Nagyon megnőtt a hazai tejtermékek ára és ez alól nem kivétel a legkedveltebb magyar sajt, a trappista sem. Több tényező áll az áremelkedés hátterében, amelyekről az Indexnek a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács feldolgozói társelnöke beszélt.
Szautner Péter, aki egyben a FrieslandCampina Hungária Zrt. vezérigazgatója is, a hírportálnak elmondta, egy év alatt 89 százalékkal emelkedett az Agrár-közgazdasági Intézet október eleji adatai alapján az átlagos feldolgozói átadói ár a trappista sajtok esetében.
Rámutatott, hogy a trappista gyártási technológiája, kiszerelési formája, tömege és érlelési ideje is egyedi.
Népszerűsége itthon hosszú ideje töretlen. A legnagyobb mennyiségben fogyasztott félkemény sajtok piacán hazai viszonylatban az elmúlt évtizedekben tapasztalható választékbővülés ellenére is még mindig körülbelül 45 százalékos részesedéssel bír. Az AKI-adatokból kiderül, hogy a belföldi gyártás emelkedik: tavaly 19 500 tonna trappistát állítottunk elő belföldön, egy évvel korábban ez a mennyiség 17 600 tonna volt.
Rámutatott, hogy a trappista árának a növekedésében szerepet játszik, hogy
- nagyon sok energiát igényel a tejfeldolgozás, ezáltal jelentősen növeli a költségeket a tejfeldolgozó üzemekben az energiaárak drasztikus emelkedése.
- a csomagoló- és adalékanyagoknál is extrém árnövekedést tapasztalnak az előállítók.
- minden további feldolgozóipari önköltségelem (logisztika, vegyszer, munkaruha, szennyvízköltség stb.) kiszámíthatatlanul és folyamatosan emelkedik.
- a tejtermékek előállítása során a legfontosabb elem a hazai nyerstej, amelynek a termelői ára éves szinten 65-70 százalékkal emelkedett.
A szakértő beszélt arról is, hogy a költségek nagy részének esetében nemcsak azok árának emelkedése játszik szerepet, hanem az import-csomagolóanyagoknál a folyamatosan gyengülő forintárfolyam is, ami jelentősen tovább drágítja egyes anyagok és szolgáltatások árát.
Az árak rohamos emelkedése megtette hatását: Egyre kevesebb tejterméket veszünk.
Szautner Péter kiemelte: törvényszerű, hogy a magas fogyasztói árak – amennyiben a bérek növekedése ezzel nem tart lépést, és a háztartások reáljövedelme is csökkenni kezd – negatív hatással lesz az eladott élelmiszerek, így a tejtermékek fogyasztásának mennyiségére is.
Több év átlagához viszonyítva az év első felében jól tartotta magát a tej, a vaj, illetve a trappista sajt értékesítése, bár júliustól kezdve már érezhető bizonyos lassulás, a tejtermékek többségének esik a fogyasztása, egyetlen kivétel talán a hatósági áron kapható 2,8 százalék zsírtartalmú UHT-tej. Október elejéig az előző évekhez képest a tejföl 5 százalékkal, az ömlesztett sajtok értékesítése pedig 13 százalékkal csökkent.