgalom, de még az elmaradt fejlődést, növekedést is sikerült pótolni. Ez most nem így történik majd érzésem szerint, mivel azok az események többé-kevésbé lokális hatásúak voltak, a járvány viszont az egész világra kiterjed.”

A szakértő most arra számít, hogy a közelgő lazításokkal a légitársaságoknak az utasok visszacsábítására kell majd koncentrálnia.

„Mindenki azt fogja majd bizonygatni, hogy az ő gépük a legbiztonságosabb a fertőzés szempontjából” – mondta Háy György. „Most olyasmikkel próbálkoznak, hogy üresen hagyják a középső üléseket az utasok között. Igaz, hogy így nincs meg a másfél-két méteres távolság, de mégsem centiméterekről kell így beszélni. Ezt még azzal lehet erősíteni, ha az élelmiszer-üzletek pénztáraiban ma már egyre több helyen látható plexi védőlaphoz hasonló eszközt tesznek az ülések közé. Ez sem nyújt teljes védelmet, mert nagyjából 2 arasznyi plexiről van szó, ami az ülés támlájától előre mered, de annyi haszna van, hogy így nem közvetlenül a mellettünk ülő arcába köhögünk. Emellett lehet ritkítani az utasok számát, de akár az üléssorokat is, persze ez nagyon fájdalmas lenne, mert a cégeknek tartania kell a bevételeit, így ez akár a jegyek drágulását is eredményezi. Viszont eleinte lehetséges, hogy a légitársaságok a veszteségek ellenére is hajlandóak lesznek így dolgozni egy darabig. Amikor egy-egy cég egy új járatot indít, teljesen elfogadott, hogy hónapokig, sőt, akár évekig is veszteséges lehet, mielőtt az utasok rászoknak. Az biztos, hogy eleinte nagyon látványosan hirdetik majd a már említett biztonsági megoldásokat. Ez nem arról fog szólni, hogy ezek valóban mennyire biztonságosak, sokkal inkább arról, hogy mennyire lehet elhitetni az emberekkel, hogy az egyes járatok fedélzetén biztonságban lesznek. Hosszabb távon viszont már az fog számítani, hogy ad-e védettséget, ha valaki már átesett a fertőzésen, vagy, hogy a vírus hosszabb ideig velünk marad-e, ezekre a kérdésekre ma még nem tudjuk a választ.”

Sokakat az érdekel első sorban, hogy mennyire drágulhatnak a jegyek az előttünk álló időszakbna. Háy György szerint minden attól függ majd, hogy az utasok mennyire lesznek hajlandóak repülőre ülni a járványt követően.

„Fontos megjegyezni, hogy az utóbbi időben már szinte mesebeli árakon lehetett repülőjegyeket venni, sokszor többe kerül a buszút a reptérre, mint maga az utazás” – figyelmeztetett a szakértő. „Valószínűleg nem egy gyors folyamatról beszélhetünk, viszont, hogy mikorra állhat vissza a korábbi szintre, és mennyibe fog kerülni – ha erre tudnám a válaszokat, akkor valószínűleg már nagyon gazdag lennék. Nagyon sok ismeretlentől függ a helyzet, leginkább persze a vírus természetétől, amit még mindig nem ismerünk teljesen. Ha elkészül egy hatékony, jó vakcina, egészen más helyzettel kell majd szembenéznünk, mint akkor, ha évekig itt lóg a fejünk felett a fenyegetés, hogy bármikor kitörhet egy újabb járvány.”

A légitársaságoknál már sorakoznak az utasok

 

A hazai – és európai – légi közlekedés egyik fontos szereplője, a Wizz Air bizakodó az iparág újjáéledésével kapcsolatban. Kérdéseinkkel megkerestük a cég szóvivőjét, Radó Andrást, aki készséggel válaszolt érdeklődésünkre.

„Májust 16-tól szépen lassan indítjuk újra a járatainkat, az elsők olyan úti célok lesznek, amelyre nagy a kereslet és amelyeket nem érintenek a beutazási korlátozások” – mondta a Wizz Air szóvivője. „Rengeteg olyan utasunk van Európában, akik szeretnének végre hazajutni. Nem csak magyarok, Spanyolországban például sok ott rekedt angol turista van, illetve Magyarországról is sokan szeretnének hazajutni a saját országukba. Olyanok is akadnak, akik sürgős munkák miatt szeretnének utazni, mivel akadnak országok, ahol nem kell karanténba vonulni, ha valaki bizonyítottan munka miatt megy és legfeljebb 72 órát tartózkodik ott. Olyan is van, aki bevállalja a kéthetes karantént is, de mennie kell a munkája miatt.”

A Wizzair utasait ki-, és beszállásnál is figyelmeztetik majd a távolságtartásra (Fotó: Getty Images)

Radó András elárulta azt is, milyen biztonsági és egészségvédelmi lépésekkel készülnek az újranyitásra.

„Az egész világ más lesz egy picit a járvány után, most mi is új szabályokat vezetünk be” – mondta a szóvivő. „A személyzetünk május 1-től maszkban és kesztyűben dolgozik, az utasainkat is arra kérjük majd, hogy az egész út során viseljenek maszkot. Persze, enni-inni levehetik majd, de ezen kívül kötelező lesz. Minden utas kap beszálláskor fertőtlenítő kendőt, amivel megtörölheti a kezét, illetve igény esetén a tálcáját vagy a karfáját. A repülőgépeinket eddig is takarítottuk, de most már egy ideje minden este fertőtlenítjük is azokat. A repülőterekkel együttműködve bevezetjük majd a távolságtartást is, a becsekkolás és a beszállítás során is felhívjuk majd az utasok figyelmét a kellő távolság megtartására.”

A szóvivő hangsúlyozta, hogy az utasok, amennyire csak lehetséges, a foglalás során minél több mindent próbáljanak online elintézni, erre a légitársaság okostelefonos applikációiban és a honlapján nyílik lehetőség.

„A fedélzeten eddig is a kártyás fizetést támogattuk, mostantól még inkább erre mozdulunk, persze érintésmentes kártyákkal, hiszen akkor egy újabb érintkezési pontot tudunk kiiktatni” – tette hozzá Radó András. „Ennek elősegítésére 10 euróról 25 euróra emeltük az érintésmentes fizetési limitet.”

Kíváncsiak voltunk, a Wizz Air járatain hogyan kell majd elképzelni az utasok ültetését, készülnek-e ritkításra, illetve arra, hogy kisebb utasszámmal üzemeljenek a gépek.

„Korábban folytattunk egyeztetéseket ezzel a kérdéssel kapcsolatban, ennek eredményeként úgy döntöttünk, hogy nem hagyjuk üresen a középső üléseket a sorokban” – magyarázta Radó András. „Az előttünk álló hetekben egyelőre még nem számítunk annyi utasra, mint korábban, ezért átállítottuk az üléskiosztó algoritmusunkat is, hogy amennyire csak lehet, egymástól minél távolabb helyezkedjenek el az utasok. Ez alól csak az jelent kivételt, aki fix helyet vásárol, ő természetesen oda fog ülni, ahová szól a jegye. A légiutas-kísérőinket is felhatalmaztuk, hogy ha a gépek kihasználtsága megengedi, akkor átültethessék az utasokat. Ez azonban csak korlátozottan lehetséges, mivel figyelembe kell venni a gépek egyensúlyát, súlyelosztását is, tehát nem lehet mindenkit csak előre vagy csak hátra ültetni. A családokat természetesen ugyanúgy fogjuk ültetni, mint eddig, emellett mindenkit megkérünk, hogy ugyanúgy tartsa be az alapvető higiénés szabályokat, például mossanak kezet és ne a kezükbe tüsszentsenek.”

Más világ lesz: az újrainduló légi közlekedés során az utasoknak új szabályokat kell betartani (Fotó: Getty Images)

A szóvivő figyelmeztetett, hogy bár nem a légitársaságoktól függ, a repülőtereken az induláskor és az érkezéskor is számítani kell majd új típusú biztonsági ellenőrzésekre, hőmérős tesztelésekre, a helyi hatóságok vagy a repterek saját hatáskörben bevezetett rendelkezései alapján.

„A kollégáim a fedélzeten bemondják majd, hogy az utasok a fel-, és leszállásnál is igyekezzenek egymástól távolságot tartani” – tette hozzá Radó András. „Amit még érdemes tudni, hogy a gépeinken úgynevezett HEPA-szűrők szűrik a levegőt, ezek a levegőben lebegő apró részecskék – por, vírusok, baktériumok – 99,7 százalékát kiszűrik. Ennek köszönhetően a gépeken a levegő tisztasága csaknem az orvosi műtőkével egyenértékű. Ezért, ha mindenki betartja az alapvető szabályokat, jelentősen lehet csökkenteni a fertőzés kockázatát.”

Mibe fog ez nekünk kerülni?

Bár akadnak olyan hangok, amelyek szerint rendkívüli drágulás előtt állnak a repülőjegyek, Radó András nem osztja ezt a véleményt.

„Alaptalanok a félelmek, amelyek a jegyek drágulásával kapcsolatosak” – fejtette ki a Wizz Air szóvivője. „A jelenlegi krízis miatt ugyanis jól láthatóvá vált, hogy melyek azok az üzleti modellek, amelyek hatékonyak, működőképesek. Ezek viszont nem jellemzőek a klasszikus légitársaságokra, viszont az ultra-diszkont modellt szigorú költségkontrollal végrehajtó cégeknél – mint amilyen a Wizz Air is – most jelentős készpénzállomány áll rendelkezésre. Természetesen nekünk is meg kellett hoznunk bizonyos döntéseket, de a cégünk nagy egészségben vészeli át ezt a nehéz időszakot, mivel a mi egy utaskilométerre számolt költségünk a legalacsonyabb, mi függesztettük fel utoljára a repülést és mi leszünk az elsők, akik leghamarabb újra beindítják az útvonalaikat.”

Sorban parkolnak a földre kényszerült repülőgépek a brüsszeli Zaventem reptéren (Fotó: Getty Images)

A szóvivő ráadásul igyekezett megnyugtatni a leendő utasokat, hogy eleinte biztos, hogy alacsonyan maradnak az árak.

„Arra számítunk, hogy az elején kevesebb utassal fogunk repülni, de a célunk az, hogy megtöltsük a járatainkat” – magyarázta Radó András. „Eddig is kereslet-alapú volt az árazási modellünk, amit egy algoritmus szabályozott, ez a jövőben sem változik. Én úgy látom, hogy nagyon jó áraink lesznek a járvány elvonultával is.”

A nagy kérdés, hogy az utasok létszáma mikor találhat vissza a korábbi szintekre, ezzel kapcsolatban Radó András is csak óvatosan fogalmazott.

„Egyelőre nehéz megmondani, mikor térhetnek vissza az utasok, hiszen ez nem csak tőlünk függ, hanem attól is, hogy az egyes országok mennyire tudják megakadályozni a járvány terjedését” – magyarázta a szóvivő. „Kérdés, hogy lesznek-e újabb korlátozások, vagy ezeket szépen lassan fel fogják oldani. Úgy gondolom, hogy az év végére a korábbi utaslétszám 60-70 százalékát fogjuk tudni elérni, még úgy is, hogy világszinten a repüléssel foglalkozó iparág csak sokkal lassabban fog tudni helyreállni. Attól abszolút nem kell tartani, hogy ne lehetne repülővel utazni a közeli jövőben. Bécsből és Londonból például már holnap indulnak a jártaink. A korlátozások miatt nem tudunk egyből mindenhol indulni, de fokozatosan vissza fognak térni a repülőink a levegőbe.”

További cikkeink a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban:

Exit mobile version