nlc.hu
Család

Mennyi házi feladat az ideális?

Kiderült, hogy a matek házi feladatnak nincs túl sok értelme

A kutatások szerint a házi feladat akkor a leghasznosabb, ha kevés van belőle.

A házi feladat talán a legellenszenvesebb dolog az iskolában, gyerekek és szülők együtt utálják, amikor este még a füzetek és könyvek felett kell görnyedni. Nem teljesen alaptalan az utálat, ugyanis a kutatások azt mutatják, hogy a diákok teljesítményének növelésében nem annyira hatékonyak a házi feladatok, sőt, végső soron ártalmasak is lehetnek, mert akadályozzák az esti közös, családi időt, és korlátozzák a fizikai aktivitásra és játékra való lehetőségeket.

Egy tanulmány például arról számolt be, hogy az általános iskolások átlagosan háromszor annyi házi feladatot kapnak, mint amennyi az ajánlott lenne. Milyen lehetséges kockázatai és előnyei vannak a házi feladatoknak, és mennyi a „túl sok”?

A matekházinak nincs egyáltalán pozitív hatása

A kutatások szerint a házi feladatnak több értelme van a középiskolások körében, mert náluk tényleg magasabb pontszám mérhető a tanulmányi teszteken a házi hatására, ám ez nem igaz az általános iskolásokra. Egy Romániában végzett tanulmány szerint az általános iskolások számára a kis mennyiségű írásbeli házi feladat bizonyos előnyökkel jár – de ez nem igaz a matematikaházira, ott egyáltalán nem találtak előnyöket.

Érdekes módon azonban ez a pozitív hatás csak akkor jelentkezett, ha a tanulók mérsékelt mennyiségű házi feladatot kaptak: átlagosan körülbelül napi 20 percet kellett foglalkozniuk a házival.

A házi feladat célja azonban nem egyszerűen a tanulmányi készségek fejlesztése, lehetnek nem tanulmányban mérhető előnyei is, például a felelősségtudat, az időgazdálkodási készségek és a feladatvégzésben való kitartás fejlesztése. A házi feladat a szülők részvételét is növelheti a gyerekek iskolai tanulmányaiban. A túl sok házi feladat azonban negatív hatással lehet a gyerek fejlődésének több területére is, mivel csökkenti a szabad játék lehetőségét, ami elengedhetetlen a nyelvi, kognitív, önszabályozó és szociális-érzelmi készségek fejlődéséhez. A házi a fizikai aktivitást is akadályozhatja, a túl sok házi feladat pedig növelheti a túlsúly kialakulásának kockázatát is.

Képünk illusztráció (Forrás: Depositphotos)

Képünk illusztráció (Forrás: Depositphotos)

Mi a megfelelő mennyiségű házi feladat?

A tanulmányi előnyökkel kapcsolatos kutatások szerint a házi feladat akkor lehet hasznos, ha minimális mennyiséget kapnak belőle a gyerekek. A házi feladatok száma középiskolások esetében nem haladhatja meg az esti 1,5-2,5 órát, felsősök esetében pedig az 1 órát. Az általános iskolásoknak az alsó tagozaton minimális házi feladatot szabadna csak adni, és nem a tanulmányok előrehaladására koncentrálni, hanem az önszabályozás és az önálló munkavégzés készségeinek fejlesztése céljából kell adni a házit a gyerekeknek. Ha ennél többet adnak, a házi feladatnak már nem biztos, hogy pozitív hatása van.

A National Education Association ennél még konkrétabban fogalmaz egy tanulmányban: 10 perc házit javasol osztályonként, azaz elsőben 10 perc, másodikban 20 perc, harmadik 30 perc, negyedikben maximum 40 percet kellene iskolaidő után, naponta tanulással tölteni a gyerekeknek.

Mit tehet a szülő?

Gyakran egyébként ez az idő épp a szülők miatt lesz több, mert erőltetik a tökéletes feladatmegoldást, ahelyett, hogy hagynák önállóan házit írni a gyereket, majd vállalni a felelősséget a saját házi feladatáért az iskolában. A szülői segítség persze hasznos a háziban, de sokkal inkább az számít, hogy a szülő hogyan segít, mint az, hogy milyen gyakran segít.

1. A szakemberek szerint a szülőknek az a feladata a házi közben, hogy az általános felügyeletet, útmutatást és bátorítást biztosítsák a gyerek számára, de közben hagyják, hogy a lehető legönállóbban végezze el a házi feladatot. A kutatások azt mutatják, hogy ha a gyerekek nagyobb önállóságot kapnak a házi feladat elkészítésében, az jótékony hatással lehet a tanulmányi készségeikre.

2. Természetesen segíthetsz szülőként a háziban, de csak akkor, ha a gyerek erre megkér. A kutatások szerint ugyanis a túl sok szülői részvétel vagy a házi feladatokkal kapcsolatos tolakodó és ellenőrző szerepvállalás rosszabb tanulmányi teljesítménnyel jár együtt.

3. Inkább a tanulási stratégiákban és a rutinok kialakításában segíts a gyereknek, ne pedig a konkrét feladatmegoldásba szólj bele. A kutatások szerint az ilyen típusú struktúra és az önállóság biztosítása összefügg a jobb tanulmányi készségekkel.

4. Segíts a gyereknek, hogy a házi feladatot a tanulás és a készségek fejlesztésének lehetőségeként tekintse. Azoknak a szülőknek a gyereke, akik a házi feladatot fejlődési lehetőségnek tekintik, nem pedig olyasminek, amit tökéletesen kell megcsinálni vagy sikeresen teljesíteni a magasabb osztályzat megszerzéséhez, nagyobb valószínűséggel teljesít jobban az iskolában.

5. Maradj nyugodt és pozitív a házi feladatok során. A kutatások azt mutatják, hogy ha az anyák pozitív érzelmeket mutatnak, miközben segítenek a háziban, az javíthatja a gyerek motivációját a tanulásban.

És a legvégén a legfontosabb: ne felejtsd el megdicsérni a házi feladattal végzett kemény munkát, mert ezzel növelheted a legjobban a gyerek motivációját. Nem a tökéletesség a cél, hanem az, hogy a gyerek megtanuljon tanulni, és örömmel sajátítsa el az új tudást.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top