A franciaországi Dunkerque egy évvel ezelőtt tette ingyenessé a városi buszok használatát. Egy városfejlesztéssel foglalkozó szervezet, a VIGS pedig átfogó kutatásában megvizsgálta, hogy milyen hatásai vannak az ingyenes tömegközlekedés bevezetésének.
Az adatok önmagukért beszélnek: a buszok kihasználtsága hét közben 60 százalékot javult, hétvégén pedig megduplázódott.
Ennél is beszédesebb, hogy hányan cserélték le az autójukat a jellegzetes rózsaszínű buszokra: a Perpignan-i Egyetem felmérése szerint a közel kilencvenezres lakosságú Dunkerque polgárainak nagyjából kétharmada autót használt a bevezetés előtt. A kutatás során kétezer utast szondáztak, közel felük azt mondta, hogy többet buszozik, mint ahányszor autóba ül. Az újonnan megjelenő utasok 48 százaléka pedig azt mondta, ma már sokkal gyakrabban használja a buszjáratokat, mint a saját autóját. A válaszadók 5 százaléka az ingyenes buszjáratok bevezetését követően úgy döntött, hogy eladja a családi autót, illetve lemondott az új autó megvásárlásáról.
A szabadság csuklós buszon érkezik
A felmérés eredményéről beszámoló France24 idézi Vanessa Delevoye-t, a helyi önkormányzat városfejlesztéssel foglalkozó, Urbis című lapjának a szerkesztőjét is, aki a mélyebb összefüggésekre is felhívta a figyelmet.
„Az ingyenes tömegközlekedés a szabadság szinonimájává vált – mondta Delevoye. – A kevésbé tehetős emberek ennek köszönhetően újra felfedezték maguknak a tömegközlekedést, mobilabbá váltak, ami azt is jelenti, hogy könnyebben találnak munkát, és könnyebben tudnak részt venni a helyi közösség életében is.”
A szakember szerint azonban nemcsak a szegényebb rétegek, hanem a diákok, nyugdíjasok és a „fehérgalléros” munkavállalók is előszeretettel ülnek buszra autózás helyett.
„A hozzáférhetőség, a mobilitás Dunkerque sikerének a kulcsa” – jelentette ki Maxime Huré, a kutatást végző egyetem politológiai karának munkatársa.
A vizsgálatból az is kiderült, hogy az ingyenes tömegközlekedésen utazók körülbelül harmada a környéket is alaposabban meg tudta ismerni, mivel ma már olyan helyekre is eljuthatnak a buszokkal, amelyekről korábban nem is tudtak.
Az ingyenes tömegközlekedésnek további előnyei is vannak: a csökkenő autóforgalom nemcsak időt spórol a helyieknek, de a levegő minőségének javulásához is hozzájárul. A modell iránt már most is hatalmas az érdeklődés Franciaország más részeiről: többek között Anne Hidalgo párizsi polgármester is meglátogatta a várost, és kipróbálta az ingyenes buszhálózatot. Ezután nem sokkal bejelentette, hogy a fővárosban 11 évre emelik a gyerekeknek ingyenes utazást megengedő program felső korhatárát.
A France24 arról is beszámolt, hogy Dunkerque-ben a buszok ingyenessé tételének nem volt komolyabb anyagi vonzata, mivel korábban annyira kevesen használták a tömegközlekedést, hogy a jegyárakból még a működtetés költségeinek töredékét sem nagyon lehetett fedezni. Delevoye ezt úgy kommentálta, hogy az ingyenes tömegközlekedéshez láthatóan csupán politikai akaratra volt szükség.