Bár fogyóeszközök listáját a törülközők vezetik, robotporszívót, tömítőgyűrűt és juharfát is tulajdonított már el vendég. A legtöbb szálláson minden tizedik távozó vendég után hiányzik valami. Bár a világ számos országában, és sajnos hazánkban is jelen van a vírus és annak minden káros hatása, a szállásadóknak nemcsak a kieső vendégek okoznak anyagi kárt.
A Szallas.hu rendszeresen készít felmérést partnerei körében a káresetekkel kapcsolatban. A kutatás tanúsága szerint még mindig jellemző, hogy egy vendég eltulajdonít valamit: az elmúlt másfél évben a szállásadók kétharmadát érte ilyen veszteség. A „szarkák” körében a törülköző a legcsillogóbb kincs, három szállásadóból kettőnél nem teljes a darabszám a vendég távozását követően. Bármennyire is meglepő, minden második szállásról az evőeszközöknek kelt lába. Minden ötödik helyről csentek már el valamilyen elektromos berendezést. Az ágynemű, a tisztálkodási szerek, a távirányítók, hamutálak és a minibár tartalma is fogyóeszköznek bizonyulnak. Mint ahogy a toalettpapír is szuvenírnek számít. De az elmondások alapján az sem ritka, hogy az udvaron található termést szüretelik le és viszik haza, épp úgy, mint a kikészített teafiltereket, kávékapszulákat.
Persze ezektől a már-már klasszikus esetektől eltérően, olykor bizony felszaladt a szállásadók szemöldöke is a látottaktól. Volt ahol csak a képkeret maradt a falon, a benne egykoron virító festménynek pedig hűlt helye fogadta a tulajt. Valakinél a csillárt szerelték le, másoknál kicsavarták az energiatakarékos izzókat, lenyúlták a ceruzaelemeket, dekorációs tárgyakat emeltek el. De loptak már el a vendégek WiFi routert, set-top boxot, zuhanyfüggönyt, kerti széket, továbbá szereltek le fogast és polcot is. Akadt olyan apartmanos is, akinél a csaptelep tömítőgyűrűjét vitték el.
„Nagyobb értékű lopásra is van sajnos példa
– avatott a részletekbe Trepess Beatrix, a Szallas.hu PR-menedzsere. – Tévével lépett meg, egy másik vendég pedig egy robotporszívóval lett gazdagabb.” Mégis talán az a szállásadó lepődhetett meg a legjobban, akinél kiásták a japán juharfát, vagy akinek a kertjében lévő homokozóból tűnt el a homok. Sajnos az is előfordul, hogy valaki a kulccsal együtt távozik és nem hajlandó visszaadni azt.
A legtöbb szállásadónál körülbelül minden tizedik távozó vendég után hiányzik valami. Mégis a többség szerint ez nagyságrendileg ugyanolyan arány, mint a pandémia előtt, csupán 14 százalékuk érzi úgy, hogy gyarapodott az enyveskezű vendégek száma az elmúlt másfél évben.
A Szallas.hu partnerei elmondása szerint átlagosan szobánként hozzávetőlegesen 5000 forint értékű kárral kalkulálnak.
A szállásadók zöme nem foglalkozik ezekkel a kisebb lopásokkal, beletervezi az áraiba. Komolyabb eszmei vagy anyagi érték esetén értesítik a vendéget, hogy adja vissza. Vannak, akik sikerrel járnak: a szállásadók 28 százaléka visszakapta már vendégétől az elcsent holmit, 16 százaléknak meg a szembesítést követő beismerés után megtérítették a kárt. Azonban az esetek 56 százalékában tagadás a reakció.
De nemcsak a mozdítható holmik elcsenése okozott fejvakarást. Olykor különleges kéréseket is kaptak a szállásadók. „Ezek egy része a légyott típusú, rövid foglalások esetén jellemzőek, amikor többnyire óvszer és síkosító bekészítését kérik – mondta Trepess Beatrix. – Egy partnerünk arról számolt be, hogy tőle olyan franciaágyat kértek, amihez bilincset lehet csatolni, egy másikat pedig teljes diszkrécióra szólítottak fel arra az esetre, ha a feleség érdeklődne felőle.” A PR-menedzser azt is elmesélte, hogy volt olyan eset is, amikor a szállás recepciósát kérte fel harmadik félnek az ott megszálló pár. Sajnos értelmetlen rongálásból és érthetetlen esetből is jutott bőven: volt, akinél az ágyneműtartót használták könnyítési céllal a WC helyett.A felmérés hátteréről:
A Szallas.hu partnerei körében végzett online felmérésben 821 szállásadó vett részt. 43 százalékuk apartman, 38 százalékuk vendégház, 9 százalékuk panzió, 5 százalékuk hotel és 5 százalék egyéb típus.