Életmód
Szponzorált tartalom

Lesújtó: így állunk zöldség- és gyümölcsfogyasztás terén

A rendszeres gyümölcs- és zöldségfogyasztás a kiegyensúlyozott étrend szerves része, mégis még mindig félvállról vesszük ezt a kérdést. De beszéljenek helyettünk a számok.

A zöldségek és gyümölcsök hozzájárulnak egészségünk megőrzéséhez, de például a szív- és érrendszeri, valamint daganatos betegségek elkerülésében is kiemelten fontos szerepük van. Mindennek ellenére komoly gondok mutatkoznak a napi zöldség- és gyümölcsfogyasztás terén Európa-szerte, legfőképp Magyarországon.

Tények, feketén-fehéren

Kutatások alapján napjainkban az európaiak kétharmada naponta fogyaszt gyümölcsöt és zöldséget, de ez a szám Magyarországon jóval alacsonyabb.

A gyümölcsök és a zöldségek rendszeres fogyasztása azok energia-, ásványianyag-, vitamin- és rosttartalma miatt fontos. Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) naponta legalább 400 gramm bevitelét javasolja, öt adagban. Ettől az uniós országok többsége még jelentősen elmarad.

Tudtad? A kutatások eredményei szerint a napi táplálékunk mindössze negyedét képezik zöldségfélék. A hüvelyesek fogyasztásának aránya alacsony (43 százalék). A burgonya, valamint a vacsorához fogyasztott paradicsom és paprika a legnépszerűbb zöldség.

Fotó: iStock

Az európai lakosság 23 százaléka eszik naponta legalább kétszer valamilyen zöldségfélét, míg 40 százalékuk fogyaszt legalább egyszer egy nap zöldséget.

A gyümölcsfogyasztásban az olaszok és a portugálok járnak az élen. A lista végén kevesebb mint 40 százalékkal Horvátország és Litvánia áll, de Magyarország is a sereghajtók között végzett. Akárcsak a zöldségfogyasztás terén, ahol Belgium és Írország szerezte meg magának a dobogós helyezést, Magyarország 30 százalékos arányával pedig sajnos az utolsó helyen áll.  Nem csoda, hiszen a felmérések szerint a napi táplálékunk mindössze negyedét képezik zöldségfélék. Az is kiderült, hogy a felnőtt magyar lakosság fele csak heti egyszer vagy annál ritkábban vásárol zöldséget, őket nevezik light usereknek.

Ami igazán lesújtó

  • 3 éves kor felett a zöldség- és gyümölcsfogyasztás elmarad az ajánlástól, még a gyümölcslé és burgonya beszámításával együtt is.
  • Kritikusan alacsony rostbevitelű a 4–10 évesek 25 százaléka, a 11–18 évesek 35 százaléka.

Tudtad? Az átlagos európai fogyasztók mindössze 23 százaléka fogyaszt naponta többször zöldséget, a szénhidrát közel 50 százalékát ebéd vagy vacsora alatt.

Van remény

A felmérések azonban mutatnak némi fejlődést is: leginkább azért fogyasztjuk a zöldségeket, mert egészségesek. Jó hír az is, hogy nem csak a „kényszer” játszik szerepet a zöldség- és gyümölcsfogyasztásunkban, ugyanis a többség szerint a zöldségek finomak. A környezettudatosság – egyelőre – még kevéssé fontos szempont, azonban szerepe vélhetően erősödni fog a közeljövőben.

Tegyünk magunkért!

  • együnk minden főétkezéshez piros, narancs és sötétzöld színű zöldségeket, például paradicsomot, sárgarépát, brokkolit;
  • együnk száraz hüvelyeseket (babot, lencsét, szóját) krémlevesek, főzelékek formájában;
  • a konzervek közül válasszuk azt, amik kevesebb sót tartalmaznak;
  • burgonyát minden második nap fogyasszunk;
  • együnk gyümölcsöt tízóraira, uzsonnára, salátaként vagy desszertként;
  • elsősorban friss gyümölcsöket fogyasszunk, de ehetjük szárított vagy fagyasztott formában is;
  • hetente 2-3 alkalommal együnk olajos magvakat (mandulát, diót, mogyorót, napraforgót).

(Nyitó kép: iStock)

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése