A Magyar Tudományos Akadémia Vezetői Kollégiuma állásfoglalásban kérte a kormányt, hogy végre legyen változás a közoktatásban.
Az akadémia operatív működését irányító, tíztagú választott testülete által kiadott dokumentumban azt írják: fejlett, hatékony, esélyegyenlőséget biztosító és hosszú távon stabil közoktatási rendszerre van szükség, valamint erre épülő, a motivált pedagógusok képzését is biztosító felsőoktatásra. Ám a hiteles adatok, nemzetközi összehasonlítások, független szakmai értékelések szerint
jelenleg egyik felsorolt területen sem kielégítő a teljesítményünk, amit évek óta jeleznek a szakemberek.
Az MTA Vezetői Kollégiuma azt javasolja:
- Azonnal meg kell emelni a tanárok bérét.
- Vonzóvá kell tenni a pedagógusi életpályát.
- Hosszú távra biztosítani kell a pedagógusok anyagi és erkölcsi megbecsülését, és az intézményrendszer működésének anyagi feltételeit.
- Megfelelő minőségbiztosítás, tudományos kutatási háttér és szakmai képzés mellett kellő mértékű személyes, intézményi és igazgatási autonómiát kell biztosítani a közoktatásban, amely teret ad a tanári kreativitásnak.
- Széles körű összefogással politikai prioritást, társadalmi támogatást és kiemelt megbecsülést kell adni a pedagógusoknak és a közoktatásnak.
Csütörtökön A Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága is kiadott egy állásfoglalást a pedagógusok anyagi megbecsüléséről. Ebben emlékeztetnek, hogy a magyar diákok eredményei a nemzetközi mérések szerint hosszabb távon jelentősen romlanak,
diákjaink problémamegoldó képességének szintje már a fejletlen országokéhoz közelít, az iskolai teljesítmények családi háttér általi meghatározottsága tekintetében pedig a világ legproblematikusabb országai közé tartozunk.
Az állásfoglalásban részletesebben is kifejtik a javaslataikat, melyek szerint rendezni kell a pedagógusok fizetését és a bérek hosszútávú értékállóságát, valamint meg kell teremteni a pedagógusok hatékony munkájához szükséges feltételeket, és meg kell oldani a közoktatás rendszerszintű problémáit.
(Kiemelt kép: Getty Images)