nlc.hu
Család
Tantárgy lesz a közlekedésismeret

Végre egy értelmes, új tantárgy az általános iskolában, éljen a közlekedésismeret!

Az elmúlt pár évben már volt az új tantárgyakról szóló hivatalos ötletek között sok furcsaság, de most úgy tűnik, sikerül egy valóban hasznos tantárgyat bevezetni az általános iskolákban. Jön a tantervben a biztonságos közlekedés oktatása.

Egészen meglepődünk már, ha egy értelmes javaslattal találkozunk az oktatás területén, nem mindennapi dolog ez abban az országban, ahol a pálinkafőzésből is tananyagot akartak kreálni pár évvel ezelőtt. Vagy hogy ne menjünk ennyire messzire, elég csak arra gondolni, hogy milyen felesleges az etika és hittan, mint kötelező tantárgy ahhoz képest, amit most készülnek bevezetni, és amit már réges-régen a tantárgyak között kellene látnunk. Ez pedig a közlekedésismeret.

Nélkülözhetetlen tantárgy

A közlekedési ismeretek oktatása egyébként nem egy új ötlet, ha bárki odafenn vette volna a fáradtságot, hogy megkérdezze a vonatkozó szakmai szervezeteket, neadjisten a szülőket, hogy milyen tantárgy hiányzott a leginkább az elmúlt évtizedekben az iskolából, akkor már rég kiderülhetett volna számukra, hogy a KRESZ bizony pont ilyen téma. A gyerekek már egész kicsi koruktól kezdve rodeóznak a nyuszis motorral, kétévesen már ezerrel száguldoznak az utcán a futóbiciklivel, ahonnan már csak egy ugrás, hogy még oviban megtanuljanak egyedül biciklizni. Mindehhez elengedhetetlen az, hogy alapjaiban tisztában legyenek a közlekedési szabályokkal. De nem is kell biciklire szállni ahhoz, hogy szembesüljünk a KRESZ fontosságával:

gyalogosként mindennap tapasztaljuk, hogy a tápláléklánc legalján állunk, és egy óra alatt nagyjából 20 életveszélyes helyzetbe keveredhetünk Budapesten az autók, biciklisek vagy bármilyen más közlekedési eszköz miatt.

 

Tulajdonképpen minden, ami keréken közlekedik, az potenciális veszélyforrás a gyalogos ember számára, ez a veszély duplázódik egy gyereknél, aki sokszor meggondolatlanul és kiszámíthatatlanul mozog. Úgyhogy nyugodtan mondhatjuk, hogy mindenkinek szüksége van arra a tananyagra már egészen kicsi korától kezdve, amit a biztonságos közlekedésről szóló tantárgy nyújt majd reményeink szerint.

Nem csak KRESZ

A felnőttek szokták mondogatni, hogy ugyan már, mikor lesz szükségünk arra, amit történelemből vagy akár matekból tanulunk, és mennyi felesleges tantárgy van az iskolában, nos, úgy tűnik, végre lesz olyan is, aminek tényleg hasznát vehetik a gyerekek egy életen át. A biztonságos közlekedés oktatása több lesz a tervek szerint, mint egyszerű KRESZ-oktatás, jóval több életszerű példa és több idő is áll majd a gyerekek rendelkezésére, hogy elsajátítsák az alapismereteket akár már a 2023/2024-es tanévtől kezdve.

Minden gyerek közlekedik (Fotó: Getty Images)

Minden gyerek közlekedik (Fotó: Getty Images)

Ha sikerül a A Belügyminisztérium, az Oktatási Hivatal, az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága, illetve több, a témába vágó szervezet összefogása és tényleg tantárgy lesz belőle, akkor az alsósok vizsgázni is fognak közlekedésismeretből, így sokkal felkészültebben indulhatnak útnak. Vagyis úgy mehetnek el otthonról már felső tagozatban, hogy egy fokkal kevésbé kell majd az életükért aggódnunk. Egyetértünk Berzai Zsolt alezredessel, aki úgy fogalmazott az új tantárggyal kapcsolatban, hogy a cél az, hogy egy gyerek ne azért biciklizhessen a főúton, mert már betöltötte a 12. életévét és a KRESZ szerint megteheti, hanem azért, mert már képes és felkészült rá.

Az is jó hír az új tantárgy körül, hogy ettől nem lesz több órájuk a gyerekeknek, és a közlekedésismeret nem számít majd meghatározó jegynek sem, így aztán, ha a gyerek nem tudja, hogy a villamosnak mikor van elsőbbsége (MINDIG, mert kivasal), akkor sem fogja lehúzni a jegye a tanulmányi átlagát. Megbukni sem lehet majd a közlekedésismeretből, viszont a későbbiekben, a jogosítványszerzés során beszámíthatják az eredményeket.

A szülők felelőssége

A leghatékonyabb oktatás mindig az, amikor a szülők és az iskola együtt tud működni a gyerek érdekében, ez igaz lesz a közlekedésismeret tantárgy esetében is. Csodát nem lehet várni az oktatástól, ha otthon a tananyag és tanárok ellen dolgozik a szülő. Hiába tanul a gyerek a biztonságos közlekedésról a suliban, ha azt látja a szüleitől, hogy járdán bicikliznek 25 km/órával, az autóval szabálytalanul előznek, gyorshajtanak vagy épp nem adják meg a zebránál a gyalogosoknak az elsőbbséget.

Nem csak abból tanul a gyerek, amit az iskolában hall, sőt! Leginkább a szülői mintát másolja, úgyhogy nem tolhatjuk teljesen a felelősséget a közlekedéssel kapcsolatban (sem) az iskolára, oktatásra, tananyagra.

 

Szülőként ugyanúgy feladatunk marad, hogy ebben is jó példát mutassunk, szabálykövetően közlekedjünk – ezt azért fontos kiemelni, mert jártunkban-keltünkben a városban kristálytisztán látszik, hogy egyre többen nem foglalkoznak azzal, hogy mégis hogyan kellene közlekedni úgy, hogy ne veszélyeztessenek másokat. Az „egyre többen” fogalmában pedig ugyanúgy benne vannak a szülők is, akik azzal sem törődnek, hogy a szabálytalanság közben esetleg épp a saját gyereküket sodorják veszélybe, aki ott ül mögöttük az autóban vagy a bicikliülésben. Úgyhogy üdvözöljük a közlekedésismeret tantárgyat, de muszáj észben tartanunk azt is, hogy ezzel nem került le a vállunkról minden felelősség, és jó példával kell a gyerekeink előtt járnunk akkor is, ha autóban ülünk vagy ha gyalogosan közlekedünk.

És ha már itt tartunk, hogy a hivatalok felébredtek téli álmukból, és végre egy hasznos tárgyat is fel akarnak venni a kötelezők közé, szeretnénk javasolni újra azt, ami már évek óta szintén a vesszőparipánk: nem ártana egy pénzügyi ismeretek tantárgy is, hogy minden gyerek kapjon esélyt arra, hogy tudja majd felnőttként jobban kezelni a pénzét, még akkor is, ha nem ezt látta otthon a szüleitől.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top