nlc.hu
Család

A LEGO Csoport kutatási eredményei

„Minden lány megérdemli a szabadságot, hogy félelem nélkül kibontakoztassa a tehetségét”

A LEGO Csoport nemzetközi kutatása arra kereste a választ, hogyan lehet a leghatékonyabban dicsérni a lányokat és fiúkat, és hogy van-e különbség a nemek között.

A LEGO Csoport felnőttek és gyerekek körében elvégzett, nemzetközi felmérésének eredményei szerint a lányok kreativitását akár már ötéves korukban korlátozza az a nyomás, hogy tökéletesek legyenek. A lányok úgy érzik, hogy a felnőttek jobban elismerik a fiúk kreatív munkáját – a tanulmány szerint ebben elsősorban a dicsérethez választott szavaink játszanak fontos szerepet, amelyek nemek szerint sokszor eltérőek.

„Változásra van szükség”

A nemzetközi kutatás a gyerekek kreatív önbizalmát befolyásoló társadalmi trendeket vizsgálta, és az eredményekből megtudhattuk, hogy óriási a szavak jelentősége a dicséretben is. Lányok esetében különösen oda kell figyelnünk, hogy támogassuk a kreativitásukat a jól megválogatott szavainkkal. A LEGO Csoport azt reméli, hogy ezzel a kutatással fel tudják hívni a figyelmet arra, hogy a tudatosan megválasztott mondatokkal segíthetünk a lányoknak önbizalmuk megerősítésében.

A 36 országban – köztük Magyarországon – több mint 61.500 szülő és 5-12 éves gyermek bevonásával készített tanulmány eredményei alátámasztják, hogy fontos társadalmi változás szükséges ahhoz, hogy a lányok kreativitása kibontakozzon teljesen. A résztvevők visszajelzései alapján a kutatók azt találták, hogy a lányok kreatív önbizalmát akár már ötéves korukban korlátozzák a társadalmi elvárások. Ötévesen a lányok 76 százaléka bízik a saját kreativitásában, ám ez a magabiztosság csökken, ahogy telik az idő, ezt pedig még tetézi a perfekcionizmus és a hibázás miatti szorongás. A szülők 71 százaléka szerint a lányok nagyobb valószínűséggel tartják vissza ötleteiket, mint a fiúk.

Jennifer Wallace, a Harvard neveléskutatója és szerzője fejtette ki, hogy ez miért történhet: „Amikor a gyerekek félnek a kudarctól, az gátolja bennük a felfedezés és a kereteken kívüli gondolkodás iránti hajlandóságot. Ez hatással van a kreatív magabiztosságra, amely kulcsfontosságú és a felnőttkorra is kihat.

A kreatív magabiztosság önbizalmat jelent, hogy ötletekkel álljunk elő, kockázatot vállaljunk és egyedi megoldásokat keressünk a kudarctól való félelem nélkül.

A Világgazdasági Fórum szerint ez a jóllét egyik fontos alapköve, mivel erősíti az önbecsülést, csökkenti a stresszt és növeli a boldogságot, továbbá a jövőben ez lesz az egyik legfontosabb készség a munkahelyeken. A lányok több mint háromnegyede kreatív iparágakban szeretne majd dolgozni, ami rávilágít arra, hogy nagy szükség van a változásra”

A szavak számítanak!

A kutatás során ötből három lány mondta azt, hogy úgy érzi, hogy társadalmi elvárás a tökéletesség, ami nyomasztó. A jó hír, hogy a szavaink helyes megválasztásával hozzájárulhatunk a jövő megváltoztatásához. Az 5-12 éves lányok közel kétharmada azt állította, hogy a felnőttek a szóhasználatukkal, megfogalmazásukkal azt az érzést keltették, hogy a lányoknak nem szabad hibázni, nem szabad kísérletezni és tökéletesnek kell lenni.

Az eredmények rámutatnak egy fontos társadalmi előítéletre is, amely aránytalanul érinti a lányokat: más szavakkal dicsérjük a fiúk és más szavakkal a lányok kreatív teljesítményét. A felnőttek körülbelül hétszer nagyobb valószínűséggel használnak a lányok esetében olyan kifejezéseket, mint az „édes”, „csinos”, „aranyos” és „szép”. Ez a jelenség hazánkban még erőteljesebb: az olyan lányosnak ítélt jelzőket, mint az „édes” 13-szor, a „csinos” 17-szer, vagy a „gyönyörű” 22-szer gyakrabban használjuk, amikor a lányokat dicsérjük. Ezzel szemben az olyan elismerő jelzőket, mint a „bátor”, „menő”, „zseniális” és „innovatív”, kétszer, mi magyarok pedig háromszor nagyobb valószínűséggel tulajdonítjuk kizárólag a fiúknak.

Az adatokból az is kiderül, hogy a gyerekek több mint fele úgy gondolja, hogy a felnőttek jobban hallgatnak a fiúk kreatív ötleteire, mint a lányokéra. A szülők 68 százaléka egyetért azzal is, hogy a társadalom komolyabban veszi a férfi kreatívokat, mint a női kreatív szakembereket.

Forrás: LEGO Csoport

Forrás: LEGO Csoport

„Minden lány megérdemli a szabadságot”

A More than Perfect (Több mint tökéletes) című rövidfilmben a LEGO Csoport a lányok kreatív képességeit és viselkedésbeli különbségeit vizsgálja, amikor a lányokat különböző szavakkal dicsérik.

„Amit kiskorban mondunk, az mélyen gyökerezik. Az elfogult szóhasználat erősíti a hagyományos nemi szerepeket, korlátozza a lányok kreativitását és állandósítja a rendszerszintű egyenlőtlenségeket. Szűk kategóriákba szorítja őket, és az esztétikát értékeli az innovációval szemben. Ez gátolja a lányok önbizalmát, és korlátozza lehetőségeiket a férfiak által uralt területeken. Ezen elfogultságok megkérdőjelezése elengedhetetlen egy olyan befogadó társadalom előmozdításához, ahol a lányok teljes mértékben felfedezhetik kreatív potenciáljukat. Minden lány megérdemli a szabadságot, hogy félelem és nyomás nélkül kibontakoztassa a tehetségét” – mondja Wallace.

  • A lányok tízből nyolcan azt mondják, hogy kevésbé félnének új dolgokat kipróbálni, ha a hibákat inkább tanulási lehetőségként fognák fel.
  • A lányok 89 százaléka magabiztosabban mutatná meg munkáját, és jobban értékelné a fejlődést, mint a tökéletességet.
  • Tízből kilencen úgy gondolják, hogy az önbizalmukat megerősítené, ha a felnőttek a végső eredmény helyett inkább a munkájuk kreatív folyamatára összpontosítanának.
  • 86 százalékuk elismerte, hogy kevésbé aggódnának a hibák miatt, ha olyan fejlődésorientált dicséreteket kapnának, mint például a „fantáziadús”, „bátor” vagy „inspiráló”.

A kreatív játék a megoldás

Dr. Anika Petrelle kutató és pszichoterapeuta lenyűgözve figyelte a More than Perfect kisfilm forgatása közben, hogy milyen fiziológiai hatásai lehetne a szavaknak. Meggyőződése szerint a játék választ jelenthet a problémára.

„A tökéletességcentrikus gondolkodásmód arra ösztönöz bennünket, hogy maradjunk a saját helyünkön, féljünk a kudarctól és könnyen adjuk fel. Ezzel szemben a fejlődésorientált gondolkodásmód arra biztat, hogy legyünk bátrak, fogadjuk el a kudarcot, és újra meg újra építsünk. Ezáltal szeretni fogjuk magát a tanulás folyamatát és rugalmasabbak leszünk, ami elengedhetetlen a nagy teljesítményhez – mondta el a szakember. – Ahhoz, hogy a lányok kreatív énjét megerősítsük, kulcsfontosságú megtanítani nekik, hogy a kísérletezés győzedelmeskedik a tökéletesség felett, és ennek mi lehet jobb módja, mint a játék?”

Tízből kilenc szülő azt mondja, hogy a játék segíti gyermekét az önkifejezésben, növeli a vállalkozó kedvet, erősíti a kreatív önbizalmat, és biztonságos teret biztosít a felfedezéshez és a kísérletezéshez a kudarctól való félelem nélkül. Tízből nyolc gyerek úgy érzi, hogy valóban önmaga lehet játék közben – kevésbé aggódik amiatt, hogy hibázik és emiatt elítélik őt, továbbá magabiztosabban osztja meg ötleteit és kreatív munkáját játék közben.

A lányok saját bevallása szerint a LEGO kockák segítenek nekik leküzdeni a hibáktól való félelmet, magabiztosabbnak érzik magukat a kreatív képességeikben, és az építés során azt érzik, hogy a fejlődés fontosabb, mint a tökéletesség.

A szülők szerint pedig a LEGO segít a gyerekeknek abban, hogy a hibákra a kreatív folyamat természetes részeként tekintsenek. Emellett míg a szülők a LEGO márkát befogadó játékmárkának tekintik, 61 százalékuk szerint a LEGO játék még mindig relevánsabb a fiúk, mint a lányok számára.

„Az egyre inkább mesterséges intelligencia által vezérelt világunkban a kreativitás az a varázslat, amely megkülönböztet minket. A LEGO játék, legyen az szabad vagy útmutatón alapuló építés, segít olyan alapvető készségek fejlesztésében, amelyek a mai világban minden gyermek számára egyaránt fontosak. Az építés és újraépítés révén erősíti a kreatív magabiztosságot, a bátorságot és az önbizalom alapjává válik. Ez kulcsfontosságú, mert amikor a lányoknak van terük és lehetőségük, hogy szabadon kifejezzék magukat, akkor megállíthatatlanok. Játékos feltalálók, kíváncsi tudósok, merész álmodozók és rettenhetetlen kalandorok – pontosan ezt ünnepli a megállíthatatlan mozgalmunk” – mondja Alero Akuya, a LEGO Csoport globális márka részlegének alelnöke.

Definiáljuk együtt újra a kudarcot! A LEGO Hungária különleges felhívásban várja a gyerekek alkotásait a témában: a kreatív kihívás során április 1-30. között 30 izgalmas LEGO® készletet sorsolnak ki azok között, akik feltöltik művüket. További információ: www.lego.hu/kihivas

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top