A hét epizódból álló Szerelem és halál egy elhíresült kisvárosi tragédiát jár körbe, pontosabban az odáig vezető utat, illetve azt, mi történt a baltacsapások után. Bár a Hatalmas kis hazugságok és a Tudhattad volna alkotójának új sorozata nem a sokkolással akar a tévéképernyők elé bilincselni minket, a hét epizód egyik érzelmi csúcspontja maga a kegyetlen, embertelen gyilkosság. Amikor az áldozatot, Betty Gore-t alakító Lily Rabe-bel Zoomon beszélgethettem, természetesen érdekelt, hogyan vették fel a brutális képsorokat.
Lily a kérdésemre elmondta, hogy a jelenet négy napon át forgott, de mivel pont közbeesett egy hétvége is, ezért a jelenetbéli partnerével, Elizabeth Olsennel összesen hat napon át éltek a hatása alatt, ami egyáltalán nem volt könnyű.
Vonzott a fizikai kihívás. Korábban táncos voltam, szeretem használni a testem, és általában a lehető legkevesebb munkát adom a dublőrömnek, de ezúttal kivételt kellett tennem, ugyanis várandós voltam, amikor felvettük a jelenetet. Emiatt sokszor a dublőröm ugrott be helyettem, de így is igyekeztem azért a lehető legtöbb felvételt magam csinálni. Fizikailag is megerőltető volt, de talán a legnehezebb az volt benne, hogy napokon át kellett fenntartanunk egy érzelmileg rendkívül felfokozott, zaklatott állapotot. Nem szabadott kiengednünk, hiszen ez a két nő sem engedett ki, az életükért küzdöttek. Előfordult, hogy a szünetekben csak ültünk egymás mellett Lizzievel, már megszólalni se volt erőnk, csak fogtuk egymás kezét.
Véres gyilkosság az idilli kertvárosban
Az ügy egyik nagy rejtélye, hogy miért kezdett egymással élet-halálra menő baltacsatába két, látszólag idilli kertvárosi életet élő háziasszony 1980. nyarán a texasi Wylieban. A történet fontos szereplőit alakító színészek szerint ehhez két dologra volt szükség: arra a kisvárosi környezetre, ami ezt a tragédiát szülte, valamint két olyan házasságra, amiben a felek boldogtalanul éltek, és képtelenek voltak megbeszélni a problémáikat.
Nem jó vagy rossz döntések, hanem egészen apró hibák sorozata vezetett végül a tragédiáig. Ha egy kicsit is másképp alakul a történetük, valószínűleg nem jutunk el a borzalmakig, ez sosem történt volna meg. Minden másképp alakult volna például, ha ezek az emberek beszélgetnek egymással
– vallja a gyilkosság áldozatának bőrébe bújó Lily Rabe.
Tom Pelphreyt a nézők leginkább az Ozark című sorozatból (valamint Kaley Cuoco partnereként) ismerhetik, ahol Laura Linney karakterének öccsét alakította. A színész a Szerelem és halálban a Candyt védő pitbull védőügyvédet, Don Crowdert játssza, és szerinte a környezetük komoly hatással volt a történésekre.
Egy ilyen környezetben veszélyes méreteket tud ölteni a képmutatás. Mindenki próbálja tökéletesnek mutatni magát, miközben a csinos kerítések mögött sokszor boldogtalan családok élnek. Rendkívül lélekölő fenntartani a tökéletesség látszatát, hiszen a látszat mellett képtelenség szabadon beszélni, az ember nem beszélheti ki magából az érzéseit. Mivel egy ilyen kisvárosban mindenki ismer mindenkit, sokan elnyomják magukban az igazi énjüket, az igazi vágyaikat, az igazi gondolataikat, mert szégyellik őket. Nem akarnak konfrontálódni a környezetükkel, ezért inkább hallgatnak, ami belső feszültségekhez vezet.
A történetünk hősei, a Montgomery- valamint a Gore-házaspár tagjai nem Wylieban születtek, csak odaköltöztek a családjukkal. Beköltöztek egy olyan közösségbe, ahol a legtöbb család már generációk óta él, és el szerették volna érni, hogy befogadják őket. Márpedig ebbe nem fér bele a különcködés. „Bettynek rendkívül fontos volt, hogy mindent megtegyen a beilleszkedésért, és a családjával megvesse ott a lábát. Ehhez pedig az út a templomi közösségen át vezetett, ezért is tartotta ezt Betty ennyire fontosnak. Azt szerette volna, hogy az emberek úgy érezzék, mintha mindig is oda tartozott volna” – mesélte Lily Rabe.
A templomi közösség változásai jelentik a történet első gyújtópontját is. A Majdnem híres című filmmel híressé vált Patrick Fugit a sorozatban Candy Montgomery férjét, Pat-et alakítja, és rávilágított, hogy a templomi közösség vezetőjének távozása indítja el a véres végkifejletbe torkolló eseménysorozatot. Ő ugyanis sokáig a támasza volt Candy Montgomerynek, aki aztán irányt veszít, amikor új, számára nem szimpatikus lelkész kerül a templomba.
Két széteső házasság
A legtöbb karakter a sztoriban látszólag idilli életet él, mégsem érzi jól magát a bőrében. Van, aki ezt bevallja magának, és van, aki nem. Patrick Fugit szerint ők már teljesítették azokat az életcélokat, amiket a társadalom elvárt tőlük. Megházasodtak, van szép házuk, vannak gyerkekeik, járnak templomba. Csak élik a mindennapjaikat, nem tudván, merre menjenek tovább. Emiatt üresnek érzik az életüket, és ez az üresség vezet végül mindahhoz, ami a sorozatban történik. Lily Rabe szerint egyikük sem elégedett azzal, ahová jutottak, de az elégedettségüket mindannyian másképp kezelik. Nincs ebben segítségük, mert mindannyian magányosnak érzik magukat a kapcsolatukban.
A karakterem tragédiája, hogy nem tud kommunikálni a férjével, de a külvilággal sem megy neki, mert szégyelli magát, hogy valójában nem olyan tökéletes a házassága, mint amilyennek kívülről látszik.
A sorozatot nézve felmerül a kérdés: vajon Pat Montgomery tényleg nem látja, hogy a felesége, Candy boldogtalan? Az őt alakító Patrick Fugit számára is ez volt az egyik legfontosabb kérdés a szerepre való készüléskor.
Nagyon is emberi okai vannak annak, hogy Pat Montgomery nem figyel arra, hogy a felesége, Candy nem érzi jól magát ebben a házasságban. Persze látja ő ezt, csak próbál úgy tenni, mintha minden rendben menne és nem lenne baj. Úgy gondolja, kényelmesebb fenntartani a látszatot, mint szembenézni a problémával. Attól fél, ha szembenéz vele, az akár a házassága végét is jelentheti.
A pletykás kozmetikus és a dörzsölt ügyvéd
A két házaspáron kívül a legfontosabb szerepeket a barátaik alakítják. A Jessica Jonesból ismert Krysten Ritter alakítja Sherry Clecklert, a kisváros pletykafészek kozmetikusát, aki nemcsak Candy Montgomery legjobb barátnője, hanem az üzlettársa is volt. Bár ez a karakter is egy valódi emberen alapul, róla lehetett tudni a legkevesebbet, így a többi színésszel ellentétben – akiknek ragaszkodniuk kellett az általuk megformált valódi emberekhez – a színésznő elég nagy kreatív szabadságot kapott.
Magam is hasonló kisvárosban nőttem fel, mint ahol a történet játszódik, rendszeresen jártam templomba, énekeltem a kórusban, jártam vasárnapi iskolába. Sharon nagynéném volt a templomi kórus vezetője, mindig látványos frizurákat viselt és volt egy szépségszalonja a házában. Tőle tudom, hogyha egy kisvárosban szépségszalonod van, akkor mindenkiről tudni fogsz mindent. Valójában Sherryt alakítva a nagynénémet játszottam el, és ezt nagyon élveztem.
Ritter mindig figyel arra, hogy a karakterének már elsőre legyen valamilyen külsőre is meghatározó tulajdonsága, valami apró érdekesség, amitől a figura rögtön izgalmassá válik. Sherryt alakítva azt találta ki, hogy úgy játssza el, mintha mindig lenne benne egy feles vodka. „Tényleg csak egy icipici” – meséli nekem mosolyogva.
Vele szemben a Candy védőügyvédjét, Don Crowdert alakító Tom Pelphreynek ragaszkodnia kellett az általa játszott személyhez, ami azért volt kihívás, mert a színész érzése szerint egyáltalán nem hasonlít rá.
Én maximum szeretnék olyan lenni, mint amilyen Don volt. Óriási karakter volt. Beszélgethettem pár emberrel, akik ismerték őt, és ők mesélték, hogy ha Don bement egy szobába, mindenki azonnal észrevette, hogy megérkezett. Lehet, hogy nem értett annyira a jog azon területéhez, amit ez az ügy kívánt, de volt egy csomó olyan tulajdonsága, ami mégis alkalmassá tette őt a feladatra. Donnak a jellegzetes réssel a fogai között tényleg olyan kisugárzása volt, mint egy katonai-focis múlttal bíró texasi keménylegénynek. A megjelenése tiszteletet parancsolt, amit rólam nem lehet elmondani, de megtettem mindent, hogy a lehető legközelebb kerüljek hozzá.
Amikor megkérdezem, hogy szerinte miért vállalta el Don az ügyet, amikor egyszerre állt barátságban mind az áldozattal, mind az elkövetővel, Pelphrey szerint a válasz nem olyan egyszerű, mert amikor az ügyet először elvállalta, még maga sem hitte, hogy valóban Candy végzett Betty Gore-ral. Amikor később rájött az igazságra, számára már nem volt visszaút: „Ha Don elvállalt valamit, azt mindig 100%-osan csinálta. Megígérte Candynak, hogy ő védi majd a bíróságon, és így is tett. Úgy volt vele, hogy meg kell nyernie a pert, moralizálni és az ügy erkölcsi vonatkozásain gondolkodni pedig majd ráér utána”.
A Szerelem és halál epizódjai az HBO Max kínálatában láthatók.