Az RTL Klub mostanáig próbálkozott már krimi-thrillerrel (Alvilág), vígjátékkal (A mi kis falunk) és dramedyvel (Válótársak) is, de vegytiszta drámával még nem igazán, olyannal meg pláne nem, ami egy valós társadalmi problémát helyez a fókuszába, ráadásul nem más országból átvett sorozaton alapul, hanem valóban hazai fejlesztés, hazai írók képzeletének és munkájának eredménye. A Mellékhatás témája a béranyaság, ami hazánkban tiltott, és börtönbe kerülhet érte nemcsak a béranya, hanem az is, aki a „szolgáltatását” megrendelte. Ha a sorozat jól sikerül – és az első rész ebből a szempontból tényleg ígéretes – valós társadalmi kommunikációt indíthat be egy fontos problémáról, csakhogy van most ezzel egy bibi: a koronavírus idején szinte minden egyéb társadalmi probléma elhalványulni látszik, így félő, hogy hiába lesz jó a Mellékhatás, azt a jótékony hatást, amit normális helyzetben kifejthetne, most nem tudja majd teljesíteni. Márpedig így csak a szórakoztató-faktor marad, és szerencsére a sorozat ebben is jól teljesít.
Fikciós sztori, és egy igazi Magyarország
Az RTL Klub sorozatai szokás amiatt kritizálni, hogy a bennük ábrázolt Magyarország általában köszönőviszonyban sincs a valódival. A Tanár például egy olyan idealizált iskolarendszert mutat be, ahol a tanerő tényleg a diákokkal és azok problémáival van elfoglalva, nem pedig az agyatlanul rájuk küldött adminisztrációval vagy azzal, hogy a kicsiny fizetésük semmire sem elég, míg az Alvilág egy olyan családot mutatott be nekünk, akikről el kellett volna hinnünk, hogy drogcsempészésből keresik a kenyerüket, és a fegyveres maffialeszámolások olyan hétköznapi dolgoknak számítanak nálunk, mint A polip mozgalmasabb évadaiban.
Ezzel szemben a Mellékhatás például rögtön az első részben jelzi nekünk, hogy ahol járunk, az a valódi Magyarország. Az egyik főszereplő, a Sztarenki Dóra által játszott Anna például Ózdról való, amit nemcsak egy-két panelrengetegről készült felvétellel mutatnak be nekünk, hanem valóban érzékeltetik, hogy arrafelé komoly problémát jelent munkahelyet találni, a fiatalok képtelenek elköltözni otthonról, mert nincs miből, és nem mellesleg azt is bemutatják, hogy az alkoholizmus milyen erővel van jelen az ottani társadalom életében. Egyetlen rész alapján még arra is van lehetőségük, hogy bemutassák: válás esetén milyen esetlegesen működik a gyerekfelügyelet megosztása, és ha az egyik szülő erőből felrúgja a jogi megállapodást, a másik nagyon nehezen tehet bármit is ez ellen. Persze a sorozat nagyrészt nem Ózdon, hanem egy budapesti luxus meddőségi klinikán, valamint egy piszok gazdag építési vállalkozó látványos ingatlanában játszódik, de már önmagában az is figyelemre méltó, hogy az alkotók nem akarják eltitkolni, hogy Magyarország nagy része nem olyan körülmények között él, mint a fontosabb szereplőik java.
Karakter- és konfliktusbemutatás
A Mellékhatás cselekménye három szálon zajlik. Egyrészt ott a dúsgazdag építési vállalkozó (Nagy Zsolt) és felesége (Tenki Réka), akik már régóta szeretnének gyereket. Másrészt ott a meddőségi klinika ifjú orvos sztárja (Adorjáni Bálint) az ügyészségi fogalmazó feleségével (Borbély Alexandra), akihez segítségért fordulnak, a férfi pedig egy általa kifejlesztett hormonkoktéllal próbál segíteni nekik. Harmadrészt pedig ott van a fiatal ózdi lány (Sztarenki Dóra), akinek a helyzete akkor válik tarthatatlanná, amikor a volt férje nem engedi neki, hogy láthassa a kislányát, ezért a fővárosba utazik, hogy az ügyvéd rokonnál kérjen jogi segítséget. Nem nehéz kitalálni, hogy a későbbiekben őt fogják majd felkérni béranyának, miután az ifjú orvos hormonkoktélja egy életre kinyírja a lehetőségét, hogy az építési vállalkozónak és feleségének természetes úton gyereke születhessen.
Az első epizód még nem mélyed el jobban a béranyaság kérdéseiben, egyedül a vége felé mutatja meg a sorozat, miről is szól majd a későbbiekben: az első óra még főképp a karakterek bemutatásáról, és a később várható konfliktusok felvázolásáról szól, és leginkább abban jeleskedik, hogy Nagy Zsolt és Tenki Réka karakterén keresztül bemutatja, hogy milyen iszonyú terhet rak egy párkapcsolatra a meddőség, mennyire az életünk közepévé tud válni a gyerek iránti vágy, és mi mindenre vagyunk képesek, ha valaki még a lehetőséget is elveszi tőlünk.
Mellékhatás – Az eredeti a nyerő
Arról azért ne feledkezzünk meg, hogy az RTL Klub egy kereskedelmi csatorna, nem pedig a cannes-i filmfesztivál, szóval drámai műfaj és valós problémák ide vagy oda, ez bizony kőkemény szórakoztatás. Ennek jegyében a Mellékhatás nem annyira karakter-, mint inkább cselekményközpontú. Bár egészen kiváló színészek szerepelnek benne, nem lélekmélyi búvárkodást láthatunk, hanem egy sodró lendületű drámát, amiben emberek fenyegetnek egymást, mások meg csalásokkal próbálják megúszni a felelősségre vonást, megint mások pedig arra koncentrálnak, hogy bármi áron, de valahogy rendbe hozzák az életüket. Ennek hozadékaként a karakterek kissé sematikusak és egyelőre viszonylag egyszerűek, de ez még változhat a későbbi részek során, ha hagyják őket kibontakozni.
Egyelőre az se tesz annyira jót a Mellékhatásnak, hogy egyik karaktere sem túl szimpatikus, a tetteiket nagyrészt az önzés motiválja, talán csak a Tenki Réka alakította Kata jelent kivételt ez alól, de belőle még túl keveset láttunk ahhoz, hogy igazán kibontakozhasson. A cselekmény sodrása azonban így is magával ragad, és még egyetlen hazai kertévés szériánál sem éreztem ilyet, de a Mellékhatás első epizódja után azt éreztem, hogy rögtön nézném tovább. Úgy tűnik beérett az eddigi tapasztalatszerzés, és a hazai forgatókönyvírók elő tudtak állni egy olyan szériával, ami végre nem egy külföldi sorozaton alapul, és a végeredmény azt mutatja, hogy talán itt az ideje végleg szakítani a kész formátumokhoz való makacs ragaszkodással. Csak azt sajnálom, hogy pont a koronavírus idején mutatják be, mert így semmi esélye nincs annak, hogy a béranyaság kérdése a közbeszéd részévé váljon.
A Mellékhatás első epizódja már látható az RTL Most+-on, és szombat este (04.04.) 21 órától megnézhető az RTL Klub műsorán.