nlc.hu
Aktuális
Ezért ugyanolyanok Liam Neeson akciófilmjei

Megfejtjük a titkot: miért ugyanolyan Liam Neeson, azaz akcióapu összes filmje az Elrabolva óta?

Ahhoz képest, hogy Liam Neeson már 2017-ben arról beszélt, hogy itt az ideje visszavonulnia az akciófilmektől, azóta is szakmányban gyártja őket, és jelenleg öt (!) ilyen filmje is készül. De hogyan lett a Schindler listája egykori színészóriásából akciósztár, és miért hasonlít minden filmje annyira egymásra?

Ha egy újságíró az elmúlt öt évben abba a szerencsés helyzetbe kerülhetett, hogy az ír óriással, Liam Neesonnel készíthetett interjút, volt egy kérdés, ami soha nem maradhatott el: meddig tervez még akciófilmekben szerepelni? Furcsa módon ezt a kérdést jóval ritkábban kapja meg mondjuk Sylvester Stallone vagy épp Arnold Schwarzenegger, pedig ők néhány évvel idősebbek a 69 éves színésznél. Csakhogy velük ellentétben Neeson Oscarra-jelölt drámai színészként és nem akciósztárként vált világszerte ismertté, és csak viszonylag idősen, hatvanhoz közel kezdett fő tevékenységévé válni a világ rosszfiúinak módszeres kiirtása. Neeson – aki valószínűleg már maga is iszonyatosan unja a kérdést, mégis mindig próbál rá illedelmesen válaszolni – a legutóbbi, a magyar mozikba most futó filmje, a Jeges pokol sajtóútján például azt találta mondani, hogy őt magát is meglepi, hogy ennyi idősen még mindig akciófilmekre kérik fel. De inkább idézzük szó szerint őt magát az Entertainment Weeklynek adott interjújából:

69 éves vagyok! 69 éves lettem, és mostanság úgy néznek ki a beszélgetéseim az ügynökömmel, hogy megkérdezi „Liam, olvastad a forgatókönyvet? Ez egy akciófilm forgatókönyve”. Erre én visszakérdezek, hogy „Chris, mit gondolsz, tisztában vannak az életkorommal?”, amire rendszeresen az a válasz érkezik, hogy igen, tudnak róla. „Csak ennyit szerettem volna tudni. Köszönöm”. Ezenfelül csupán annyit teszek ezért, hogy próbálok jó kondiban maradni, mert ezek a filmek megkövetelik ezt. Ha főszerepet játszol egy filmben, az felelősséggel jár: majdnem minden jelenetben benne vagy, ez pedig jó erőnlétet kíván. Nem kell úgy kinézned, mint Arnold Schwarzeneggernek 35 évesen, de a jó állóképesség elengedhetetlen. Ezért minden egyes nap elvégzem a kis edzésemet, hogy jó kondiban maradjak.

Ezért ugyanolyanok Liam Neeson akciófilmjei

Liam Neeson 69 évesen is keresett akciószínész (Fotó: ROGER ARPAJOU / Collection ChristopheL via AFP)

Drámai hősből akciósztár

193 centis magasság, igéző, kék szemek, egy fantasztikusan férfias, mély hang, kellemes ír akcentussal: Liam Neesonben minden megvolt ahhoz, hogy hollywoodi sztár legyen, és alig múlt negyven, amikor mindezt sikerrel megvalósította Steven Spielbergnek és a Schindler listájának köszönhetően. A karrierje ezután következő szakaszában a rendezők leginkább a lánglelkű forradalmárokat (Michael Collins, Rob Roy, A nyomorultak…) látták benne, majd a kilencvenes évek végén jött a Baljós árnyak, Liam Neeson pedig Hollywood mentorkarakterévé vált: ha kellett a fiatal, jóképű hős mellé egy tapasztaltabb, vén róka, aki megtanítja őt az élet nagy dolgaira, már csörgött is Liam Neeson telefonja, és ilyen szerepkörben került A mennyei királyság vagy a Batman: Kezdődik című filmekbe is. Bár ezekben a filmekben nem ő volt az akciósztár, azt azért meg tudta mutatni, hogy hitelesen tud bunyózni és akciózni, így amikor Luc Bessonnak eszébe jutott, hogy őt kéne szerződtetni az alacsony költségvetésű, európai akciófilmjébe, az általa producerként készített Elrabolvába, azért lehetett sejtése arról, hogy az ötlet működni fog.

Maga Neeson számos alkalommal elmondta már, hogy a forgatókönyvet olvasva azt gondolta, hogy az Elrabolvára tuti bukás vár, sőt úgy érezte, az is benne volt a pakliban, hogy a film a mozikat elkerülve majd egyből DVD-n debütáljon. Mondjuk azt már soha nem tette hozzá, hogy miért vállalta el, ha ennyire reménytelennek érezte a film helyzetét, de ne bolygassuk a legendát. A film siker lett, méghozzá óriási, ráadásul ezt sikerült a világ gazdasági összeomlásának évében, 2008-ban produkálnia. Sokan azzal is magyarázzák az Elrabolva sikerét, hogy a nagy világválság évében, amikor az emberek kezéből kicsúszott az irányítás, ott volt egy fickó, aki a régi képességei birtokában és maximális kihasználásával a kezébe vette az irányítást, és leszámolt mindenkivel, aki az útjába állt. Liam Neeson maga volt a kiszámíthatóság egy kiszámíthatatlan világban, ezt pedig értékelték a nézők. Mi ennyire nem szeretnénk a dolgot túlgondolni, és inkább csak erre a telefonon beszélgetős jelenetre fognánk a dolgot:

Egy siker következményei

Hollywood két következtetést vont le villámgyorsan az Elrabolva sikeréből:

1.     Liam Neesonnek még sok-sok akciófilmben kell főszerepet játszania.

2.     Fel kell kutatni néhány kiöregedőfélben lévő, leginkább drámai színészként ismert sztárt, és meg kell próbálni Liam Neesonra venni a karrierjét egy Tesco gazdaságos akciófilmmel.

A két nagy tervből csak az első jött be, pedig Isten látja lelkük, a másodikat is megpróbálták. John Travoltát kopaszra borotválták a Párizsból szeretettel című filmhez, Kevin Costnert is liamneesonösíteni próbálták a 3 nap a halálig című filmben, sőt még Sean Penn-nel is próbálkoztak, de a Gunmant már tényleg mindenütt leírták, és a szegény ember Elrabolvájának nevezték, így a stúdiók kénytelenek voltak belátni, hogy nem lehet minden kiöregedő férfisztárból akciósztárt faragni, ez a csoda csak Liam Neesonnek adatott meg, nem lesz mindenkiből akcióapu, aki képes egy fegyvert relatíve hitelesen tartani, és bír olyan fizikummal, hogy hatvan közelében is elhisszük róla, hogy le tud pofozni néhány rosszfiút.

Ezért ugyanolyanok Liam Neeson akciófilmjei

Elrabolva 2. (Fotó: Profimedia)

A Liam Neeson-akciószekér viszonylag lassan indult be. Ahhoz képest, hogy ma Neeson lazán leforgat évi két lightos akciózást, az első Elrabolva által ihletett Neeson akciófilmre, az Ismeretlen férfire még három teljes évet kellett várni. A színész akkori szerepválasztásaiból még világosan látszik, hogy az Elrabolvát inkább kivételes sikernek, nem pedig követendő útnak könyvelte el, hiszen bár akciófilm, a Fehér Pokol azért nagyon más, mint a későbbi tucatmunkái, és akkoriban még olyan filmekhez írt alá, mint a Battleship vagy A titánok haragja, ahol nem ő volt a fő akciócsillag. A helyzet az Elrabolva 2 elképesztő sikere után változott meg végleg. A film 2012-es kaszálása megmutatta, hogy Liam Neeson már egy önálló akcióbrand. Innentől kezdve a színész néhány rajzfilmszinkronizálás, illetve apró vendégszereplés kivételével már szinte kizárólag a visszafogott költségvetésből készült, kizárólag az ő személyes star powerére építő filmekre fókuszált, és fókuszál a mai napig.

A Liam Neeson-recept

Ha összehasonlítjuk az elmúlt tíz év Liam Neeson-akciófilmjeit, viszonylag könnyű azt mondani, hogy egy kaptafára épülnek, még ha akadnak is nyilvánvaló különbségek. Az alábbi hozzávalók legtöbbje például a legtöbb Liam Neeson-akciómoziban megtalálható.

1. A megbízható sztár: Liam Neeson

Neeson megbízói azért fizetnek egy rahedli pénzt neki, hogy a filmjüket kizárólag rá építsék, és ez így van jól. Liam Neeson tisztában van ezzel, és rendesen megdolgozik a pénzéért. A Neeson-akciófilmek részben azért nem süllyednek sosem egy bizonyos színvonal alá, mert emberünk még a legsilányabb szerepét is végtelenül komolyan veszi, és sosem akarja Bruce Willisre véve a figurát csak felvenni a fizut és lehaknizni a munkát. Lehet, hogy az általa játszott szerepek nem sokban különböznek egymástól, de Liam Neeson mindegyik alakításába beleviszi a maximumot, és ez máris szimpatikussá teszi őt.

2. Az egyedüli sztár

Fontos elem a Liam Neeson akciófilmekben, hogy Liam Neeson a filmjeiben az egyedüli sztár. Senkivel sem kell osztozkodnia a reflektorfényen és a felelősségen: ha egy Liam Neeson-akciófilm megbukik, az csakis az ő bukása, ha viszont sikeres lesz, a siker is csak az övé. Időnként azért megbízható, jó nevű karakterszínészek feltűnnek Neeson mellett, mint például az új filmjében Laurence Fishburne, esetleg korábban Vera Farmiga, Laura Dern, Patrick Wilson vagy éppen Ed Harris, de arra senki ne számítson, hogy hirtelen olyan kaliberű sztár tűnik fel mellette a vásznon, mint mondjuk Brad Pitt, Leonardo DiCaprio, Sandra Bullock, Ryan Reynolds vagy éppen George Clooney. Egy Liam Neeson-akciófilmbe nem kell más sztár, csak Liam Neeson.

Ezért ugyanolyanok Liam Neeson akciófilmjei

Liam Neeson és Forest Whitaker az Elrabolva harmadik részében (Fotó: ROGER ARPAJOU / Collection ChristopheL via AFP)

3. A rendezők: csak semmi egyénieskedés

Liam Neeson körül vagy rutinos iparosokat vagy viszonylag ismeretlen rendezőket láthatunk legyeskedni. A lényeg, hogy a direktor még véletlenül se kezdjen el trükközni, és tudja, hol a helye ezekben a kissé sematikus darabokban: csak semmi egyénieskedés, itt ki kell szolgálni a nem túl magas igényeket, fő az óvatosság! A sztárrendezők egyelőre távolról kerülik a Liam Neeson-akciófilmeket, viszont az már előfordult, hogy egy megbízható Liam Neeson-iparos később sztárrendezővé avanzsált. Az Ismeretlen férfit, a Non-Stopot, az Éjszakai hajszát és a The Commuter – Nincs kiszállást jegyző Jaume Collet-Serra például azóta már megrendezhette a Disney-nek 200 millió dollárból a Dzsungeltúra című kalandfilmet, most pedig egy DC szuperhősfilmen, a Black Adamen dolgozik, ahol szintén Dwayne Johnsonnal dolgozhat együtt hatalmas költségvetésből.

4. A felejthető akciók

Bár műfajuk szerint Liam Neeson utóbbi évtizedben forgatott sztárfilmjei akciófilmek vagy inkább akció-thrillerek, érdekes módon a leggyengébb részüket pont az akciójelenetek jelentik. Én aztán tényleg végignéztem akcióapu összes ilyen próbálkozását, de bárhogy próbáltam magamban felidézni akár egyetlen akciószcénát is ezekből, egyedül a legelső Elrabolvából ugrott be egy-két bunyó, a többiből meg semmi. Az biztosan összeköti őket, hogy rángatózó kézikamerával veszik fel az akciójeleneteket, többnyire nagyon közelről és a vágás is olyan gyors, hogy valójában csak érzékeljük a verekedések intenzitását, de alig látunk belőlük valamit. Rossz nyelvek szerint azért ilyenek, mert így lehet a legkönnyebben palástolni, hogy emberünk azért nem olyan tehetséges a kaszkadőrjelenetekben, mint mondjuk Keanu Reeves a John Wick-mozikban. Arra pedig kifejezetten figyelnek, hogy Neeson bunyói általában rövidek és intenzívek legyenek, nehogy az idős sztárjuk túlságosan megerőltesse magát: ezért is láthatjuk oly sokszor, hogy Neeson egy jól irányzott nyakra ütéssel vagy valamilyen kemény tárgy hatékony alkalmazásával rövid úton fejezi be a csatáit.

A jövő Liam Neeson-filmjei

Hogy mennyire sematikusak tudnak lenni Liam Neeson akciómozijai, azt a következő, készülőfélben lévő öt filmjén demonstráljuk.

Blacklight (r. Mark Williams)

További ismert színészek: –

Travis Block egy titokzatos kormányzati ügynök, aki arra specializálódott, hogy kimentse azokat a kémeket, akik lebuktak. Ezúttal egy hatalmas összeesküvésre bukkan, a szálak pedig a sajátjaihoz vezetnek, egészen a legfelső szintekig.

Memory (r. Martin Campbell)

További ismert színészek: Guy Pearce, Monica Bellucci

Egy bérgyilkos bajban találja magát, miután visszautasít egy célpontot, a megbízó bűnszervezet pedig őt veszi célba ezután.

Retribution (r. Antal Nimród)

További ismert színészek: Matthew Modine

Egy banki vezető halálos fenyegetést kap telefonon, miközben épp iskolába viszi a gyerekeit a kocsijával. Azt mondják neki, hogyha megáll vagy valaki kiszáll a kocsiból, a jármű felrobban. A rendező hazánk fia, Antal Nimród, a filmet pedig éppen most forgatják.

Marlowe (r. Neil Jordan)

További ismert színészek: még nincs kész a szereposztás

A magánkopó életébe besétál egy szőkeség, és azt kéri, kerítse elő az exét. Ez azonban csak egy apró kis rejtély lesz egy nagy összeesküvésben.

Charlie Johnson in the Flames (r. Tarik Saleh)

További ismert színészek: még nincs kész a szereposztás

Egy amerikai újságíró Afrikába utazik, hogy levadásszon egy gyilkos ezredest és ezáltal igazságot szolgáltasson.

5. A megmentendő/megbosszulandó családtag

Liam Neeson akciókarrierje az Elrabolvában onnan indult, hogy meg kellett mentenie az albán rosszfiúk által elrabolt lányát Párizsban. A recept olyannyira működött, hogy azóta egyfolytában valamelyik családtagját kell megmentenie, és ha netán az adott sztori mégsem tartalmazna családtagot, valahogy megtalálják a módját, hogy beletegyenek egyet. Új filmjében, a Jeges pokolban például egy szállítmányt kell eljuttatnia a jeges utakon északra egy kamionnal, de még itt is kapott maga mellé egy iraki háborúban megsérült tesót, akiért felelősséggel tartozik. Vagy ott van példának a Sírok között, ahol egy magányos privát kopót alakít, de a forgatókönyvíró mégis gondoskodik arról, hogy a film egy pontján megismerkedjen egy éles eszű, talpraesett, de hajléktalan kölyökkel, akinek afféle fogadott apja lesz, és természetesen lesz egy pont, amikor meg kell őt mentenie a rosszfiúktól.

Ezért ugyanolyanok Liam Neeson akciófilmjei

Olivier Megaton rendező és Liam Neeson az Elrabolva 2. forgatásán (Fotó: Profimedia)

6. Átlagember, rázós múlttal

Liam Neeson figuráit leginkább az Elrabolvában játszott karaktere mutatja be igazán jól: látszólag békés életet élő kertvárosi apukák, akikről azt feltételezzük, hogy hétvégenként átjönnek hozzá grillezni a haverok és előszeretettel pecázik velük a tónál. További variáció a témára a karakter egy lecsúszott verziója. Ehhez képest szinte mindig megtudjuk, hogy korábban valamilyen veszélyes foglalkozást űzött, és amikor megtudja, hogy szükség van rá, ismét előszedi a már kissé berozsdásodott különleges képességeit, hogy rendet rakjon a világban. Legyen ex-CIA-s, exzsaru, jó útra térni próbáló bankrabló vagy bérgyilkos, amikor szükség lesz rá, a különleges képességeit mindig a jó ügy szolgálatába állítja.

7. Küldetése: mentőangyal

Liam Neeson a filmjeiben kizárólag magára számíthat, mások viszont sokszor csak rá számíthatnak. A Non-stopban csak ő mentheti meg egy repülőgép utasait, miután valaki azzal zsarolja a gépet, hogy húszpercenként megöl egy utast, ha nem kap 150 millió dollárt. Az oltalmazóban egy mexikói határszökevény gyereket ment meg és szállít el a családjához, miután rászáll egy kartell teljes bérgyilkoshada, a Jeges pokolban pedig egy beomlott bánya bányászai csakis benne bízhatnak, hogy időben odaérjen hozzájuk a felszereléssel, amivel ki lehet onnan menteni őket. Bármi is az ügy, a filmeket összeköti, hogy Neeson az, akinek szent kötelessége, hogy megoldja a problémát.

A kiszámíthatóság szépsége

Mielőtt bárki azt mondaná, hogy miért kritizáljuk ilyen csúnyán Liam Neesont, hiszen nemcsak az ő filmjei kiszámíthatóak, jeleznénk, hogy igaza van: nem kritizálni szeretnénk őt, csupán be akarunk mutatni egy jelenséget. Bud Spencer és Terence Hill filmjei is kiszámíthatók, ahogy a legtöbb Marvel film vagy romantikus vígjáték is az, de részben pont ezt szeretjük bennük: pontosan tudjuk, mit kapunk, ha egyszer elkezdjük nézni őket. Neeson mozijai szinte minden esetben a középszerűség határmezsgyéjén mozognak, vagy alulról, vagy felülről súrolják azt, de sosem lesznek túl jók, ugyanakkor túlságosan rosszak sem. Ezek fogyasztható gyorskaják, pihenők az agynak, ráadásul egyfajta helyettesítői a nyolcvanas évek macsó akciófilmjeinek, vagyis hiánypótló alkotások.

Számos elmélettel találkoztam, mitől annyira népszerűek Liam Neeson filmjei, de ezek közül messze kiemelkedett a Vulture teóriája. Szerintük ugyanis Liam Neeson pont akkor jött divatba, amikor az egyén szerepe egyre kisebbé válik a társadalomban, ezek a filmek pedig férfifantáziák arról, hogy az egyén ismét visszaveszi az irányítást egy olyan világban, ahol az emberek többsége magatehetetlennek érzi magát, és úgy gondolja, hogy a politika, a természeti katasztrófák vagy épp a környezetszennyezés árnyékában minden hatalmat elveszítettek. Liam Neeson jön, visszaveszi a hatalmat és egyedül, segítség nélkül rendet rak a világban. Sokszor csak ennyire van szükségünk egy kellemes péntek este.

Még egy kis Liam Neeson jöhet?

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top