A napokban letarolta a netet a hír, miszerint a Duna TV egyik műsorában – először az országban – egy mesterséges intelligenciával készült műsorvezetőt láthattak a nézők, akit Bíró Adának neveztek el a szerkesztők. „Minden, amit a nézők látnak és hallanak, egy számítógép rakta össze, minimális emberi tevékenységgel” – osztotta meg korábban a csatorna sajtóosztálya.
A véleményét ByeAlex is elmondta az üggyel kapcsolatban, eléggé baljóslóan nyilatkozott a közösségi oldalán. „Bizony mondom néktek: lesz itt még sírás, munkanélküliség, és káosz, ha az okosak nem szabályozzák ennek terjedését! És hát a csúf igazság az, hogy híreket a jövőben ai droidok is tudnak majd mondani. És ha ilyen tempóban fejlődik az emberi érzelmek és gesztusok lemodellezése, “tanítása”; hamarosan nem csupán a leghétköznapibb tevékenységek űzése lesz egyszerű számára, de sima ügy lesz az is, hogy a művészetet, az alkotást, a zenét, vagy a filmeket tudja mímelni úgy, hogy már nem tudjuk, hogy elme vagy algoritmus áll-e mögötte” – írta a zenész.
Kíváncsiak voltunk rá, hogy valóban átveszi-e a hatalmat a mesterséges intelligencia a filmiparban, a televízióban, valamint hol is jár ez a technológia ezen a területen – kérdéseinkre a Hidvégi Zoltán, az Umbrella Collective produkciós cég tulajdonosa válaszolt.
Bár vannak aggályok az esetleges negatív hatásokról, például az automatizáció által okozott munkahelyvesztésről vagy a magánélet védelmének kérdéseiről, a megfelelő szabályozás és az emberek tudatossága hozzájárulhat ahhoz, hogy az MI-t a társadalom és az egyének javára használják. Az átláthatóság, a felelősségvállalás és az emberi értékek tiszteletben tartása kiemelt fontosságú az MI fejlesztése során
– kezdte a szakember. Arról is beszélt, hogy mi a jövőkép a technológiával kapcsolatban a filmiparban.
„Az MI számos új lehetőséget nyújt a jövőben. Például az automatizált tartalom előállítása lehetővé teszi majd a gyorsabb és költséghatékonyabb filmgyártást, a forgatókönyvírás és a karaktertervezés területén pedig az MI segítségével új kreatív megközelítések jelenhetnek meg. Az MI-alapú analitika és adatelemzés segítségével a filmstúdiók jobban megérthetik a nézőik preferenciáit és viselkedését, ami segíthet a tartalmak célzottabb és hatékonyabb terjesztésében. Fontos azonban megjegyezni, hogy az emberi kreativitás és szakértelem továbbra is központi szerepet játsszon a filmkészítés folyamatában, és az MI-t ezek kiegészítőjeként használják, nem pedig helyettesítőjeként” – szögezte le.
A Bíró Adáról szóló cikkek alatti kommentszekciókban felvetődött a kérdés, hogy a mesterséges intelligencia helyettesítheti a későbbiekben a műsorvezetőket, színészeket, tévés szereplőket. Hídvégi Zoltán véleménye egyértelmű.
„Bár jelenleg már vannak olyan AI rendszerek, amelyek képesek emberi szereplőket szimulálni, és bizonyos szituációkban helyettesíteni a valódi színészeket, azonban az emberi érzelmek és kreativitás helyettesíthetetlenek maradnak. A színészeknek különleges képességeik és egyedi stílusuk révén lehetőségük van életet lehelni a karakterekbe, ami emberi kapcsolatot teremt a nézőkkel.”