nlc.hu
Utazás

Black Friday helyett Ne vásárolj semmit! világnap

Black Friday és őrült túlfogyasztás helyett itt a Ne vásárolj semmit! világnap

Lassan egy hónapig tart már a Black Friday, ami egyébként november utolsó péntekén volt eredetileg. Mi lenne, ha ebben az évben nem vásárolnánk fel a fél világot, hanem inkább megünnepelnénk a szintén ma tartott nemzetközi Ne vásárolj semmit! világnapot?

A Black Friday már elszabadult, a kereskedők túlzásba esnek, mi pedig szinte meg sem rezzenünk, amikor látjuk, hogy egész héten, sőt, egész novemberben Black Friday van bizonyos üzletekben. Arról nem is beszélve, hogy több olyan webáruházba is sikerül minden évben belefutni Black Friday alkalmából, akik nem túl korrektek az akciózásban, és 50 százalék kedvezménnyel pont ugyanannyiba kerülnek a cuccok, mint egyébként, akciók nélkül. A „jól akarok járni” és a „le ne maradjak” érzése azonban könnyen elvakít minket, leegyszerűsítve ez az a pszichés folyamat, ami kényszeríthet a Black Friday akciók figyelésére és a túlvásárlásra ilyenkor.

A Black Friday kifejezést a mai értelemben elsőként a 60-as években a philadelphiai rendőrség alkalmazta, amikor a nagy áruházi akciók miatt a járdák és az úttestek is feketék voltak a vásárolni özönlő tömegtől.

Hisztéria, tülekedés, emberáldozatok

A Black Friday híressé vált az akciókon túl arról is, hogy tömegek ostromolják ezen a napon az áruházakat, emberhordák verekednek össze egy-egy árucikk felett, a vásárlók kivetkőznek emberi mivoltukból az akciók és kihagyhatatlan ajánlatok miatt. Bár ez a fajta tülekedős küzdelem leginkább az amerikai Black Friday-re jellemző, de a jelenségre és a túlfogyasztásra akkor is érdemes itthon is odafigyelni. A magyarok pszichéje ugyanúgy működik, mint az amerikai embereké, nálunk csak azért nem annyira gyakori az egymást taposós Black Friday, mert nincsenek olyan nagy akciók az áruházakban, és inkább online zajlik a magyar kereskedők árleszállítása, elhúzva jó hosszú időre, nem egyetlen napra koncentrálva.

Nem túlzás, amikor azt írjuk, hogy emberáldozatokat is kíván a Black Friday, minden évben olvashatjuk a híreket, hogy hányan haltak meg, hány embert tapostak agyon az akciók felé rohanva a tömegben. A Hustle magazin végzett is egy összesítést a 2006–2018 közötti időszakról, melyből kiderült, hogy ez idő alatt 11 halálos áldozata volt az akciózásnak, mellette 108-an sérültek meg és 44 további incidens történt a Black Friday miatt. Az esetek 69 százalékára az áruházakban került sor, az árucikkek feletti küzdelemben sérültek meg az emberek, a balesetek 20 százaléka az áruház bejárati ajtójában, 11 százalék pedig jellemzően az áruházak parkolójában történt. A profit persze óriási, a cégeknek nyilván megéri, hogy néhány ember megsérül, évente egy az életét veszti, de közben dől a pénz. A vásárló is azt hiszi, milyen jól jár az akciósan vásárolt cikkekkel, legalábbis a reklámok sikeresen manipulálnak minket a kihagyhatatlan ajánlat mögötti pszichológiával, ezért gondoljuk azt, hogy milyen ügyesek vagyunk, hogy féláron vettük a porszívót vagy mobiltelefont. Pedig lehetne ezt másképp is csinálni.

Ne vásárolj semmit mém

A legelterjedtebb Ne vásárolj semmit! mém az interneten (Forrás: adbusters.org)

Ne vásárolj semmit! világnap

A ló másik oldalának tűnhet, pedig nem az, sokkal inkább egy kritikus tiltakozás a túlfogyasztás és a vagyon egyenlőtlen elosztása, illetve a reklámok manipulációs eljárásai ellen. 1992-ben született a kezdeményezés, Ted Dave kanadai aktivista indította útjára, aki a reklámok szüntelen túlfogyasztásra ösztönzése ellen akarta ezzel felhívni a figyelmet. Az aktivista már akkor átlátta azt, aminek azóta is isszuk a levét: a fogyasztás kicsúszott a kezünkből, a reklámok pedig mentális környezetszennyezéssé váltak már a világunkban. Dave üzenete a Ne vásárolj semmit! világnappal nem kifejezetten a Black Friday, hanem sokkal inkább az óriásvállalatok ellen szólt, akik a pénz érdekében beáldozzák az embert és a bolygót. Ezen a napon tényleg semmit nem vásárolunk, még egy kiló kenyeret sem, aminek nyilván jelképes értelme van, hiszen egy napnyi vásárlási szünettől nem fog megrogyni a Tesco.

Ted Dave kezdeményezése azóta alaposan kinőtte magát, amióta pedig átvette felette az irányítást az Adbusters aktivista magazin, összekötötték a Black Friday akcióval, amivel az ellentüntetés érzetét kapta a világnap. Mostanra pedig kiterjesztették a hatáskörét a karácsonyra is, azaz ne vásároljunk ajándékokat sem, mert a karácsony nem arról szól, hogy még több felesleges holmit adunk egymásnak. Magyarországon először 2004-ben tartották meg a Ne vásárolj semmit! napot, szerencsére nemcsak a fogyasztók egy része, de néhány kereskedő is csatlakozott már ahhoz, hogy ne rohanjon mindenki vásárolni Black Friday alkalmából. Jó példa erre a számos külföldi üzlet mellett itthon a Mountex, ahol ez a kép fogad mindenkit, aki rákattint a honlapjukra ezen a napon:

A Mountex black friday üzenete

A Mountex jó példával jár elöl a Ne vásárolj semmit! napon (Kép: mountex.hu)

Bár a Ne vásárolj semmit! világnap egyetlen napnak tűnik, amivel úgy érezhetjük, hogy nem érhetünk el túl nagy eredményeket, ám egyre többen követik ma már életformaként, akik a csökkentett fogyasztással szeretnének tenni a környezetért, a bolygóért és nem mellesleg a saját boldogságukat sem akarják a túl sok cucc felhalmozásával akadályozni. Itt az ideje csatlakozni, az idei Black Friday épp megfelelő időpont arra, hogy ne hagyjuk magunkat manipulálni és tegyünk a túlfogyasztás ellen legalább annyival, hogy ma nem vásárolunk semmit.

Kiemelt kép: Getty Images

Az emberi viselkedés:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top