Életmód

Veszélyben a karriered?

Ok mindig akad, amivel a számodra legtökéletesebb állásból is kibillentheted a biztos pozíciódat. Miután sokat tettél azért, hogy kedvenc munkahelyed elnyerd, biztos nem szeretnéd elveszíteni.

Gyakran ártalmatlanul kezdődik: későn ébredtél és fél órát késtél, idegesíted a munkatársad a szellőztetési mániáddal, vagy a füledbe jut, hogy egy kollégád szerint „különös” pasi a párod, ezért jól megmondod neki a magadét a folyosón. A konfliktushelyzetek, az elszúrt lépések vagy a kisebb-nagyobb botlások gyakoriak lehetnek, de nem annyira, hogy a karriered is tönkretedd miattuk. Elkerülhető-e mindez? Igen. Adunk néhány tanácsot.







Kerüld el a hierarchiavitákat!





1. Kerüld el a hierarchiavitákat! 



Ha nagyon kényes helyzet alakul ki amiatt, hogy a csoportvezetődtől és a helyettesétől eltérő utasításokat kapsz, fordulj a helyetteshez, és mondd meg neki egyenesen, hogy mi a problémád. Elsőként a közvetlen felettesed kéréseinek tégy eleget, hiszen ő a közvetlen főnököd, így ő felel a feladatokért. Amennyiben gyakran szembesülsz ezzel a problémával, akkor kérd meg őket, rendezzék, mert másként nem tudsz hatékonyan dolgozni.





2. A főnöki kritika kezelése 









Légy tekintettel másokra!
Feletteseddel már első nap tisztázd, hogy pontosan mivel jár a munkaköröd, milyen feladatokat kell teljesítened és mekkora felelősség nyomja a válladat. Nem árt, ha tisztában vagy a cég működésével és a vállalati elvárásokkal, amelyeknek meg kell felelned. Ha a főnök nagyon ledorongol, mert nem tetszik neki a munkád vagy mert hibáztál, előfordulhat, hogy helytelenül reagálsz. Fogadd el, hogy a bírálat arra is jó, hogy tanulj belőle. Fatális hiba esetén viszont csak az segít, ha mindenféle magyarázkodás nélkül egyszerűen bocsánatot kérsz, és szentül megígéred, hogy legközelebb jobban odafigyelsz.





3. Légy tekintettel másokra! 



Ha többen dolgoztok az irodában, és zavar a csend vagy a hangzavar, legjobb, ha megbeszélitek az igényeiteket és a problémáitokat. Nem kell a folyosón zsémbelődni a másikra. Ha nagyon dühös vagy, inkább várj egy napot, és csak azután beszélj az illető kolléganővel. Kerüld a hirtelen felindulásból elküldött e-maileket! Ha lehet, fogalmazd meg a kívánságaidat egyes szám első személyben, a „Nekem az a gondom, hogy…” kezdetű mondat például nagyon jó kezdete egy beszélgetésnek.





4. Vállalj pluszfeladatot! 



Mindenkinek szüksége van arra, hogy meghúzza  a határokat – eddig és ne tovább – a munkában is, ám azzal, ha csak a legszükségesebb teendőidet végzed el, azt üzened főnöködnek, hogy csak a rendszeres havi fizetés vonz, a munkádban rejlő kihívások hidegen hagynak. Ha magatartásodon nem változtatsz, előbb vagy utóbb mást keres a helyedre, aki nagyobb erőbedobással, lelkesebben végzi munkáját.





5. Ne nyalizz! 







Aki túl sokat hízeleg a főnökének, azt nem kedveli maga a főnök sem, és előbb-utóbb szabadulni vágyik tőle. A túlzó dicséret vagy a magánvélemény kifejtése nem szerencsés a munkahelyeden. Fontos, hogy kerüld a személyeskedést, és maradj tárgyilagos észrevételeid, hozzászólásaid taglalásakor. Inkább visszafogottságodért és precizitásodért kapj dicséretet.





6. Óvatosan költs a cég számlájára! 



Ha már úgyis kaptál egy vállalati mobiltelefont és autót, az összes kínálkozó alkalmat megragadod, hogy ügyeidet azokkal bonyolítsd le, miközben kiadásaidat, melyeket a cég fizet, nagyvonalúan feljebb emeled? A vállalati források gátlástalan megcsapolása villámgyors elbocsátással járhat, így gondosan ügyelj arra, hogy mire költesz, és mennyit!





7. Magán a magánügy 









A legtöbb vállalatnál nyomon követik, hogy az alkalmazottak hogyan és mire használják a világháló szolgáltatásait
Ne hidd, hogy főnököd nem veszi észre vagy figyelmen kívül hagyja, hogy munkaidődben családtagjaiddal, barátaiddal csevegsz, levelezel, kollégáddal nyíltan flörtölsz, ahelyett hogy dolgoznál. Hiába tudod, hogy felettesed is gyakran intézi privát dolgait az irodában, jusson eszedbe: „amit szabad a kisökörnek, nem szabad a hatökörnek”. A legtöbb vállalatnál nyomon követik, hogy az alkalmazottak hogyan és mire használják a világháló szolgáltatásait. Ügyelj arra, hogy csak olyan oldalakat böngéssz munkahelyi gépeden, amelyek feladataid elvégzéséhez nyújtanak segítséget, és használatuk megengedett, személyes jellegű hívásaidat pedig csökkentsd a minimumra.





8. Top secret 



A munkaköröddel járó titkok arra valók, hogy senki ne tudjon róluk. Ha főnököd tudomására jut, hogy indiszkrét vagy bizonyos ügyeket illetően, hamar útilapu kerülhet a talpadra. A vállalatok a színfalak mögött zajló tárgyalásokat, értekezéseket azért nem verik nagydobra, mert olyan információkat tartalmazhatnak, amelyek nem tartoznak külső partnerekre. A csapatmunkád egyik lényeges része, hogy a céged felé segítőkész, udvarias és szavatartó legyél. Hidd el, ha felettesed elismerésére és kollégáid megbecsülésére vágysz, és nem a munkanélküli-segélyre, jobb, ha nem osztod meg másokkal a cég bizalmas ügyeit.





Szólj hozzá a fórumokhoz!
• Itteni karrieremnek vége »
• Karriertanácsok kezdőknek »
• Karrier-tanácsadás? »

Könyvajánló:
• Brian Tracy: Több fizetés, gyors karrier – 21 tipp a karrierépítéshez. Bagolyvár Könyvkiadó, 2005.
• Al Ries, Jack Trout: Karrierlift. Bagolyvár Könyvkiadó, 1998.

Kérdezd szakértőnket!
• Gerlei Béla karrier-tanácsadónk oldala »

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top