nlc.hu
Életmód
Számítógépes játékok segítenek az idős kutyákon

Számítógépes játékok segítenek az idős kutyákon

Magyar és osztrák kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy nagyban segítheti az idős kutyák kognitív képességeinek szinten tartását az érintőképernyős tréning.

Az ELTE Etológia Tanszék Szenior Családi Kutya Program, valamint az bécsi Állatorvosi Egyetem Messerli Kutatóintézet kutatócsoport legújabb tanulmánya szerint a rendszeres mentális stimuláció, melyet egy érintőképernyős tréning segítségével érnek el, segíthet az idős kutyák kognitív képességeinek szinten tartásában.

Az élethosszig tartó tanulás nemcsak az emberek, de a kutyák számára is hasznos és fontos. A kutyák idős korukban is képesek a tanulásra, ráadásul a problémamegoldó gondolkodást fejlesztő feladatok lassítják a szellemi leépülés természetes folyamatát. Viszont az idős kutyák mozgásszervi és egyéb egészségügyi problémái gyakran gátat szabnak a hagyományos, fizikai állóképességet igénylő tréningeknek.

A kutyák számára az érintőképernyő használata némi előtréninget igényel, azonban amint megtanulják, mi a titok nyitja, megszállott játékosokká válnak

Erre a problémára kínál hatékony alternatívát az érintőképernyő segítségével végzett játékos tréning, mely egyszerű, jutalmazással kombinált számítógépes gondolkodtató feladatokkal helyettesíti a fizikai megterhelést jelentő tréninget, és segít fenntartani az idős kutyák szellemi frissességét.

Ahogy a kutyák idősödnek, a gazdák egyre kevesebb kihívással állítják szembe őket, csökkentik a foglalkozások, tréningek számát és intenzitását. Ennek az a következménye, hogy az idős kutyákat alig érik pozitív mentális hatások

– magyarázza Lisa Wallis, a cikk első szerzője.

Az érintőképernyő használatát eddig fiatal kutyákon vizsgálták, de sikerült bizonyítani, hogy az idős kutyák is pozitívan reagálnak a kognitív tréning ezen formájára. „Olyan egyszerű, érintőképernyős feladatokat, melyek megoldása után jutalomfalat jár, még az idős kutyák is nagy lelkesedéssel tanulnak” – említi Kubinyi Enikő, a Szenior Program vezetője. Egy szellemi kihívás megoldása után keletkező pozitív emóció párhuzamba állítható azzal az érzéssel, amikor egy idős ember valami újat tanul vagy valamilyen élvezetes tevékenységet végez. A rendszeres elmetréning nemcsak minket, embereket, de a kutyákat is kizökkenti az idős korra oly sokszor jellemző apatikus állapotból azáltal, hogy növeli a motivációt, és így még több alkalmat teremt a tanulásra.

Az életkor előrehaladtával, az emberekhez hasonlóan, a kutyák dopamintermelése is csökken. Ezzel együtt romlik az emlékezőképesség és a motiváció

Kétségtelen tény, hogy az érintőképernyővel végzett tanulás segíthet az öregedés során jelentkező szellemi leépülési folyamatok ellensúlyozásában. A kutatócsoport azt reméli, hogy ez a tanulmány nemcsak az elektronikai termékeket gyártó szakembereket és szoftverfejlesztő cégeket, hanem lelkes gazdákat is ösztönöz majd a jövőbeli együttműködésre. „Ez a tudományos megközelítés egy olyan izgalmas kutatást indíthat útjára, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az állatok élethosszig tartó tanulásának fontosságára” – mondja Wallis.

Lisa Wallis az ELTE Szenior Családi Kutya Program kutatója, aki a tudományos munkából készült előadásáért a legjobb prezentáció díját kapta a IV. Animal-Computer Interaction konferencián.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top