Hogyan kell elképzelni az oktatást a Romaversitasban? Hogyan értesülnek a segítségre szoruló fiatalok a programról? Ki kerülhet be és hogyan?
A Romaversitas Alapítvány egy komplex, a közösségi és egyéni fejlődésre egyaránt jelentős hangsúlyt fektető oktatási programon keresztül segít roma fiataloknak, hogy felsőoktatási végzettséget szerezzenek. Tevékenységünknek ugyanúgy része a középiskolások és egyetemi hallgatók részére nyújtott csoportos tantárgyi felkészítés és készségfejlesztés, mint a közösségi identitást erősítő programok szervezése, az egyéni mentorálás, szükség esetén pedig a krízis-beavatkozás.
A felsőoktatási felkészítő programunk nagyrészt fővárosi fókusszal működött eddig, ám jelenleg is vizsgáljuk, hogy a koronavírus-járvány alatt gyűjtött tapasztalatok segítségével hogyan terjeszthetnénk ki azt az ország más területeire is. Az egyetemi ösztöndíjprogramunkat a Roma Oktatási Alappal partnerségben működtetjük, az ebben való részvételi lehetőség minden Magyarországon felsőoktatási tanulmányokat folytató roma hallgató számára biztosított.
A krízisbeavatkozási tevékenységünkre jó példa a Célegyenesben elnevezésű közösségi adománygyűjtő kampányunk. Ennek keretein belül a koronavírus-járvánnyal párhuzamosan kibontakozó gazdasági-társadalmi válság által krízisbe lökött hallgatóink számára hoztunk létre egy alapot, amelyből kiegészítő ösztöndíjat tudunk nekik biztosítani. A kitűzött cél, hogy hárommillió forintot gyűjtsünk össze, amelyből 91 magyarországi magánszemély már 2 millió forintot összeadott.
Miért alapítottátok a Romaversitast? Van személyes története az ötletnek?
A roma középosztály radikális megerősítése egy több generációs munka, amelynek gyökerei a hetvenes évekig nyúlnak vissza Magyarországon, e folyamat egyik lépése volt a Romaversitas Alapítvány 1996-os megalapítása. Víziónk egy, a közösségeik érdekeit képviselő, önálló narratívát kialakító, erős roma értelmiség. Munkatársaink változatos háttérrel rendelkeznek, de mindannyian hisznek abban, hogy a oktatás az egyetlen hatékony, hosszú távon hatásos megoldás a társadalmi különbségek csökkentésére.
Mit gondoltok, miben gyökerezik a roma középosztály majdhogynem hiánya a magyar társadalomban?
Az erős, önálló narratívát megfogalmazó, közösségeikért felelősséget vállaló roma középosztály hiánya a romákat Magyarországon sújtó strukturális diszkrimináció egyik tünete. Magyarországon a 18 és 24 év közötti roma fiatalok kétharmada korai iskolaelhagyó, egy roma diáknak harmad akkora esélye van arra, hogy leérettségizzen, mint egy nem roma fiatalnak, felsőoktatási intézménybe pedig nyolcad akkora esélye van egyáltalán bejutni.
A roma középosztály radikális megerősítése egy több generációs folyamat, amely csak akkor sikerülhet, ha átláthatóan, minden gyermek számára elérhető módon biztosítanak jelentős erőforrásokat országszerte az oktatásra. A nemrég nagy nyilvánosságot kapott gyöngyöspatai szegregációs ügy viszont napvilágra hozta, hogy Magyarország ennek a folyamatnak még az előszobájában sincs. A roma diákoknak gyakran még azokhoz a szűkös kapacitásokhoz sincs valós hozzáférésük a kistelepüléseken, melyek egyáltalán rendelkezésre állnak.
Mindemellett a magyar társadalomban eleve rendkívül szűk a saját érdekeiket képviselni tudó, magukért és közösségeikért felelősséget vállaló tagokból álló középosztály, ugyanakkor a jelenleg is futó közösségi adománygyűjtési kampányunk – melyet a koronavírus-járvány miatt krízisbe került diákjaink számára indítottunk – mutat pozitív változásokat is.
A kampány keretein belül ugyanis már most minden eddigi közösségi adománygyűjtő kampányunknál több pénzt gyűjtöttünk, és az átlagosan felajánlott összeg is jóval meghaladja az eddigi tapasztalatainkat. Kicsit több mint egy hónap alatt kétmillió forint adományt kaptunk, a cél, hogy a felajánlások összege elérje a hárommillió forintot.
Mik azok a nehezítő tényezők, ami a vizsgák és érettségi előtt álló, krízisben lévő roma diákokat érintik a jelenlegi helyzetben?
A gazdaság megtorpanása miatt több hallgatónk elvesztette a tanulmányai mellett végzett munkáját. A kollégiumok bezárása, valamint a leromlott anyagi helyzet miatt sokaknak haza kellett költözniük a szülői otthonokba, melyek gyakran túlzsúfoltak, ami már önmagában radikálisan rontja esélyeiket az év végi vizsgákra való felkészülés tekintetében. Több diákunk esetében további probléma, hogy elvesztették a hozzáférést az oktatási intézmények által biztosított infrastuktúrához, így pedig nem áll rendelkezésükre sem megfelelő minőségű számítógép, sem pedig megbízható internetkapcsolat.
Néhány felsőoktatásba készülő diákunk esetében félő, hogy a bizonytalan körülmények miatt elakadhatnak a rendszerben. A hátrányos helyzetű fiatalok számára ugyanis gyakran nem vezet egyenes út a felsőoktatásba. Szakmát tanulnak, elmennek egy érettségit adó iskolába, kihagynak egy évet, aztán próbálkoznak, letesznek egy nyelvvizsgát, elbizonytalanodnak, megint próbálkoznak, a plusz pontokért meg például szintemelőt tesznek valamelyik érettségitantárgyukból. Nemcsak magukkal, hanem azzal a rendszerrel is küzdenek, amely őket nem a felsőoktatásba szánta.
Hogyan segítetek az adományokból nekik?
Ambiciózus célt tűztünk ki magunk elé: mivel álláspontunk szerint az oktatás az egyetlen tartós, hosszú távon hatásos eszköz a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésére, szeretnénk, ha a járvány és annak gazdasági hatásai minél kisebb mértékben érintenék a Romaversitas hallgatóit.
A már említett kampányunk teljes befolyt összeget kiegészítő ösztöndíjakra fordítjuk, amiből a vírus miatt legnagyobb bajba került hallgatóinkat támogatjuk.
A kiegészítő ösztöndíjak folyósítása már megkezdődött, és nem túlzás azt mondani, hogy az adományozók a legjobbkor segítettek. Azon túl hogy a diákjaink tudják, hogy van kire számítaniuk a bajban, van olyan, a járvány miatt a kollégiumból kiköltözött egyetemi hallgatónk, akinek azóta van otthon stabil internetkapcsolata, mióta megkapta a kiegészítő ösztöndíj első részletét.