Egészség

Miért fogy raklapszámra a vécépapír a koronavírus miatt?

Pszichológus szakértők adnak választ a magától értetődő kérdésre.

A koronavírus terjedésének hírére sokan rohantak az üzletekbe és zombiapokalipszist megszégyenítő felvásárlásba kezdtek. Már a hazai szupermarketekben is hiánycikké váltak bizonyos termékek, de a világ szinte minden országából beszámoltak hasonló jelenségről: nemrég néhány tekercs vécépapírért verekedtek össze egy ausztrál üzletben, egy szintén ausztrál család pedig véletlenül 12 évre elegendő vécépapírt vásárolt – a hasonló esetek elkerülésére már több boltban korlátozták a megvehető toalettpapír mennyiségét. Egy auszrál újság legutóbbi száma pedig nyolc extra oldallal jelent meg, amit vészhelyzet esetén erre a célra is fel lehet használni.

De miért éppen Alaszka a vécépapír?

Steven Taylor, a University of British Columbia klinikai pszichológusa, a The Psychology of Pandemics (A világjárványok pszichológiája) című könyv szerzője történeti adatok vizsgálatával elemezte, hogyan viselkednek az emberek egy egész országra vagy az egész bolygóra kiterjedő járvány esetén. Taylor szerint a múltban lezajlott járványokhoz képest a most terjedő koronavírus esetében széleskörű pánikról lehet beszélni.

a koronavírus miatt Raklapszámra viszik a vécépapírt egy amerikai szupermarketből

Raklapszámra viszik a vécépapírt egy amerikai szupermarketből (Fotó: Getty Images)

„Egyfelől teljesen érthető az emberek reakciója, másfelől azonban rendkívül szélsőséges – magyarázta a szakember a CNN-nek nyilatkozva. – Pánik nélkül is fel lehet készülni egy ilyen járványra.”

A pszichológus rámutatott, hogy az új koronavírus esetében a pánikot elsősorban az ismeretlentől való félelem táplálja, amin nem segít, hogy egymásnak ellentmondó információk keringenek a köztudatban a kockázatokról, így sokan nem tudják, pontosan mire is kellene felkészülni.

Amikor az emberek azt hallják, hogy valami veszélyes közeleg, de mindössze annyit kell tenni, hogy alaposan kezet mosunk, akkor a megoldás nem tűnik arányosnak a fenyegetéshez képest. Más szóval: a különleges veszélyhez különleges előkészületeket igénylünk.

Sokan a karanténra készülnek

Világszerte több helyen vezettek már be kisebb-nagyobb karantént, a legnagyobb ebből az, amely Olaszország teljes lakosságát helyezte vesztegzár alá. Baruch Fischoff, a Carnegie Mellon egyetem pszichológus professzora szerint a vécépapírt és egyéb háztartási alapcikkeket felvásárlók arra készülhetnek, hogy hasonló korlátozásokat vezetnek be az ő lakóhelyükön is.

„Hacsak az emberek nem kapnak hivatalos ígéretet arra nézve, hogy minden rendben lesz, csak találgatni tudnak, hogy vajon szükségük lesz-e az extra vécépapírra a közeli jövőben – magyarázta Fischoff a CNN riporterének. – Ha ezeket a garanciákat nem kapják meg, az növeli az efféle felvásárlások valószínűségét.”

miért vásárolják fel a vécépapírt a koronavírus miatt

Az üres polcok látványától sokan azt gondolják, cselekedni kell, ez csak fokozza a felvásárlási pánikot (Fotó: Getty Images)

A pánik pánikot szül

Az üresen álló polcokról szóló hírek már egy ideje keringenek a médiában és a közösségi oldalakon is, ez viszont azt eredményezi, hogy a nézők és olvasók a pánikszerű felvásárlást látva azt kezdik gondolni, hogy valóban itt a világ vége és ők maguk is rohannak az üzletekbe.

„Az emberek társas lények, ezért másokat figyelve próbáljuk eldönteni, hogy valami biztonságos-e vagy sem” – tette hozzá Steven Taylor. „Ha pedig azt látjuk, hogy valaki pánikszerűen felvásárolja az alapvető háztartási termékeket, ez a pánik könnyen ragályossá válhat.”

Az üres polcok láttán ugyanis sokan arra következtetnek, hogy ha nem sietnek, nekik már nem marad, ezért ők is kifosztják az első olyan üzletet, ahol még találnak, például vécépapírt. Ebben az esetben pedig a készlethiány látszata a pánik miatt valódi készlethiányt idéz elő. Taylor arra is felhívta a figyelmet, hogy ebben a pánikkeltésben a közösségi oldalak kifejezetten „bűnösek”, az ilyen hálózatokon ugyanis az álhírek könnyen és gyorsan tudnak elérni sokszázezer embert.

Természetes reakció a túlkészülés

Ezt már Frank Farley, a Temple University professzora, az Amerikai Pszichológus Szövetség (American Psychological Association) volt elnöke mondta. A szakember szerint természetes, hogy a járványügyi hatóságok által kiadott felhívások nyomán sokakban felébredhet a késztetés, hogy mindenre felkészüljenek.

„Az új koronavírus egyfajta túlélési pszichológiát indít be – magyarázta Farley. – Ha fennáll a lehetősége, hogy sokat kell otthon tartózkodni, sokan elkezdik felhalmozni az alapvető háztartási cikkeket, a vécépapír pedig ebbe a körbe tartozik. Elvégre, ha elfogy, mivel helyettesíthetjük?”

koronavírus vécépapír felvásárlás készlethiány

A létszükségletnek számító háztartási cikkek felvásárlása azt az érzetet adja, hogy a kezünkben tartjuk az irányítást (Fotó: Getty Images)

A szakember szerint a felhalmozást segíti, hogy a vécépapír az élelmiszerektől eltérően sosem romlik meg, ezért annak jelenlétét sosem fogjuk fölöslegesnek érezni, hiszen előbb-utóbb fel fogjuk használni.

Steven Taylor pedig arra mutatott rá, hogy a hasonló esetekre például az amerikai belbiztonsági minisztérium, a Department of Homeland Security azt javasolja, hogy az állampolgárok legalább két heti élelmiszert, gyógyszert és háztartási cikkeket tartsanak otthon. Ezt azonban az emberek többsége nem teszi, így, amikor hasonló hírek kezdenek keringeni, sokan túlzásba viszik a bevásárlást.

Fischoff szerint egy világjárvány esetén sokan azt érzik, hogy nem urai a helyzetnek, hiszen egy vírus vagy baktérium terjedését nem tudják megállítani. A felkészülés, így tehát az árukészletek felvásárlása is egy olyan lehetőséget jelent, ami egy kicsit visszaadja annak illúzióját, hogy uraljuk a helyzetet, ettől ugyanis úgy érezhetjük, mi mindent megtettünk, ami tőlünk telik.

További cikkeink a koronavírus témájában:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top