Többórás késések, járattörlések, felháborodott, dühös, kiszolgáltatott utasok. A légi közlekedésben mindig a nyár a legforgalmasabb időszak, de idén sokkal nagyobb a káosz az európai repülőtereken, jóval több késésről érkezik hír. Olyan kirívó esetek is előfordultak, hogy például a Wizz Air Cataniából Budapestre tartó járatának utasai hétfő este helyett szerda reggel érkeztek meg.
Az egész európai repülést érintő problémákat több tényező okozza: sok a járat, zsúfolt a légtér, beindult a turistaszezon, foci-Eb, olimpia, háború, időjárás, és az is közrejátszik, hogy szakemberhiánnyal küzd a légiforgalmi irányítás. Az biztos, hogy a következő hetekben-hónapokban nem fognak egy csapásra megoldódni a nehézségek. Valentínyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok vezérigazgató-helyettese azt mondta,
ez a helyzet valószínűleg szeptember végéig el fog húzódni,
tehát fel kell készülni arra, hogy az idei nyár késésekkel terhelt lesz az európai reptereken.
Így az utasok egyelőre annyit tehetnek, hogy már eleve számolnak a csúszásokkal – különösen átszállásnál –, reggeli vagy délelőtti járatokat választanak, és „hozzáedződnek” a mostoha körülményekhez. Ehhez nem árt, ha képben vannak a jogaikkal és lehetőségeikkel, ha késik a gép vagy törölték a járatot. Mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat!
Milyen járatokra érvényesek az uniós utasjogok?
Egy 2004-es uniós rendelet szabályozza, hogy járattörlés, visszautasított beszállás vagy jelentősebb késés esetén az utasoknak milyen segítség és kártalanítás jár.
Ha az Európai Unió tagállamából indul a repülőgép, akkor a szabályok minden légitársaságra és járatra érvényesek (továbbá az Izlandról, Norvégiából és Svájcból induló és oda érkező járatokra is). Arra is vonatkozik a jogszabály, ha az EU-n kívülről indul a járat, de az unióban bejegyzett a légtársaság. Fontos, ha az Egyesült Királyságból az EU-ba nem uniós légitársasággal utazol, akkor nem illetnek meg rendeletben biztosított jogok.
Segítségnyújtás a repülőtéren
Ha a repülőtéren kiderül, hogy a járat késve fog indulni, akkor bizonyos idő eltelte után a légitársaságnak enni- és innivalót kell biztosítania a várakozási idővel arányos mértékben. Ha nem ajánlják fel, akkor a reptéren, a légitársaság pultjánál kell kérni. A legtöbb esetben ez a repülőtéren lefogyasztható kupont jelent.
A repülőút hosszától és a késés időtartamától függ, mikor jár étel-ital és segítség a várakozó utasoknak:
- az 1500 kilométeres vagy annál rövidebb járatokon legalább kétórás késés esetén;
- az 1500 kilométer és 3500 kilométer közötti járatokon legalább háromórás késés esetén;
- a 3500 kilométernél hosszabb járatokon legalább négyórás késés esetén.
Ha nem kapsz sem kupont, sem ételt-italt, akkor tedd el a repülőtéren megvásárolt enni- és innivaló nyugtáját, később az összeget visszaigényelheted a légitársaságtól – ha a kiadások észszerűek és szükségesek voltak, nem érdemes egy Michelin-csillagos étterem degusztációs menüjét végigenni.
Ha a repülő új indulási időpontja legalább egy nappal későbbre esik, az utas szállodai elhelyezésre jogosult, és a légitársaságnak kell megoldania az oda- és visszautaztatást is. Ha neked kell szállást foglalnod, akkor utólag az igazolt költséget visszakérheted a légitársaságtól. Erre is érvényes, hogy nem szabad túlzásokba esni, ha egy egyszerű apartmanban laktál a nyaraláson, ne foglalj ötcsillagos szállodába.
Lehetőségek járattörlés esetén
Nemcsak az számít járattörlésnek, ha nem indul el a repülő, amelyikre a foglalásod szól, hanem az is, ha a gép felszállás után visszafordul vagy nem az eredeti úti céljánál landol.
Ha törölték a járatodat, akkor választhatsz a jegyár visszatérítése, az átfoglalás vagy az indulási repülőtérre való visszatérés között. Emellett jár a feljebb részletezett segítség a repülőtéren.
240 ezer forint is lehet a kártalanítás összege
Járattörlés, beszállítás megtagadása vagy három órát meghaladó késés esetén kártalanítást kérhetsz. Ennek összege a repülőút hosszától függ.
- 1500 kilométer vagy kevesebb: 250 euró (100 ezer forint);
- 1500 és 3500 kilométer között: 400 euró (160 ezer forint);
- több mint 3500 kilométer: 600 euró (240 ezer forint).
Ha a légitársaság felajánlja, hogy átfoglalással eljuttat az úti célodig, és a fenti három távolsági kategória szerint legfeljebb 2, 3, illetve 4 órás késéssel megérkezel, a kártalanítás összege a felére csökkenhet.
A kártalanítás nem automatikus, bár a hagyományos légitársaságoknál előfordulhat, hogy önként fizetnek. A kártalanítási igényt érdemes minél hamarabb benyújtani az érintett légitársaság honlapján, általában 30 napon belül válaszolnak. Ha elutasítják a kérelmet, az utas a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalhoz vagy az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületekhez fordulhat segítségért.
Mikor nem jár kártalanítás?
Nem jár kártalanítás, ha a légitársaság több mint 14 nappal korábban értesít minket a járattörlésről.
Akkor is mentesülnek, ha az utazási előtti 7-14 napon belül szólnak a törlésről, de felajánlják az átfoglalást, ami legfeljebb két órával indulhat korábban, valamint maximum négy órával később érkezhet meg az eredeti járathoz képest. Amennyiben kevesebb mint hét nappal az indulás előtt értesítenek a járattörlésről, akkor szigorúbb időintervallum vonatkozik az átfoglalásra: legfeljebb egy órával indulhat korábban az új járat, és kevesebb mint két órával később érkezhet meg.
Ha légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt került sor, melyeket észszerű intézkedésekkel nem lehetett elhárítani, szintén nem kötelesek fizetni.
Ha nem engednek fel a gépre
Ritkábban, de előfordulhat, hogy érvényes a jegyed, nálad vannak a szükséges okmányok, időben érkeztél az utasfelvételre, de a légitársaság túlfoglalás vagy más okok miatt nem engedi, hogy felszállj a gépre (ezt hívják visszautasított beszállásnak). Ilyenkor választhatsz a jegyár visszatérítése és az átfoglalás között, valamint jogosult vagy a segítségre és a kártérítésre a légitársaságtól.
Hamar elillan a pórul járt utasok elszántsága
„Az utasok tudatosabbak lettek a jogaikat illetően az elmúlt években, de a »harci kedvük« nem nőtt” – mondta a nlc-nek Salamon András utazásjogi szakértő. Ezalatt azt érti, hogy amikor az emberek a reptéren rostokolnak egy járat komolyabb késése miatt, forr bennük a düh, és fogadkoznak, hogy kártalanítást fognak kérni, de ahogy telik az idő, úgy az elszántság is csökken, és csak az utasok töredéke jut el kártalanítás igényléséig.
A szakember szerint ez is az oka annak, hogy a légitársaságok szeretik húzni az időt, a fapadosok rendkívüli körülményre hivatkozva elutasítják a kérelmet, még akkor is, ha jogos volt. Sőt, a diszkont társaságok Salamon tapasztalatai alapján sokszor inkább elmennek a bíróságra, mint hogy fizessenek. Ennek ellenére lényegesen többször nyernek az utasok, ezért mindenkinek azt javasolja, ha úgy érzi, kártalanításra jogosult, adja be az igénylést.