Életmód

Online vásárolsz, onlány?

Gép elõtt töltöd az idõd nagy részét? Szívesen kalandozol a neten? Számtalan oldalon sok vásárlási lehetõség is csábít. Ám veszélyeket is rejt, ha nem ismered a lehetõségeidet. Segítünk!





Online vásárlások

Az internetes webáruházakban történő vásárlás minden kényelme és újszerűsége mellett számos fogyasztói kockázatot rejt magában. Fontos, a kockázatokat kellő odafigyeléssel kizárhatod.
Ha az interneten keresztül szeretnél vásárolni, arra a kérdésre kell választ keresned, hogy hol érdemes entert kattintanod, azaz melyik webáruház lehet megbízható. Hiába böngészed először a kedvező árukínálatot és keresed az akciókat a neten, sikeresebb, ha a megbízható webüzleteket kutatod fel.


• Első tanács

Kizárólag a megbízható webáruházak választékát használd a kínálat áttekintésekor. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a hiteles internetes portál egyik ismérve az lehet, ha az üzlet weboldalán minden olyan információt megtalálsz, amely részletesen tájékoztat arról, kivel kötsz majd szerződést, illetőleg hogy ki felé adod le a megrendelésedet. Soha ne vásárolj olyan webáruházban, amely semmilyen adatot nem közöl magáról! Ugyanezek a tanácsok az olyan webhelyek esetében is, amelyeknél SMS-web szolgáltatás működik, azaz egy emelt díjas SMS áráért szoftvereket vagy akár mobiltelefonos alkalmazásokat tudsz letölteni. A weboldalon a szolgáltatónak fel kell tüntetnie a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által kibocsátott nyilvántartási számot is.


• Második tanács

Nagyon fontos, hogy a weboldal tájékoztasson arról is, hogy a téged mint fogyasztót az internetes megrendelés és termékkiszállítás esetében az áru átvételétől számított 8 munkanapon belül úgynevezett indokolás nélküli elállási jog illet meg.
Ez a többletjogosítvány abból fakad, hogy az internetes katalógust böngészve az árut nem a fizikai valóságában tudod megszemlélni, hanem arról leírás vagy fénykép alapján tájékozódhatsz. Ha az áru átvétele után döbbensz rá arra, hogy a termék mégsem felel meg az elképzeléseidnek, az elállási jog szerint a megrendelt árut a webáruház fogyasztókapcsolatokra kijelölt címére visszaviheted.







• Harmadik tanács

Saját védelmed érdekében a megrendelés folyamatát nyomtatás vagy a weboldal mentése útján archiváld, amelynek segítségével a megrendelés konkrét adatait a későbbiekben bizonyítani tudod. A regisztrációs kérdőívet mentsd el, írd fel külön is magadnak, és senkinek ne add oda, mert visszaélhetnek vele. Sok szolgáltató egyfajta közvélemény-kutatásként használja az űrlapok kitöltését. Ha nem szeretnél direktmarketing-leveleket kapni, érdemes csak a kötelező részeket kitöltened.






Fizetési módok:
• a szállítóknak készpénzzel, az áru átvétele után,
• különszerződéssel,
• 10 napos banki átutalással, illetve bankkártyával.

Fórumok:
Online CD-vásárlás »
Jó magyar webáruházak »
Webáruház – megéri? »

Kérdezd a témában szakértőnket!
Bíró Zoltán jogász »

Kapcsolódó oldalak:
TeszVesz »
HotDog »
EBay (angol) »
Az év internetes kereskedője »
• Negyedik tanács

A hipermarketek áraival összehasonlítva az internetes árakat, a vásárlás jelentősen olcsóbb lehet: nincs üzemanyagköltséged és nincs spontán többletvásárlásod. Szociológusok szerint az átlagos vásárló egy hipermarketben jóval többet vásárol terven felül, mint a neten. Igaz, a vásárlásélményed csak a termék képének megtekintésére korlátozódik. Vagyis az online vásárlás nem pótolja, csak kiegészíti a hagyományos vásárlást. Mint ilyen viszont óriási kényelemmel jár: a szállító akár a harmadik emeletre is felviszi számodra a több karton ásványvizet vagy DVD-lejátszót.


Többségben a női vásárlók!

A legtöbb webshop vásárlóköre magánszemélyekből és cégekből áll. A felmérések szerint jelenleg több a női vásárló, mint a férfi, de ez nem volt mindig így. 2002-ben még 70 százalékban a férfiak kattintgattak a webáruházakban. Bár demográfiai adatokat nem kérnek a rendelés feltételéül szolgáló regisztrációnál, a szállítói tapasztalatok alapján sokféle társadalmi réteg rendel az interneten. A vásárlók között éppúgy megtalálható a Rózsadombon lakó kismama, mint a Rózsa utcai nyugdíjas.






Nézz utána!
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), az Internet Marketing Klub (IMK) és a Kirowski internetes cég minden évben megrendezi az Év Honlapja versenyt. A szakmai zsűri többek között értékeli a vállalkozások üzleti modelljeit, az elért üzleti eredményeket, a honlapok színvonalát, a felhasználóbarátságot, a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos ismertetők minőségét és az ismertséget.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top