Senki nem szereti hallgatni, ahogy egy gyerek sír, még a szüleik sem, de ez az élet rendje, a babák már csak így kommunikálnak, és egyelőre nem találtak fel ennél jobb megoldást. Lehet, hogy olykor egy kis kellemetlenséget vagy bosszúságot okoznak a hangoskodásukkal, de ezzel nem tesznek kárt semmiben és senkiben.
Valószínűleg nem volt ilyen megértő hangulatban Henry Beasley, aki Új-Zélandról repült Németországba, és a TikTokon számolt be arról, hogy nem egészen úgy alakult az utazása, ahogy szerette volna: egy gyerek folyamatosan, hangosan és visítva sírt a repülőn. A férfi azt nem részletezte, hogy milyen sokáig sírt a gyerek, de az összevágott felvételek olyan hatást keltenek, hogy sokáig, nagyon sokáig.
„Értékeld, milyen volt a 29 órás repülőutam Berlinbe” – olvasható a videó elején. Persze ilyen hosszú repülőút nincs a világon – a leghosszabb 17 óra körüli –, de Új-Zélandról Németországba átszállással nagyjából ennyi idő eljutni.
A férfi egyébként úgy tűnik, egészen higgadtan tűrte a megpróbáltatásokat, továbbá bizonyára a síró baba szülei is mindent megtettek, hogy megnyugtassák a kicsit, és valószínűleg nagyon kínos volt számukra, hogy a gyerek ilyen sok embert zavart – együttérzünk velük. Bár a felvételt még 2022-ben posztolta a Balu Brigada nevű felhasználó, mostanában megint felkapták. A netezők elképesztő hozzászólásokat írtak, hogy mit kellene csinálni a gyerekkel (ezeket inkább nem idézzük), valamint fellángolt a régi vita, hogy miért nincsenek gyerekmentes repülőjáratok.
- „Őszintén szólva kellene, hogy legyenek gyerekmentes járatok, és olyanok, ahol gyerekek is utazhatnak.
- „Én fizetnék pluszpénzt a gyerekmentes járatokért.”
Gyerekmentes zóna a repülőn
Bár inkább csak kísérleti jelleggel, van már erre lehetőség. A Corendon Airlines tavaly ősszel gyerekmentes zónákat vezetett be az egyik járatán, és ezzel a török vállalat volt az első európai légitársaság, amely ilyen szolgáltatást kínált. A kizárólag felnőtteknek fenntartott részek novemberben jelentek meg az Amszterdam és a karibi Curaçao sziget közötti járatokon.
A gyerekmentes zóna a repülőgép elején kapott helyet, ahol 93 helyet tartanak fenn a 16 év fölötti utasok számára. Az ide szóló jegyekért 45 euró (18 ezer forint) felárat kell fizetni egy útra. A török légitársaság úgy reklámozta a szolgáltatást az elindulása előtt, hogy a védett zónában „nyugodt és pihentető repülést” biztosítanak az utasok számára. Az Adult Only zóna pedig a gyerekes családoknak is könnyebbség lehet, hiszen a gép másik részében kevésbe kell aggódniuk, ha hangosak a gyerekek.
Európán kívül már régebb óta léteznek olyan repülőjáratok, amelyeken felnőtteknek fenntartott zónákat is kínálnak. Az AirAsia X A330-as hosszú távú járatain van egy csendes zóna, ahová kizárólag 12 éves és annál idősebb utasok foglalhatnak. A Scoot szingapúri fapados légitársaság ScootinSilence kabinokat kínál 787-es járatain. Ezek szintén csak a 12 év feletti utasok számára hozzáférhetőek.
De nemcsak a repülőkön vannak különféle zónák: az osztrák vasúttársaság, az ÖBB egyes vonatain például van családi zóna, ahol meséket nézhetnek és játszhatnak a gyerekek, a nyugalomra vágyó utasok pedig a csendes zónában foglalhatnak helyet.
Megosztó ötlet
A gyerekmentes zóna általában megosztja az embereket: az egyik csoport nagyon örül neki, hogy végre nyugodtan utazhat, mások viszont elszomorítónak tartják, hogy sokan ennyire kevés toleranciát képesek tanúsítani a gyerekekkel és kisbabákkal szemben.
Egy kutatás szerint ugyanakkor sokan lelkesednek az ötletért. A Newsweek megbízásából a Redfield and Wilton Strategies által készített felmérésben 1500 amerikai felnőttet kérdeztek meg arról, hogy szeretnének-e gyerekmentes területeket a közlekedési eszközökön. Csaknem 60 százalékuk egyetértett azzal, hogy a repülőgépeken és vonatokon a csak felnőtteknek fenntartott zóna „pozitív dolog lenne”, míg 27 százalékuk nem értett egyet, 14 százalékuk pedig bizonytalan volt.