A fiatalok szexuális felvilágosításának témája sokat vitatott kérdés. A serdülők szexuális nevelése főleg a fogamzásgátlás, a fertőzések elkerülése és a felelősségteljes szexuális élet körül forog. Azonban az okostelefonok és közösségi média világában a szexuális felvilágosításnak egyre több kérdésre kell kiterjednie. A pornó, a szexting és az ezekkel összefüggő kérdések új kihívások elé állítják a szakembereket, a pedagógusokat és a szülőket.
Van olyan szexuális nevelési tanácsadó, aki arról beszél, nem ritka, hogy a gyerekek széles körű ismerete a pornóról meghaladja minden felnőtt tudását a teremben, köztük magáét a tanácsadóét is. A szakemberek szerint manapság már gyerekkorban is sokan tisztában vannak a szexuális aktus mibenlétével, azonban az első fontos lépés számukra is a szexualitás, a szex megértése lenne. Emellett pedig különös fontosságú lenne a szexuális tárgyiasítás kérdésének megvitatása, sőt a nőkhöz, a női testiséghez való hozzáállás kapcsán is bőven volna mit mesélni a mai tinédzsereknek.
A megfélemlítés, a szexuális identitás, egészséges kapcsolatok, az erőszak és a szexuális úton terjedő fertőzések mind-mind központi kérdések kell hogy legyenek egy szexuális felvilágosító projektben. A gyerekek egymásról készített és megosztott képei, videói szintén komoly problémák forrásai váltak és kezelést igényelnek.
Jane Fonda a szexualitásra is oktat
Az egészséges szexualitás megismertetéséhez olyan hírességek is nevüket adták, mint Jane Fonda. Szerinte fontos az önreflexióra való képesség és elkötelezettség, valamint a bizalom és az őszinte kommunikáció. A hangsúlyt a hasonló praktikus tanácsok mellett az önfeláldozó szeretetre, a tiszteletteljes szexuális kapcsolatotokra és a kölcsönösségre helyezi. Könyve szerint “ideális esetben, bármilyen mennyiségű fizikai intimitáshoz azonos mennyiségű érzelmi intimitásnak kell párosulnia”. Fonda ennél jóval kendőzetlenebbül is beszél a testiségről, és arra is figyelmeztet: nagyon nem jó, hogy sok tizenévesnek a pornó a szexuális nevelés fő forrása.
Nemcsak az egészséges kapcsolatok kölcsönösségen alapuló szexualitását hangsúlyozza (szemben a pornós fikciókkal), de arra is biztatja a lányokat, hogy a fiúkhoz hasonló módon ne hagyják, hogy kielégületlenül maradjanak a szexuális együttlétek során.
Az ő tanácsaihoz hasonló szókimondó javaslatok egyre több tengerentúli szakirodalomban bukkannak fel. Van olyan kiadvány, ami arról ír, a férfi partner adjon orális szexet barátnőjének behatolás előtt, illetve praktikus tanácsokat sorol arra az esetre, ha a nő mégsem érné el a csúcspontot.
A tizenéveseknek szakértők szerint akkor van a legjobb esélyük egészséges kapcsolatokra, ha a legfontosabb üzeneteket több forrásból is hallják. Bár egy könyv vagy weboldal sem lesz magában csodaszer, segíthetnek az egészséges kapcsolatok megismertetésében, illetve a biztonságos szex fontosságának tudatosításában, valamit a zaklatások súlyának megismertetésében egyaránt. A legjobb az lenne, ha szervezett keretek között, felkészült szakemberek jelenlétében egymással vitathatnák meg ezeket a kérdéseket.
Magyarországon, ahogyan a világon mindenhol, szintén jelen van a probléma. A magyar fiatalok szexuális kultúrája elég döbbenetes képet mutat, akár az alapvető anatómiai tudásról, akár a védekezés nélküli aktusok számáról esik szó. Nyilvánvaló probléma, hogy nagyon kevesen tudják, hogyan kezeljék a visszautasítást, vagy hogy a lányok nem mernek nemet mondani. Egyre több ügy kerül nyilvánosságra csoportos nemi erőszakba torkolló bulikról, rossz kezekbe kerülő képekről, az érintett engedélye nélkül terjesztett képes tartalmakról.
Itthon nincs is kötelező felvilágosítás az iskolákban
A felvilágosítás azonban hiányos, az erkölcstan-tantervek szerint az iskola dolga a családi életre nevelés. Hoffmann Rózsa szerint ez azért van így, mert: “A politikai erő most nem a felvilágosítás, hanem az etika felé indult el.” A Nemzeti alaptanterv nem foglalkozik kifejezetten a szexuális felvilágosítással, ilyen kötelezettségük a hazai iskoláknak nincs. Az etikaórák keretébe beleférhet a téma, de nem tudni, hogy a “merészebb” felvetésekkel mernek-e, akarnak-e a tanárok foglalkozni, vagy inkább követik az etikakönyveik szövegét.
A hittant választó diákoknak még nehezebb ez a téma, hiszen a vallásórán a szexualitás témája valószínűleg nem túl kötetlen beszélgetésre alkalmat adó formában merülhet fel. Hittanórán (de akár erkölcstanon is) vajon esik majd szó köntörfalazás és készre csomagolt értékítéletek nélkül a szexuális erőszakról, a homoszexualitásról, a nemi úton terjedő betegségekről vagy a fogamzásgátlásról? “»A szex piszkos, tartsd fönn annak a számára, akit szeretsz« – hangzik a gyakran ismételt enigmatikus tanács, amit fiatal keresztények rendszerint inhibíciókkal, szexuális gátlásokkal terhelt tanácsadóktól kapnak.” (Somfai Béla Szexuális etika jegyzet, 1999) Hogy egy-egy nyitott osztályfőnök vagy felvilágosítással is foglalkozó civil szervezet eljut-e a gyerekekhez, az kétséges, és biztosan nem általános.
A szexuális felvilágosítás a testiséggel kapcsolatos minden tudását így sok magyar tini a netes pornóvideókból szerzi meg, vagy a baráti köréből szed fel ezt-azt.