Sokaknak ismerős az élmény, amikor a fa alatt kínosan feszengve próbáljuk a protokollmosolyt magunkra erőltetve megköszönni a karácsonyi ajándékot:
- ami már amúgy is megvan,
- esetleg több példányban,
- amit tavaly és tavalyelőtt is kaptunk, és már akkor sem szerettük,
- amiről pontosan tudjuk, hogy majd csak a helyet foglalja és a port fogja,
- ami az ízlésünk és a szokásaink tökéletes ellentéte stb.
Ugyanakkor úgy tűnik, valakit idén az ünnepek alatt olyannyira kiábrándított az ajándék, hogy ő már karácsony napján, december 25-én fölkelt hajnalban, és reggel 7-kor visszavitte az ajándékot. Az esetet egyébként Salisburyből jelentette a brit PayPoint kereskedelmi hálózat.
A következő rekord korai visszavitel 7.40-kor Glasgow-ban történt, majd még aznap több mint 400 árut vittek vissza az Egyesült Királyságban. Londonban volt olyan férfi, aki nem aprózta el, egyszerre 7 karácsonyi ajándékot is visszavitt az üzletbe.
Lewis Alcraft, a PayPoint kereskedelmi igazgatója elmondta, miközben karácsonykor sokan épp a pulykát fogyasztják, számos kiskereskedelmi lánc munkatársai még ekkor is keményen dolgoznak. Pont részben az említett esetek miatt. Az ún. Collect+ pontokat mostanra – nem véletlenül – egyre inkább úgy alakították át, hogy kétirányú legyen a kereskedelem: ha nem tetszik az ajándék, ne csupán a rendelés, a visszaküldése is ugyanolyan gyorsan és gördülékenyen történhessen.