A Fővárosi Közgyűlés szerdán 22 igen szavazattal és 7 nemmel új parkolási rendeletet alkotott, e szerint Budapest területén négy zónát határoznak meg:
- az A-jelű zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni,
- a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között,
- a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között,
- a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között.
Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva. Az új parkolási rendszer részeként egységes információs táblák is megjelennek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit, emellett körülbelül 10 százalékkal nő a parkolási díjas zónák területe.
Az új szabályozás szeptember első hétfőjén, azaz 5-én lép hatályba.
A közgyűlés többsége nem támogatta a Fidesz-KDNP-frakció módosító javaslatát, hogy 8 óra helyett fél 9-től legyen fizetős a parkolás a fővárosban. Az LMP szóvivője, Gál József a közgyűlés előtt pedig arról beszélt, a rendelettervezet nem “kezeli” a kerületek által 2-3 ezer forintért kiadott éves parkolási engedélyek ügyét, amelyet aránytalanul olcsónak tart a párt. Az LMP azt javasolta, vezessék be a klímabérletet és a dugódíjat, amelyek – várakozásaik szerint – ösztönöznék az autósokat, hogy a közösségi közlekedést használják és hozzájárulna a belvárosi autóforgalom csökkentéséhez.
A közgyűlés felülvizsgálta a szmogriadótervet és egyhangúlag úgy döntött, november 1-jétől egy szmogriadó esetén az EURO 3-besorolású járművek sem közlekedhetnek a fővárosban, így érhető el, hogy a járművek fele ne közlekedhessen szmogriadó esetén. A közgyűlés döntése értelmében megszűnt a hibrid-dízel vegyesüzeműek kedvezménye és 2023. november 1-től a taxik eddigi kedvezménye is, bár a főpolgármesternek egy év múlva felül kell vizsgálnia, indokolt-e a taxik megtartása a kedvezményezetti körben. A rendeletet a jövőben három helyett kétévente kell felülvizsgálni.
(via MTI)