Valószínűleg minden szülőnek a szájából elhangzik olykor, hogy „kérj bocsánatot!”, mert a bölcsis/ovis korú gyereke meglökte a játszótéren a másik gyereket, vagy mert elvette a kislapátot a homokozóban a másik kétévestől. A szakemberek szerint azonban a kényszerített bocsánatkérés nem vezet semmi jóra, és le kéne szoknunk arról, hogy ezt kérjük a gyerekeinktől.
A probléma a kényszerített bocsánatkéréssel
Deena Margolin pszichoterapeuta, a Big Little Feelings gyereknevelési szakértői oldal alapítója a kényszerített bocsánatkérésekkel az a probléma, hogy „valójában nem tanítod őket sajnálatra, felelősségvállalásra, együttérzésre.” Mindannyian láttunk már gyerekeket, akik nem hiteles bocsánatkéréseket adnak elő – talán földre szegezett szemmel motyogják vagy gúnyosan a másik arcába vágják.
Margolin elmondta a HuffPostnak: „Az erőltetett bocsánatkérés miatt a gyermek szégyenkezhet – mintha »rossz gyerek« lenne. A helyzet a következő: ezek az érzések teljesen gátolják a valódi tanulást és a fejlődést!” Ráadásul azt sem garantálja a kényszerítés, hogy a gyerek legközelebb magától eljut a bocsánatkéréshez. „A bocsánatkérés kikényszerítése gyors és egyszerű. Azonban nem ér el a mögöttes problémához” – mondta Margolin.
Az őszinte bocsánatkéréshez empátia kell
Ha azt szeretnénk, hogy a gyerek tényleg sajnálja, ha rosszat tett, például fellökte egy társát a játszótéren, akkor Margolin a kényszerítés helyett a következő stratégiát javasolja: „Most éppen sír. Mit gondolsz, hogy érzi magát?” (Tarts szünetet, hogy a gyereknek legyen ideje válaszolni.) „Igen. Nagyon feldúlt. Az ütés, lökdösés sosem oké. Menjünk oda, és nézzük meg, hogyan segíthetnénk neki, hogy jobban érezze magát, és kérj bocsánatot.”
Margolin megközelítésében is benne van az, hogy azt mondjuk a gyereknek, hogy kérjen bocsánatot, de csak egy alapozás után, amivel a másik gyerek nézőpontját igyekszünk megvilágítani. Lehet, hogy a gyerek nem képes azonnal átlátni a másik gyermek szempontjait, de emiatt nem kell túlságosan aggóni Margolin szerint: „Megkérni egy kisgyereket, hogy érezze a másik gyerek nézőpontját, azért nehéz, mert a gyerekek sokáig nagyon egocentrikusak.”
Segíthetünk azzal is a gyerek empátiájának felébresztésében, hogy megkérdezzük tőle, hogy neki milyen lenne, ha valaki megütné, vagy hogy érezné magát, ha elvennék a kislapátját. Így nagyobb esély van arra, hogy a gyerek megérti, hogy „milyen érzés, ha felelősséget vállal a tetteiért, és együttérzően bocsánatot kér” – mondta Margolin.
Példából tanul a gyerek
A szakember szerint a bocsánatkérés esetén is igaz az, hogy a gyerek leginkább a szülei példájából tanul, abból, ha a szülők is képesek bocsánatot kérni adott esetben a saját gyereküktől. Ez a bocsánatkérés persze csak akkor lesz példaértékű, ha kontextusba helyezzük, amivel mélységet adunk a „sajnálom” szónak. Például: „Sajnálom, hogy nem tudtam veled játszani. Tényleg nem volt időm. Van egy ötletem holnapra: ha segítenél nekem a mosásban, akkor lenne időnk a játékra.”
Margolin a kiabálás utáni bocsánatkérésre is hozott példát: „Nagyon sajnálom, hogy kiabáltam veled. Ettől valószínűleg megijedtél és elszomorodtál. Nagyon sajnálom – ezt nem érdemelted meg. Dolgozni fogok azon, hogy ne kiabáljak, amikor feldúlt vagyok. Szeretlek.” Ezekkel a mondatokkal elismerjük a gyerek érzéseit, és azt üzenjük, hogy nincs rendben a verbális agresszió (sem). A szakember végső soron azt javasolja, hogy önmagában a bocsánatkérés kényszerítését felejtsük el, mert egy odavetett „bocsánat” vagy „sajnálom” nem sokat ér és nem is tanít semmit a gyereknek. Inkább tanítsuk meg arra, hogy érezze át a másik ember helyzetét a bocsánatkérés előtt, és őszintén tanuljon a szituációból.