A magyar internethasználók jelentős része vásárolt már akciós időszakban, jó részük online felületen is kihasználja a kedvezményeket – derül ki az Euronics felkérésére a Reacty Digital által készített, a 25-59 éves korú internethasználókat tekintve reprezentatív felmérésből.
Az Euronics a kutatással a kiemelt vásárlási időszakok (például az iskolakezdés, a kuponos napok, karácsony, húsvét stb.) és a Black Friday tapasztalatait külön is vizsgálta. A kutatás rávilágított, hogy a magyarok szeretik az akciókat, de egy bizonyos mérték felett a többségük már azt gondolja, túl nagy a kedvezmény ahhoz, hogy igaz legyen.
Aki internetezik, az tudja, mi fán terem a Black Friday
A kérdőívet kitöltők 90 százaléka vásárolt már kiemelt kedvezményes vásárlási időszakban, 30 százalékuk évente többször is. A válaszadók szinte mindegyike (99 százaléka) ismeri a Black Friday jelentését, hallott már róla, kétharmaduk vásárolt is már legalább egyszer a novemberi akció keretében. A vásárlókat leginkább az akció mértéke befolyásolja a döntéshozatalban (88 százalékot), de a szállítási költségek (74 százalék) és a weboldalak átláthatósága (69 százalék) is kiemelten fontos.
Nem lehet elmenni amellett a tény mellett, hogy a Black Friday-t ismerő lakosság több mint kétharmada (69 százalék) szerint az üzletek november vége felé túlzsúfoltak, hatalmas a tömeg, míg 41 százalékuk meg van győződve arról, hogy az ilyenkor tapasztalható kedvezmények többsége átverés. Az Euronics idén elindította a „Black Friday = Fair Friday” akcióját, melynek keretében a vállalattól eddig megszokott módon, viszont idén már kommunikációjában is hangsúlyosan valódi kedvezményeket biztosít, emellett több időt ad a vásárlóknak a kiszemelt termékek beszerzésére, egyúttal arra biztatja az ebben az időszakban vásárlókat, hogy használjanak ár-összehasonlító oldalakat döntésük megalapozásához.
Jellemzően 15 és 30 ezer forint között költünk akciós időszakokban, 40 ezer felett már felülreprezentáltak a férfiak (62 százalék) a nőkkel szemben (38 százalék). Az ár-összehasonlító oldalakat saját bevallása szerint a vevők 59 százaléka rendszeresen használja nagy értékű vásárlás előtt, 7 százalék inkább az egyes boltok ajánlatait hasonlítja össze, míg 5 százalék a korábbi vásárlásai tapasztalata alapján megbízhatónak gondolt boltban vásárol újra.
Mi motiválja a magyarokat vásárlásra?
Tízből legalább hatan (66 százalék) azért vásárolnak kedvezményes terméket, mert jónak tartják az ajánlatot, nagyjából ennyien vannak azok is (61 százalék), akiknek kifejezetten szükségük van az adott termékre, de megvárják, míg akciós lesz. Érdekes adat, hogy a magyar internetezők 7 százaléka pusztán a vásárlás élményéért dönt az adott termék mellett, míg a válaszadók 5 százaléka azt mondta, nem az akció miatt vásárolt kedvezményes időszakban, egyszerűen csak akkor ért rá.
Az Euronics kutatása arra is rákérdezett, hogy online, vagy személyesen vásárolnak inkább a magyarok. Ma a vásárlók 45 százaléka személyesen és interneten egyaránt szívesen vásárol, harmada (31 százalék) csak online felületen szeret akciós termékekre vadászni, ám 24 százalékuk továbbra is kitart amellett, hogy szeretné megnézni, megérinteni az adott portékát, mielőtt pénzt adna érte. Aki online vásárol, az jellemzően futárszolgálattal szállíttatja házhoz a megrendelt árut, 85 százalék így kéri a csomagjai kézbesítését, de a csomagautomaták is egyre népszerűbbek, a válaszadók 34 százaléka döntött már mellettük.
Mit veszünk kedvezményesen?
A 25-59 éves internetezőkre reprezentatív minta is igazolta, hogy saját célra és ajándékba egyaránt szívesen vásárlunk akciós termékeket, de leginkább ruházati (50 százalék) és szépségápolási (45 százalék) cikkeket. A dobogó harmadik fokát a játék–ajándék kategória nyerte 39 százalékkal, ezt követik a háztartási gépek és konyhafelszerelés, majd a számítástechnikai eszközök és a szórakoztató elektronika. Mindez azt is jelenti, hogy az összességében műszaki cikkeknek nevezett kategória továbbra is kiemelt helyen szerepel a vásárlás során az akciós időszakokban. Még mindig tartják magukat a könyvek, a lista 8. helyén 26 százalékkal a könyv, újság, magazin végzett. Talán nem meglepő, hogy a lista legvégén kullog az autó–motort és alkatrészeiket tartalmazó kategória (5 százalékkal), mely csak a használt cikk, antik és régiség (3 százalék) csoportját tudta megelőzni.
Tízből négyen csalódtak már akciós vásárlás során, leginkább a rossz minőségű termékek okoztak problémát (62 százalék), 40 százalékuk pedig a vásárlást követően máshol is látta hasonló vagy alacsonyabb áron a terméket, emiatt becsapva érezte magát. A vásárlók 22 százaléka panaszkodott késve érkezett termékekre, 17 százalék a csomagoláson belüli sérülések miatt bosszankodott, 11 százalék pedig a kiszolgálással vagy az ügyfélszolgálattal nem volt elégedett a csalódottak közül.
Túl szép, hogy igaz legyen?
A megkérdezettek háromnegyede egyetért abban, hogy az 50 százalék feletti akciók hihetetlenek, ám a válaszadók 15 százaléka úgy véli, nincs olyan, hogy valami túl szép, bármekkora mértékű akciót elfogadnak. A férfiak kétkedőbbek, ők már az alacsonyabb kedvezményeket is szúrós szemmel vizsgálják, a nők körében a 70-80 százalék feletti akciók válnak inkább gyanússá.
Összességében tehát elmondható, hogy – legalábbis saját bevallásuk alapján – a magyar internetezők kerülik az impulzusvásárlást, tudatosan ellenőrzik az árakat, de néha azért elcsábulnak.