Egészség

Fő ellenségeink a rák kialakulásában

Tudatosan élsz, és számodra különösen fontos, hogy minél inkább csökkentsd a rák kialakulásának kockázatait? Lássuk, hogy ez esetben mik is a főbűnösök, amiket érdemes elkerülni.

Fő ellenségeink a rák kialakulásábanAz elmúlt évtizedekben a helytelen életvitel nagyban hozzájárult a rákos megbetegedések növekvő számához. Az alábbiakban azokat az életmódbeli tényezőket mutatjuk meg, amelyeket érdemes elkerülnünk, vagy legalább az életünkben való jelenlétüket – amennyire lehet – mérsékelnünk.

 
Cukorfogyasztás minden mennyiségben. Hogy miért is súlyos probléma ez az egészségünkre nézve? Azért, mert egészségügyi kockázatát, mérgező hatását az alkoholhoz és a dohányhoz hasonlítják. Túlzott fogyasztásával nem csak a cukorbetegség veszélyének tesszük ki magunkat. 
A finomított cukor nagyban fokozza a ráksejtek sokasodását, vagyis táplálja a már kialakult ráksejteket. Nem véletlenül vallja olyan sok szakértő, hogy a rák „kiéheztetésének” egyik módszere a cukor- és édességmegvonás. Ennek ellenére az évenkénti cukorfogyasztás a fejlett országokban egy fő esetében átlagosan az 1800-as évek óta 5,4 kilogrammról közel 70-re nőtt.

A megterhelő, sokszor hosszú éveken át fennálló belső feszültség nemcsak életünket, egészségünket is tönkreteszi. A stressz fokozottabb jelenléte – ahogyan a mai ember társas, családi kapcsolataink esetenkénti lazulása is – rombolóan hat mind pszichikailag, mind fizikailag. Egy ausztráliai tanulmány szerint azon nők esetében, akik nap mint nap nagy dózisban viselik el a stresszt – miközben nincs olyan bizalmasuk vagy szoros, támogató baráti körük, akikkel problémáikat ki tudnák beszélni –, 9,5-ször nagyobb az esélye a mellrák kialakulásának.

Nem mindegy, mit esznek az állatok, amelyeknek húsát mi magunk is fogyasztjuk. A fű, a magvak egyaránt nagyszerű omega–3-zsírsavforrásnak számítanak (amelyek pedig jelentősen lassítják a rákos sejtek burjánzását), de így, hogy napjainkban a takarmányállatok étrendjéből többnyire teljesen kiszorulnak ezek a „jótékony fogások”, az asztalokra már csak ritkán kerül omega–3-zsírsavakat tartalmazó hús, tej, sajt, vaj és tojás, hacsak nem szigorúan ellenőrzött gazdaságok termékeit választjuk. Egyre több viszont az ételeinkben a mellrák kockázatát jelentősen növelő, gyulladásserkentő omega–6-zsírsav, amiből sajnos a felmérések szerint az átlagember túl sokat fogyaszt. Ugyanígy egészségtelen a pizza, a sütemény vagy a sült krumpli is, mégpedig a szintén sokat emlegetett transzzsírok miatt. Ezek a növényi olajok hidrogénezése során keletkező telítetlen zsírsavak jelentősen növelik a szív- és érrendszeri betegségeket, gyulladáskeltő és érfalkárosító hatásúak és növelik a mellrák kockázatát.

Fő ellenségeink a rák kialakulásában

Mozgásszegény életmód, vagyis rövid út a betegségekhez. Talán sokan emlékszünk még azokra a nagyszülői történetekre, miszerint „az én időmben bezzeg még egy órát kellett gyalogolni az iskoláig”. Manapság szinte mindenhova autóval, tömegközlekedéssel jutunk el, az emberiség átlagos fizikai aktivitása pedig hatalmas mélyrepülésben van. Pedig a rendszeres testmozgás kifejezetten hatékony a rák elleni védekezésben, nem véletlen, hogy az egészségügyi szakértők minden lehetséges fórumon igyekeznek hangsúlyozni a fizikai aktivitás áldásos hatásait.

 

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése