A mindennapi életben egy kis odafigyeléssel nagyon sokat tehetsz te is azért, hogy tisztább és egészségesebb legyen a környezetünk. Mutatunk ehhez pár hasznos vezetési trükköt.
1. Válaszd a rövidebb utat
A legtöbb üzemanyagot úgy spórolhatod meg, ha nem teszel felesleges kilométereket. Tervezd meg a napod úgy, hogy egy úttal több ügyet tudj elintézni – például hazafelé menet beugrasz vásárolni, és nem otthonról indulsz el majd később, miután hazaértél és kicsit kifújtad magad. Válaszd a rövidebb utat, ahol csak lehet – a GPS korában ez már gyerekjáték.
2. Ne pörgesd a motort
Városi forgalomban tartsd 1500-2000 között a fordulatszámot. Ebben a tartományban kényelmesen lehet autózni – a kocsi már nem fog rángatni és nem fullad le, de még takarékos a fogyasztás. A jó technika tehát az, ha nem taposod tövig a gázt, amikor zöldre vált a lámpa, hanem finoman gyorsítasz fel és hamar kapcsolsz feljebb magasabb sebességfokozatba. Egyszóval vezess nyugisan – meglátod, semmivel sem tart hosszabb ideig így az utad. Reggel viszont, amikor még hideg az autó, az első 15 percben 2000-2200-as fordulatszámon haladj, mert ez tesz jót a motornak. Ilyenkor ne a fogyasztás legyen a fő szempont, hanem a motor „egészsége”, hiszen ezzel a módszerrel évekkel meghosszabbíthatod az élettartamát. Miután negyedóra alatt bemelegedett, már autózhatsz alacsonyabb fordulatszámon.
3. Országúton sem kell száguldozni
Elég nagy, akár 8-10 százalékos különbséget jelenthet a fogyasztásban, ha 130 helyett csak 110-zel mész az autópályán. Nyugodtan tartsd ezt a sebességet, mert a közhiedelemmel ellentétben a többség nem hajt 130-cal a sztrádán, így nem tűnsz majd lassúnak hozzájuk képest. Országúton szintén nem kell mindenáron tartani a 90-es tempót: ha csak 80-nal autókázol, már rengeteget spórolsz a benzinen.
4. Kemény legyen a gumiabroncs
Ha lapos a gumi, akkor az autó többet fogyaszt. Ellenőrizd havonta egy-két alkalommal egy benzinkúton, hogy az előírt szerinti-e a nyomás a kerekekben (ezt a benzinkutas ingyen is megteszi neked). Általában a vezető oldali ajtó belső keretébe, a küszöb közelébe ragasztanak a gyártók egy matricát, amiről leolvasható, melyik kerékben mekkora legyen a nyomás. Érdemes keresni ezt a matricát.
5. Több motorfék, kevesebb fékpedál
Rengeteg benzin megtakarítható azzal, ha az előtted haladó kocsi mögött kicsit „leszakadsz”. Ha így teszel, akkor nem kell neked is tövig nyomnod a fékpedált, ha ő fékez, hanem elegendő, ha leveszed a lábad a gázról, és hagyod, hogy a motorfék lassítson le. Ha jó ütemben csinálod, akkor még gurul az autód, mikor az övé elindul, így kisebb gázadással – vagyis kevesebb benzin elégetésével – gyorsíthatod fel a forgalom tempójára az autód, mintha teljesen álló helyzetből kéne elindulnod.
6. Tartsd karban a kocsit
Az elhanyagolt motor, a rossz kerékcsapágyak, a régi, elhasznált motorolaj (vagy az előírtnál alacsonyabb olajszint) is növelhetik az autód fogyasztását. Ha takarékosan, a lendületet kihasználva, alacsony fordulatszámon és kellően felpumpált gumikkal jársz, de a fogyasztásod mégis nő, akkor esélyes, hogy valami műszaki gond van a kocsival. Nézesd át az autót és javíttasd meg, ha szükséges – a fogyasztás ezek után nagy valószínűséggel csökkenni fog.
Talán egy elektromos kocsi jobb lenne… Vagy mégsem?
Sokan gondolnak ma arra, hogy megpróbálkoznak az elektromos kocsival azért, hogy csökkentsék az üzemanyagköltséget és az autózással járó környezetszennyezést. Bár elsőre tényleg úgy tűnhet, hogy egy ilyen járművel ezek a tervek valóra válthatók, ám a valóságban a kérdés összetettebb. Egy tisztán elektromos autó ugyanis egy nagyságrenddel drágább a hagyományosnál, vagyis amit a benzinpénzen megspórolunk, azt a vételárba belefizetjük.
Van, aki kifizeti a borsos felárat a megnyugtató tudatért, hogy az elektromos kocsija nem füstöl, és így nem szennyezi a környezetet. Érdemes azonban utánajárni, hogy a töltéshez szükséges elektromos áram megteremtése vagy az akkumulátorok előállítása során mennyi szennyező anyag jut a környezetbe.
Lehet, hogy egy hibrid lesz a mi autónk?
Mit lehet akkor tenni azért, hogy környezetbarát és olcsóbb is legyen az autózás? Vegyünk hibrid kocsit, amely kevesebbet fogyaszt és szennyez egy hagyományos autóhoz képest? Itt, a szerkesztőségben egy gyors körkérdés alapján a legtöbb kolléga kiegyezne ezzel a lehetőséggel, bár az is igaz, hogy nem sokat tudunk erről a technológiáról. Úgyhogy a kérdéssel profikhoz fordultunk, és felkerestük azt a gyártót, amely az elmúlt négy évben a legtöbb autót adta el hazánkban – a Magyar Suzuki Zrt.-t. A cég esztergomi üzeme idén nyáron jubilált, hiszen júliusban kigördült a kapuján a 3,5 milliomodik új kocsi, ráadásul 2019 decemberétől már hibrid autókat gyártanak az Európai Unió piacaira, úgyhogy igazán nagy rálátásuk van a témára.
Így használd a hibrid kocsidat
Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője először is a tisztán elektromos autókkal kapcsolatban oszlatott el néhány kétséget bennünk, amikor bevezetésképpen azt mondta, hogy „bár kétségkívül ez az autózás jövője, ám úgy gondoljuk, ez a jövő távolabbi, mint hinnénk. Jelenleg ugyanis sem az e-autók tömeggyártásához, sem pedig a töltésükhöz szükséges energiaforrások nem állnak rendelkezésre sem kellő mennyiségben, sem kellő minőségben.”
Zsuzsa azt is hozzáfűzte még, hogy hazánkban nem csupán ezért nem jelentős még a tisztán elektromos autók aránya, hanem azért is, mert a kutatásaik szerint az új autót vásárlók a felmérésben megadott 15 szempontból csak a 10. helyen említik az alacsony kibocsátás fontosságát. „A legtöbb vásárló elsődlegesen a megfelelő ár-érték arányt nézi, ezt követi a biztonsági berendezések megléte, a fenntartási költségek nagysága, illetve a garancia. Az a benyomásunk, hogy vásárlóink nem igazán ismerik a hibrid technológiát, ezért félnek tőle.”
Mit kell tudunk a hibrid kocsikról? Mennyiben más a fenntartásuk és összességében mekkora változást hozhat a mindennapi életünkben, ha hibrid autóra váltunk?
Nincs szükség extra szervizelésre, karbantartásra, egyik szervizkönyv sem tartalmaz erre vonatkozó utasítást. Minden hibrid autó képes fékezési energiából visszatermelni villamos energiát, azaz regeneratív módon tölteni az akkumulátorokat. Ennek tudatában érdemes a vezetési stílusban annyi módosítást eszközölni (már ha eddig nem így vezettük az autót), hogy minél többet használjuk a motorféket lassításkor, annál nagyobb hatékonysággal használhatjuk majd ki a villanymotoros hajtás előnyeit. A plug-in verziónál egyetlen mozdulatot célszerű megszokni, hogy amikor parkolunk, akár otthon, akár közterületen, keressünk konnektort vagy töltőállomást, hogy amíg nincs használatban az autó, töltődjön az akkumulátor.
Ha hibrid kocsiban gondolkodunk az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb ökológiai lábnyom miatt, akkor milyen szempontok alapján érdemes választani a különféle változatok között?
Érdemes átgondolni, milyen élethelyzetben használjuk az autót, inkább városban közlekedünk vele, vagy napi hosszabb távokat teszünk meg autópályán. Fontos-e számunkra, hogy az autó képes legyen csak tisztán elektromos hajtással menni, illetve, ha igazán környezettudatosak vagyunk, az egyes hibrid fajták kibocsátási értékei is különböznek, ez alapján is dönthetünk.
Milyen életmód és autóhasználati szokások mellett lehet a legoptimálisabb választás egy hibrid jármű?
A lágy hibrid esetén tulajdonképpen semmilyen plusz szokást nem kell beiktatnunk, ugyanolyan vezetéstechnikával kell használnunk, mint a benzines elődjét. Plug-in hibrid esetén fontos megválasztanunk az útvonalat és kalkulálnunk a töltéssel.