Magyarországon talán kevesen emlékeznek rá, de 1996-ban igazi őrület alakult ki a Tickle Me Elmo játék miatt az Egyesült Államokban, ez lett az ünnepi szezon slágere.
Egy gond volt csak, túl keveset gyártottak belőle, a korlátozott készlet miatt pedig óriási küzdelem folyt az üzletekben, ha valahol felbukkant pár darab voltak, akik össze is verekedtek miatta, egy eladó pedig többek között bordatörést és agyrázkódást szenvedett, amikor a tömeg észrevette, hogy a kezében van egy játék. Akinek pedig sikerült beszereznie egy példányt, az horroráron adta tovább, állítólag 700 dollárt is el lehetett kérni egy Elmóért.
A sors furcsa fintora, hogy ebben az évben mutatták be Arnold Schwarzenegger főszereplésével a Hull a pelyhes (Jingle All the Way) című vígjátékot, ami arról szól, hogyan próbálja egy édesapa megszerezni karácsonyra kisfiának a Turbo Man figurát, amire minden gyerek vágyik, és ami ennek megfelelően hiánycikk lett.
A BBC megpróbált utánajárni, vajon mi kell ahhoz, hogy gyerekjáték eljusson arra szintre, hogy szinte minden gyermek kívánságlistáján első helyen szerepel, a szülőknek pedig szinte vért kell izzadnia ahhoz, hogy szemük fénye kívánságát teljesíteni tudják.
Azzal nyilván nem mondunk újat, hogy a marketing nagyon sokat számít az Egyesült Államokban Mr. Potato Head volt az első olyan gyerekjáték, amit a televízióban is reklámoztak, és Krumplifej uraságból csak az első évben egymillió darabot adtak el. Azóta pedig sokat változott a világ, a digitális technológiának köszönhetően sok olyan platform jött létre, ahol el lehet érni a gyerekeket, ami egyszerre áldás és átok.
És talán sosem volt olyan fontos, hogy a márkák, a gyártók tudják, mit kíván a korszellem, milyen értékek azok, amire az adott pillanatban nagyon fogékonyak a vásárlók. „Mindannyian tudjuk, hogy mi zajlik most a világban. Két nagyon komoly háború is zajlik, és megélhetési válság is van, sok negatív üzenet vesz most körül minket, ez a valóság, és a gyerekek erre ugyanolyan fogékonyak mint a szüleik” – fejtette ki Joanna Feeley, a TrendBible ügynökség vezérigazgatója. Hozzátette, a sikeres márkák most olyan értékekre építenek, mint például a rugalmasság vagy az érzelmi intelligencia.
Van egy cég, aminek pedig volt módja arra, hogy lekövesse a változásokat, a Legót még 1932-ben alapították, a világ egyik legnagyobb játékgyártó cége lett, ugyan történükben voltak döccenők, de termékeik rendszeresen ott szerepelnek a népszerűségi listák elején. Feely szerint ez annak köszönhető, ők olyan értékre építenek, ami jól rezonál a társadalom által fontosnak tartott értékekre, mint például a kíváncsiság, kísérletezés és együttműködés.
Ahogyan a Lego, természetesen más játékmárkák is vannak, akik annak (is) köszönhetik a sikerüket, hogy szakértőket is bevonnak a tervezési folyamatokba, például gyermekpszichológusokkal és gyermekorvosokkal dolgoznak együtt, mert ők is segíthetnek abban, hogy a termékeik támogassák a mentális, érzelmi és szociális egészséget, ami egy nagyon fontos szempont.
Persze előfordulhat, hogy egy cég tudja, mik az aktuális trendek, mégis elbaltázza a dolgot. Robert Overstreet, Iowa State University egyik oktatója szerint jó példa erre az, hogyan rontotta el az időzítést a Disney a Baby Yoda játékokkal, túl sokáig vártak azzal, hogy a piacra dobják, így a rajongóknak nem volt más lehetősége, a licencelt darabok helyett a mások által legyártott játékokat vették meg, és ezzel a cég – nem mintha emiatt sajnálni kellene – hárommillió dollárnyi bevételtől esett el.
A gyártók persze nincsenek könnyű helyzetben, jónak kell lenni a marketingben, ismerni kell a fogyasztói magatartást befolyásoló folyamatokat, emellett jól kell időzíteni és nem árt, ha egy kis jóstehetséggel is bírnak. A legtöbb játéknál ugyanis két évre van szükség, amire a tervezőasztaltól eljut a boltok polcaira, vagyis jó előre meg kell határozni, vagy előre kell jelezni azt, hogy a sikert garantáló tényezők hogyan változnak addig.
Persze nemcsak a jövőbe érdemes tekinteni, a nosztalgiafaktor a játékok piacán is nagyon sokat számít. Ugye sokan emlékeznek még az 1990-es évek egyik slágerjátékára, a tamagocsira. Az egy dolog, hogy néhány évvel ezelőtt visszatért az eredeti digitális kiskedvenc, de egy kanadai cég is előrukkolt saját zsebállatkájával, ami az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is az egyik legnépszerűbb játékok egyike ebben a szezonban.