nlc.hu
Életmód

A Nyelvleckék az első szupercuki karanténfilm

Végre megszületett az első szupercuki, romantikus karanténfilm

Az utóbbi hónapok karanténban forgatott filmjeiben eddig nem volt sok köszönet, de végre itt egy film, ami bizonyítja, hogy egy ragyogó ötlettel akár Zoom kamerák segítségével is forgatható szuper film. A Nyelvleckék nekem szerelem volt első látásra.

Van abban valami irritáló, hogy miközben mi magunk is karanténban ülünk és a szociális életünk maradékát Zoom-ablakokban éljük, akkor a filmekben is azt kelljen néznünk, ahogy a színészek Zoom-ablakokban arra panaszkodjanak, milyen silány az életük a karanténban. Nagyjából ennek köszönhető, hogy bár egyre többen próbálkoznak ilyesmivel, mostanáig a Host című horrort leszámítva nem sikerült elég kreatívan és érdekesen közelíteni a témához, és teljesen érthető, hogy a nézők mostanság nem a saját élethelyzetüket szeretnék viszontlátni a filmekben, hanem inkább menekülnének onnan. A Nyelvleckék (Language Lessons) című film egy ügyes trükkel töri le az ellenállásunkat, jelesül azzal, hogy bár a film teljes cselekménye Zoom-beszélgetéseken és videóüzenetek formájában zajlik, és összesen két szereplője van, a vírus vagy a karantén szóba sem kerül benne, hiszen egy normális világban játszódik, valamikor a koronavírus előtt vagy épp után. A Zoom-beszélgetések pedig teljesen természetesen kerülnek képbe, hiszen a film főszereplője egy Adam nevű fickó, akit a házastársa befizet egy száz (!) órából álló online spanyol nyelvleckére, amit a Costa Ricában élő Cariño tart, és a leckék természetesen webkamerás beszélgetéseken keresztül történnek, így egyáltalán nem tűnik erőltetettnek ez a fajta képi világ.

Mark Duplass és Natalie Morales a Nyelvleckék című filmben (fotó: Berlinale)

Mark Duplass és Natalie Morales a Nyelvleckék című filmben (Fotó: Berlinale)

Nyelvlecke után tragédia

Már az indítás is aranyos. Cariño, a spanyoltanárnő bekapcsolódna az első nyelvleckéjébe Adammel, csakhogy amikor bekapcsol a kamera, csak egy üres nappalit lát, és valaki suttog a háttérben. Mint kiderül Will az, Adam férje, aki a szerelmét lepi meg születésnapjára egy százórás spanyol nyelvleckével, ugyanis emlékezett rá, hogy a férfi középiskolásként még jól beszélt spanyolul, de panaszkodott, hogy kezd felejteni, és szeretné valahogy feleleveníteni a tudását. Mivel Cariñónak  fogalma sem volt arról, hogy őt szülinapi meglepetésnek szánják, Adam pedig alsógatyában és hálóköntösben jelenik meg a kamera előtt hétfő reggel, mondhatni kissé döcögősen indul a kettejük kapcsolata, és az első találkozásukat inkább az jellemzi, hogy mindketten zavarban vannak.

Ezek után joggal kérdezi a kedves olvasó: itt tényleg azt fogom másfél óráig nézni, ahogy egy gazdag amerikai pasi spanyolul tanul egy csóró Costa Rica-i lánytól? Szerencsére egyáltalán nem. A második alkalom ugyanis egészen váratlan fordulatot vesz: kiderül, hogy Adam férjét, Willt előző este elütötte egy autó kocogás közben, a férfi meghalt, Adam pedig képtelen feldolgozni ezt a veszteséget. Cariño pedig pont akkor hívja őt fel, amikor még senkinek sem mesélt róla, így ő lesz az első, akinek kiöntheti a szívét, a lány pedig olyan kedvességgel, türelemmel és törődéssel bánik vele, hogy ezzel rengeteget segít a férfinak abban, hogy élhetőbbé tegye az életét egy szörnyű pillanatban. Itt születik meg egy lelki kapocs kettejük között, ugyanis a lány egy váratlan pillanatban a legsebezhetőbb állapotában látja Adamet, a férfi pedig megnyílik neki. De ez még nem jelent egyenes utat a happy end felé.

A film írója, rendezője és egyik főszereplője, Natalie Morales (fotó: Berlinale)

A film írója, rendezője és egyik főszereplője, Natalie Morales (Fotó: Berlinale)

Nyelvlecke után romantika

Bár érezzük, ahogy megszületik a szoros kapcsolat két ember között, mégsem történik meg minden egy csapásra. Cariño sokáig viaskodik azon, hogy profi nyelvtanárként mennyire szabad az órákon beszélnie saját magáról és a magánéletéről, és mennyire tárulkozhat ki egy férfi előtt, aki előtte már teljesen kitárulkozott. Megbízhat egy kedvesnek és törődőnek tűnő pasiban, akiről mindössze annyit tud, amit a férfi a kamerán keresztül mond neki? A film nagy része telik el azzal, hogy ez a bizalom felépül, majd egy-egy szerencsétlenül elsült mondattól lerombolódik, majd lassan megint újraépül, de ez sosem válik unalmassá, sőt ez adja a Nyelvleckék lényegét és báját.

A film olyan szempontból pedig icipicit zavarba ejtő, hogy teljesen úgy működik, mint egy romantikus mozi, ahol két ember távkapcsolatban szeret bele egymásba, ugyanakkor tudjuk, hogy Adam meleg, aki előtte egy férfival, Will-el élt házasságban. Szóval nem teljesen világos számunkra, hogy ami előttünk zajlik, az egy romantikus kapcsolat megszületése, egy gyönyörű barátság kezdete vagy csak két magányos lélek olyan egymásra találása, amit egyik fenti kategóriába sem tudunk beleerőszakolni. Előfordul, hogy két ember egyszer csak egészen váratlan módon fontos lesz egymásnak, a Nyelvleckék pedig az a film, ami pompásan mutatja be ezen pillanat megszületését. A film amúgy tényleg kétszemélyes projekt: a Nyelvleckék a Cariñót alakító színésznő, Natalie Morales (Übergáz, Ördög a részletekben) első rendezése, a pompás és szellemes dialógusokkal teli forgatókönyvet pedig együtt írta szereplőtársával, az amerikai független filmes színtér egyik ismert arcával, Mark Duplass-szal.

A Nyelvleckéket (Language Lessons) a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál programjában láttuk. A forgalmazásáról még nincsenek információk.

Romantikus filmekről az nlc-n:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top