A légiutas-kísérő állás egy igazán titokzatos munka, így nem is csoda, hogy rengeteg mindenkit foglalkoztat az, hogy vajon milyen kihívásokkal kell szembenézniük a tízezer méter magasban dolgozóknak. Bár a legtöbben csak annyit látnak a munkájukból, hogy ételt/italt szolgálnak fel, és a felszállás előtt ismertetik a vészhelyzet esetén fontos tudnivalókat, a stewardessek munkája ennél sokkal összetettebb, tele mélységekkel és magasságokkal. Mindezt alátámasztja egy olyan légiutas-kísérő elbeszélése is, aki 25 éven át a magasban dolgozott. Elmondása szerint hiába tűnik csalogatónak ez a szakma, hiszen világot láthat és még jól is kereshet az ember vele, rengeteg árnyoldallal rendelkezik.
A csak belföldi járatokon repülő amerikai légiutas-kísérő a Redditen árulta el azokat a szakmai kihívásokat, amelyeket olvasva könnyedén felszaladhat a szemöldökünk. Mielőtt ismertetnénk azonban az árnyoldalakat, fontos megemlíteni, hogy az Amerikában dolgozó légiutas-kísérő a munka előnyei közé sorolta az utazási és egészségügyi ellátásokat, a munkaidőt, valamint azt, hogy egyetlen napja sem ugyanolyan.
„Én a kora reggel induló járatokon szeretek a leginkább dolgozni. Ilyenkor általában reggel 5-6 óra körül kell a repülőtéren lennem és délután 2-3 órára már végeztem is. Sőt, vannak olyan napok is, amikor már 11 órakor mehetek haza. Míg máskor csak délután 5-kor” – idézte a férfit a Daily Mail.
De akkor mik a hátrányok?
A stewardess szerint hátrányok közé tartozik, hogy egyszerre több napig kell távol lenni az otthontól, nem fizetik ki a napközben előforduló esetleges költségeket, illetve nem könnyű megküzdeni az akadékoskodó utasokkal sem.
Kezelni kell a „rázós” helyzeteket
Egy légiutas-kísérőnek nincsen könnyű dolga a turbulenciával tarkított utakon. A redditezőknek válaszoló férfi nem tagadta, hogy a repülésben töltött negyed évszázada alatt párszor már meg is sérült miattuk.
Az egyik turbulencia annyira durva volt, hogy beütöttem a fejem egy kilincsbe és megvágtam vele az arcom
– árulta el.
Szerelem a magasban
A kérdezőket az is érdekelte, hogy vajon milyen arányban szövődhetnek szerelmek a légiutas-kísérők és az utasok, valamint a légiutas-kísérők és a pilóták között. A férfi nem tagadta, hogy ő már kavarodott össze utasával egy járat megérkezése után. Munkatárssal azonban még nem szűrte össze a levet. Azt azonban nem tagadta, hogy van rá példa, hogy egy pilóta és egy stewardess között viszony alakul ki. Néhány esetben ilyenkor még az sem akadály sok légiutas-kísérő számára, hogy a pilóta egyébként már házasságban él.
A legrosszabbak mind közül
A légiutas-kísérő szerint az egyik legrosszabb dolog, ami történhet egy utazás során, ha az utasok összeverekednek, lehányják, összepisilik vagy összekakilják az üléseiket. Szintúgy egy sokkhatással ér fel számára, ha valaki használt óvszert, viseltes fehérneműt vagy használt tamponokat hagy maga után. Mint mondta, ahhoz már hozzászokott, hogy az emberek idegesen, barátságtalanul vagy agresszívan szólnak hozzá az utazás alatt, ezeket a szörnyűségeket azonban nem tudja megszokni.
Egy karrierportál szerint ez még nem minden!
Bár a redditezőkkel csak ezeket az árnyoldalakat osztotta meg az amerikai légitársaságok egyikénél dolgozó steward, egy kis kutatómunkával további negatív aspektusokat is találhatunk. Az indeed.com értekezése szerint a következők lehetnek még a hátrányok:
- Dolgozni kell az ünnepnapokon és a hétvégéken is.
- Megterhelő lehet a gyakori időzónaváltás.
- Nehéz az előrelépés.
- Nincs otthoni munkavégzés – ha beteg az ember, mindenképpen szabadságot vagy táppénzt kell kivennie.
- Egyetlen késés felboríthatja az egész heti munkarendjüket.
- Többféle ügyeleti rendszerrel kell számolniuk.