Míg a repülőjegyek árai általában mindig emelkednek a melegebb hónapokban, 2022 első negyedévében a kiugrás lényegesen markánsabb volt, mint eddig. 2019-ben 7 százalékkal nőttek a repülőjegy árak, idén már 40 százalékos növekedéssel is számolnak a szakértők – írja a Money.com. Az Egyesült Államok Statisztikai Hivatalának legújabb adatai azt mutatják, hogy a légitársaságok viteldíjai idén februárban 12,7 százalékkal voltak magasabbak, mint 2021 azonos hónapjában. Ez a növekedési ütem sokkal magasabb, mint az általános infláció, amely éves szinten Amerikában mintegy 8 százalékos.
A 2022-es repülőjegy-növekedés egy része a repülőgép-üzemanyag költségek emelkedésének köszönhető, amely a légitársaságok működési költségeinek körülbelül 30 százalékát teszi ki. A kőolaj ára jelentősen megemelkedett az oroszok február végi ukrajnai inváziója nyomán, mivel Oroszország a kőolaj jelentős globális termelője, és a megszállás miatt bevezetett amerikai és uniós szankciók súlyosan korlátozzák az exportját. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség szerint az üzemanyag ára 150 százalékkal nőtt az elmúlt évben, és ez alaposan szerepet játszik abban, hogyan határozzák meg a légitársaságok az általuk eladott járatok árát. Az Emirates, a Japan Airlines és az AirAsia azon nagy légitársaságok közé tartoznak, amelyek a közelmúltban felárat vezettek be jegyeikre, hogy fedezzék a repülőgép-üzemanyag magasabb költségeit, és a Delta Airlines is azt tervezi, hogy üzemanyag-pótdíjakat vezet be a nemzetközi járatokon.
Európában sem biztató a helyzet. Michael O’Leary, Európa legnagyobb légitársaságának, a Ryanairnek a vezetője a közelmúltban azt mondta, hogy
az olajárak megugrása „lényegesen magasabb” repülőjegyárakhoz vezet ezen a nyáron.
Sok légitársaság úgy próbálja megvédeni magát ezektől a változásoktól, hogy előre vásárol üzemanyagot. Az Easyjet és a British Airways a közelmúltban azt nyilatkozta, hogy az idei üzemanyag-szükségletük 60 százalékát fedezte így.
A Nemzetközi Energiaügynökség ügyvezető igazgatója, Dr. Fatih Birol szerint rövid távon további áringadozások várhatók. Azt mondta a BBC-nek: „Úgy gondolom, hogy a ma tapasztalt 100 dolláros (olaj) nem lehet a legmagasabb árszint, amelyet a következő hetekben látni fogunk“. Figyelmeztet, az áremelkedés a világgazdaság minden területén érezhető lesz, mert a magasabb szállítási költségek mellett a fűtés és az áram drágulásához vezet.
Öröm az ürömben, hogy az elszállt olajárak jobban ösztönözhetik a cégeket, kormányokat arra, hogy tudatosan csökkentsék a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátását, elhagyják a meglévő fosszilis tüzelőanyag- és repülőgép-üzemanyag technológiát és olyan fenntartható üzemanyagok felé mozduljanak el, mint például a bioüzemanyagok vagy a kémiai eljárásokkal előállított szintetikus alternatívák. Igaz, egyelőre itt is a költségek jelentik a legnagyobb akadályt, mivel az ilyen helyettesítők előállítása háromszorosába-ötszörösébe kerül a jelenlegi üzemanyagok előállításának, ám minél inkább befektetnek a kormányok a termelés növelésébe, annál jobban csökkennek a költségek is. Németországban egyébként a klímaválság miatt emelkedtek a jegyárak.
Kiégett pilóták
Az áremelkedésnek nem csak egy oka van. Sok légitársaság munkaerőhiánnyal küzd, ami szintén megemeli a jegyárakat, és együtt jár a nyári menetrend csökkenésével is. A COVID-19 világjárvány kitörése után a The Washington Post jelentése szerint az iparágban foglalkoztatottak száma 50 ezerrel csökkent, és amint a légi közlekedés fellendült a COVID-19 elleni védőoltások megjelenésével, a vállalatok elkezdtek újra alkalmazottakat keresni. Az American Airlines közlése szerint tavaly nyár óta 12 ezer alkalmazottal bővült a társaság, de még így is időbe telik az új munkatársak betanítása. A légiutas-kísérőket és a pilótákat képviselő szakszervezetek szerint dolgozóik túlterheltek és stresszesek, ami megnehezíti munkájuk biztonságos elvégzését. „A pilótáink fáradtak és kimerültek – mondta a Delta Air Lines kapitánya, Evan Baach a The Guardiannek. – A pilótáink rekordmennyiségű túlórát dolgoztak, hosszabb napokat dolgozunk le, rövidebb éjszakáink vannak a szolgálati időszakaink között.”
A másik ok, hogy két év világjárvány után az utazás iránti kereslet is megugrott. A Közlekedésbiztonsági Igazgatóság adatai szerint március 28-án 2,1 millióan mentek át a repülőtéri biztonsági ellenőrzésen, szemben a 2021-es 1,4 millióval. 2020-ban ugyanezen a napon 154 ezren, míg 2019-ben pedig 2,4 millióan jelentkeztek be a világ repterein. Mivel a Covid-korlátozások továbbra is enyhülnek, azok, akik családjukat szeretnének meglátogatni, vagy egy régóta várt nyaralásra vágynak, most foglalnak jegyet, ahogy azok is, akik 2020-ban vagy 2021-ben elhalasztották az utazást. A Delta Airlines például a múlt héten két rekordnapot ért el az értékesítésben a növekvő árak ellenére is, igaz, tavaly a cég 3,4 milliárd dollár adózás előtti veszteséget könyvelt el.
A jövedelmező, de a járvány alatt jelentősen visszaeső business class jegyek iránti kereslet szintén visszatér. Ed Bastian, a Delta Airlines CEO-ja szerint jelenleg a pandémia előtti szint 60 százalékán van a kereslet rájuk, de ez az arány nyárra 70 százalékra is emelkedhet annak ellenére, hogy az üzleti utazás népszerűsége valószínűleg már soha nem fog visszatérni a pandémia előtti szintre, hiszen sokan videokonferencia-hívásokkal váltják ki a személyes találkozókat.
Nem tartottak sokáig a kedvezményes árak
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség adatai szerint 2020-ban a nemzetközi utaskereslet kevesebb mint 25 százaléka volt a 2019-esnek. A nemzetközi és belföldi útvonalak újranyitásával a légitársaságok számos különleges repülőjegy-ajánlatot kínáltak a pandémia alatt, egyrészt azért, hogy a bizonytalan utazókat visszacsábítsák, másrészt, hogy kompenzálják az utasokat a nemzetközi utazáshoz szükséges költségekért, például a COVID-tesztek díjaiért. 2021 őszén a repülőjegyek 5-8 százalékkal estek vissza, igaz ez az iparági szakértők szerint részben a nyári utazási csúcsszezon végén bekövetkező hagyományos árzuhanással is magyarázható volt, részben pedig a koronavírusos megbetegedések számának növekedésével. Szeptember jellemzően a konferenciák, kongresszusok és találkozók céljára induló üzleti utazások kezdetét jelenti, ami tavaly a koronavírusos-megbetegedések megugrása miatt megcsappant. Mindezek eredményeként a légitársaságok kénytelenek voltak csökkenteni az árakat, hogy betöltsék az üzleti utazók által üresen hagyott helyeket. Akkor az Amerikából Európába tartó járatok árai ötéves mélypontra kerültek, és több mint 30 százalékkal alacsonyabbak voltak 2019 azonos hónapjához képest a Los Angeles Times cikke szerint.
Tényleg elszálltak az árak? Amit mi tapasztalunk
Nem reprezentatív közvélemény-kutatásomhoz, gondoltam előkotrom a 2019 áprilisban vásárolt október elejére szóló repülőjegyemet Lisszabonba. A TAP Portugal légitársasággal nagyon kedvező összegbe, 129 857 forintba került akkor oda-vissza két főre a repülőjegy, egy darab feladott poggyásszal együtt. Ha most szeretnék mondjuk novemberre jegyet váltani ugyanezekkel a paraméterekkel, a mai napon 105 714 forintért (plusz 18 173,98 forint a feladott csomagért) eljutnék a portugál fővárosba– így körülbelül ugyanannyit fizetnék, mint három éve. Igaz, hogy fapadossal, ami azért nagyban rontja az utazásélményt. Az ökölszabály tehát most is igaz: ha jó előre megvesszük a jegyet, akkor nem kell mélyebben belenyúlnunk a zsebünkbe, mint a pandémia előtt.
Nézzünk egy másik példát. Idén, épp a háború kitörésének napján utaztunk Hollandiába néhány napra, az eurót még pont a forint horribilis történelmi mélypontra zuhanása előtt 1-2 nappal váltottuk. Eindhovenbe repültünk ketten, onnan pedig vonattal Amszterdamba, a repülőút így oda-vissza feladott poggyász nélkül 42 462,75 forint volt két fő részére 4 héttel az utazás előtt. Most, ha június végére szeretnék ugyanígy Eindhovenbe utazni, akkor 77 486 forintot fizetnék, tehát azért itt már érezhető „némi” árkülönbség.
Az egyik kollegám, Judit még ennél is magasabb áremelkedéssel kalkulált: „A 2019 januárban vett, májusra szóló londoni jegy három fő részére (British Airways-zel) 119 400 forint volt. Ha ma augusztusra venném, akkor 280 200 forintot fizetnék a honlapjuk szerint, ugyanolyan felszereltséggel.”
Érdekes, de Berlinbe fapadossal most ugyanannyiért, sőt egy kicsit még kevesebbért is el lehet jutni júniusban: Vivi kollegám 2019 májusában 30 ezer forintot fizetett fejenként egy retúr repülőjegyért, júniusra most 26 és 38 ezer forintért láttam. Viviék a koronavírus alatt is utaztak, 2020 és 2021 júniusában Máltára és Korfura, mindkét útért 40 ezer forintot fizettek fejenként az utazás előtt két hónappal. Június végére most a legolcsóbb jegy 78 ezer forint Máltára, és visszafelé még át is kell szállni. Korfu meglehetősen kapósabb, jelenleg 149 553 Ft két fő részére a repjegy, szintén átszállással. Utóbbi úti célnál tehát látszik, hogy a főszezon és az olajkonfliktus együttesen eléggé megdobták az árakat.
Hogyan lesz olcsóbb a repjegyem?
Az olcsóbb repjegy nagyfokú rugalmasságot, előretervezést igényel. Ha több dátumot is meg tudunk adni, akkor a legolcsóbb napra foglalhatunk repülőjegyet. Általában drágább pénteken vagy ünnepnap előtt repülni, a keddi és szerdai napok pedig olcsóbbak, mert ilyenkor ritkábban indulnak útnak az emberek, persze ez nem minden esetben igaz. A legjobb stratégia az, ha gyorsan áttekintjük az árakat egy egész hónapra vonatkozóan, hogy megtudjuk, mely napok a legolcsóbbak az adott útvonalon.
A Thrifty Nomads utazási weboldal egyéb trükköket is ajánl. A böngészőnkben található cookie-k alapján a repülőjegyek árai emelkednek, ha egy adott útvonalat ismételten keresünk. A legalacsonyabb árak megtekintéséhez ezért mindig inkognitó módban vagy privát böngészési módban keressünk járatokat. Ha a repülés átszállással jár, olcsóbb lehet a két szakaszt külön-külön lefoglalni. Élhetünk azzal a trükkel, amivel én, amikor Hollandiába utaztam. Dióhéjban: néha olcsóbb egy olyan járat, amely egy szomszédos városba tart, mintha közvetlenül az úti célunkra repülnénk. Végül pedig felejtsük el a last minute ajánlatokat; ritkán olcsóbbak a repülőjegyek az indulási dátum közeledtével, különösen, ha egy bizonyos napon kell repülnünk. A fapados légitársaságok általában alacsony árakat kínálnak alapárként, és ahogy ezek a jegyek elkelnek, a többiek költsége nő. Ha tudjuk, mikor és hova megyünk, nem érdemes várnunk ad-hoc akciókra.