A budapesti székhelyű Európai Innovációs és Technológiai Intézet az Európai Unió egyik háttérintézménye. Célja, hogy a legnevesebb európai egyetemeken tanuló hallgatóknak szakmai és vezetőelméleti képzést biztosítson, ezen felül összekösse őket nagynevű cégekkel. Az intézmény a közelmúltban másodszor adta át a C.H.A.N.C.E díjat, mely fiatal vállalkozók leginnovatívabb ötletéért jár. A díjra bárki pályázhatott Európából, végül Maksay Dorottya kapta informatikai alapú ötletéért. A projekt indiai, svéd, olasz és bangladesi hallgatókkal közösen végzett munka eredménye, a teamet a magyar lány vezette. |
Maksay Dorottya |
Homebuddy mint barát a háznál? Mit jelent ez a gyakorlatban?
A projekt idős, magányos embereket kapcsol össze szállást kereső egyetemistákkal. A cél, hogy mindenki jól járjon, a napi szintű segítségnyújtásért cserébe könnyen megoldódhat a lakhatás kérdése.
Miért épp az idősek?
Olyan témát kerestünk, ami mindannyiunkat érint, és aminek van valamilyen tágabb szociális vonatkozása. A másik oldal is adta magát, hiszen minket is minden évben nyomasztott a szálláskeresés gondja.
Benne van ebben valahol a pénz?
Ez attól a két embertől függ, akik megállapodnak egymással. A diákok várhatóan majd egy minimális összegű albérletet fizetnek, ami a piaci árak nagyjából fele, és ehhez jönne hozzá naponta kétórányi segítség. Szeretnénk ezt a rendszert annyira testre szabhatóvá tenni, amennyire csak lehet, például különböző „csomagokat” ajánlani. Ezen kívül a szorgalmas diákoknak és a türelmes idős embereknek más juttatásokat is adnánk, amiben pedig a helyi intézményekre, cégekre számítunk.
A segítségre vonatkozó kérés sokféle lehet. Reális az, hogy minden kérésre lesz a diákok között jelentkező?
Szerintem igen. Bevásárlás, takarítás, ügyintézés, jó eséllyel ezek lesznek a legtipikusabbak. De talán az sem lesz gond, ha egy idős ember moziba vagy színházba szeretne menni, netán szeretne jobban érteni az internethez.
Hogyan lesz majd az egész ellenőrizhető? Ti informatikusok vagytok, készül valamilyen elektronikus értékelési rendszer?
Mindenképp. Terveink szerint játékosan, valamilyen mobilalkalmazással egybekötve. Idősek, fiatalok mind véleményezhetnék egymást, hogy nyomon tudjuk követni, ki elégedett, ki nem. Az sem szabad, hogy probléma legyen, ha egy idős embernek nincs okostelefonja vagy tabletje. Ha sikerül támogatókat szerezni, miért ne bérelhetnének tőlünk például egy könnyen kezelhető táblagépet?
Mi lesz azokkal, akik nem elégedettek? Ha a házinéni ígérete ellenére morog, mert túl későn jár haza a diák, vagy a diák lesz morcos, mert a napi két órából több lesz?
Ha gondok támadnak, először is megpróbáljuk kideríteni, kinek van igaza, illetve egy-két figyelmeztetés után akár ki is zárhatjuk azt, aki nem veszi komolyan az amúgy laza szabályokat. Szeretnénk, ha mind az idősek, mind a diákok jól éreznék magukat, és hajlandóak vagyunk ezért sokat dolgozni.
Milyen fázisban van most a projekt?
Kész van az üzleti terv, és gyűlnek a támogatóink is, bár ezen a téren még bőven várjuk a jelentkezőket. Bízunk benne, hogy a cégek mellett az önkormányzatok is segíteni fognak. Jelentkezett egy volt mentorunk Hollandiából, akinek annyira megtetszett az ötlet, hogy felajánlotta, segít Amszterdamban is elindítani a projektet. Az informatikai háttér egy-két hónap alatt felállítható, és lassan elkezdünk dolgozni azon is, hogy minél több embert beemeljünk a rendszerbe. Persze közben jó lenne, ha marketingre és PR-ra is jutna némi szabadidőnk. Jövő szeptemberben, kísérleti szinten muszáj elindulnunk az első jelentkezőkkel.
Jól sejtem, hogy te dolgozol a legtöbbet?
Igen, jelenleg a munka nálam összpontosul, de amúgy a csapat héttagú, és az ötletelésből mindenki kiveszi a részét. Amennyiben az intézet segítségével intenzívebben elkezdünk dolgozni a projekten (a szakmai segítség a nyeremény része), két-három emberre a csapatomból még mindenképpen számítok.
Ebben az egészben talán az a legjobb, hogy amellett, hogy segít megoldani egy praktikus problémát, szociális szempontból ennél sokkal fontosabb dolgokról szól.
Sőt, épp az a lényeg. Tulajdonképpen ehhez képest minden más mellékes.