Május 1-től szigorúbban veszi a rendőrség a gyorshajtást, és minimális sebességtúllépés után is bírságot kapnak az autósok, vagyis hivatalosan a továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét. „Ez nem jelenthet mást, mint az 50-es táblánál az 51 km/órás sebességgel haladók bírságát” – nyilatkozta a Vezesss.hu-nak Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd.
Hozzátette, Magyarországon a személyautópark átlagéletkora alapján sok olyan jármű is közlekedik az utakon, amelyeknél hiába mutat 50 km/órát a mutató, lehet, hogy a traffipax 51-52-53 km/órával méri be. „Ilyenkor meglehetősen egyoldalú a rendszer, ugyanis a rendőrség adatával szemben kellene bizonyítani az autósnak, hogy szabályosan, 50-nel ment. Márpedig ezt nem tudja bizonyítani. Ráadásul azt sem tudhatja biztosan, hogy valóban 51-52-53-at mért a traffipax, mert nincs hozzáférése a műszerhez.”
A cikkben kitérnek arra is, hogy van, ahol továbbra sem állítják meg a gyorshajtókat, ott megmarad az elvi lehetősége a sebesség túllépés megúszásának. Hiszen 100 km/óra alatt plusz 15 km/óráig, míg 100 km/óra felett 20 km/óráig nem az objektív felelősség elve szerint jár el a rendőrség, vagyis autópályán például 150 km/órával is elkerülhető elvben a bírság saját autóval.
Itthon a gyorshajtást helyszíni vagy közigazgatási bírsággal szankcionálják, előbbi főleg a kisebb sebességhatár átlépéseknél alkalmazzák, utóbbinál pedig nem feltétlenül az autót vezető gyorshajtó fizet, mert a szabályozás az üzembentartót tartja felelősnek, így rá szabja ki a minimum 30.000, maximum 300.000 forintos bírságot.
Tavaly összesen 14 679 személysérüléses közlekedési baleset történt az országban, míg összesen 621 637 darab gyorshajtást rögzítettek az eddigi traffipaxok, a ráhagyás használata mellett, ami napi 1703 bírság átlagosan.
.