Mióta a Mission: Impossible egyet jelent Tom Cruise nevével, filmről-filmre egyre vakmerőbb kaszkadőrmutatványokat láthatunk tőle: gondoljunk csak a 7600 méteres ejtőernyős ugrásra az Utóhatásban, vagy a Burj Khalifa megmászására a Fantom protokollban, amitől a legedzettebb idegzetű Hollywood-i rendezők is lábon hordhattak ki több szívinfarktust. Ha hozzávesszük azt a tényt, hogy éppen ma lett 62 éves a négy Oscar-díjra jelölt színész, valószínűleg a veterán kaszkadőrök is elismerően csettintenek. Hogy mennyibe kerülhet Tom balesetbiztosítása, arra gondolni sem merünk. Pontos számokat nem tudunk, azért vannak pletykák, miszerint a Mission: Impossible filmeknél több millió dollárt is elkölthettek rá. Lássuk, mi volt az 5 leghajmeresztőbb mutatványa:
A Burj Khalifa (Mission: Impossible – Fantom protokoll, 2011)
A Fantom protokollban a világ legmagasabb épületét, a dubaji Burj Khalifát mászta meg. A 828 méter magas felhőkarcoló oldalán lógás rendkívüli bátorságot és fizikai állóképességet igényelt. Cruise több mint 120 emelet magasságban hajtotta végre a jelenetet, mindössze egy biztosítókötél segítségével. A színész saját elmondása szerint több hónapig készült rá, hogy eltudják kezdeni a felvételeket. A jelenethez a stábnak különleges engedélyeket is bekellett szereznie a dubaji hatóságoktól. Tom ragaszkodott hozzá, hogy személyesen hajtsa végre a mutatványt, hogy a nézők a leghitelesebb élményt kapják. Mondanunk sem kell, hogy a Mission: Impossible filmek egyik legikonikusabb és legemlékezetesebb pillanata lett.
Airbus 400 (Mission: Impossible – Titkos nemzet, 2015)
A Titkos nemzet forgatásakor a Paramount stúdió és Tom Cruise nagy hangsúlyt fektettek a film nyitójelenetére, amelyet stratégiai módon akartak kiemelni a film promociója során. Ebben a jelenetben Ethan Hunt egy Airbus 400 oldalán lóg, miközben a katonai utasszállító repülőgép elhagyja a kifutópályát és felszáll. Természetesen óriási volt a média visszhangja, a legtöbb cikkben egyenesen őrültnek címkézve a színészt.
A felvételt az Egyesült Királyság RAF Wittering légi bázisán rögzítették valós körülmények között, Cruise pedig tényleg rá volt szíjjazva a gépre. Robert Elswit, a film egyik operatőre megerősítette a jelenet valódiságát, hangsúlyozva, hogy semmilyen digitális effektet nem alkalmaztak az utómunka során. Az Airbus nem kevesebb, mint 100 csomós (kb 190 km/órás) sebességgel emelkedett el a földtől és 6-8 percet töltött a levegőben 300 méter magasságban. Összesen két felszállást tudtak rögzíteni a forgatáson. A pályát megtisztították a madaraktól és Tom egy különleges kontaktlencsét is kapott, ami megvédte a szemét, ha bármilyen idegen tárgy repülne bele. A stáb az utastérben ült, ahonnan a gép oldalára szerelt kamerát irányította távvezérléssel.
Helikopteres üldözés (Mission: Impossible – Utóhatás, 2018)
A film csúcspontján, amikor Ethan Hunt megpróbálja megszerezni a bomba detonátorát August Walkertől (akit amúgy Henry Cavill alakít), maga Tom Cruise vezeti a helikoptert. Tomnak amúgy tényleg van engedélye helikopterre, amit egy 2000 órás, szuperintenzív tanfolyamon sajátított el, de itt különösen veszélyes manővereket kellett végrehajtani az Új-Zélandi hegyek között. Ha ez még nem lenne elég, a jelenet úgy indul, hogy Walker elmenekül, Hunt pedig egy másik helikopterrel üldözi, méghozzá egy kötélbe kapaszkodva, amely egy rakományhoz van kötve. Nagy magasságban és extrém hőmérsékleti viszonyok között vették fel a jelenetet, ami tovább nehezítette a stáb dolgát. Ahogy Ethen mászik fel a kötélen, hogy átvegye az irányítást a helikopter felett, megcsúszik és lezuhan a rakományra. Cruise biztonsági hevederrel volt rögzítve, ami segítette őt a leugráskor. A rakományra ugrás természetesen egy alaposan átgondolt mutatvány volt, még így is rettentő veszélyesnek bizonyult, ráadásul voltak a stábban, akik nem lettek beavatva, így teljesen elsápadtak, amikor látták hogy Tom lezuhan.
HALO ugrás (Mission: Impossible – Utóhatás, 2018)
Az Utóhatás tartogatott még egy ennél is veszélyesebb jelenetet: a HALO-ugrást, amit Tom már nagyon régen szeretett volna megcsinálni, és persze ő az első színész, akit meg is örökítettek közben.
A különösen nagy magasságban végrehajtott ejtőernyős ugrás komoly előkészületeket igényel. Cruise kapott egy speciális sisakot, ami nem csak megvédte, de életmentő funkciókkal is el volt látva, valamint a forgatást megelőzően megépítették a világ egyik legnagyobb szélcsatornáját, hogy tudjon gyakorolni az ugrásra.
Tom és a stáb 20 percig tiszta oxigént lélegzett be a földön, hogy elkerülje a dekompressziós betegséget, majd 7600 méter magasságban kivetette magát a repülőgépből. Nagy kihívást jelentett a stábnak, hogy naponta csak egyszer volt lehetőségük a felvételre, mivel éjszakai képsor volt, a lehető legközelebb a naplementéhez. Mivel Cruise és az operatőr 320 km/órás sebességgel zuhant, mindennek a helyén kellett lennie.
Egy film forgatásán mindig ketyeg az óra, de általában nem azért, mert a Föld repül feléd.
– jegyezte meg az operatőr, amikor a jelenetről kérdezték. A videót látva, ahogy együtt ugranak ki a gépből, nem kisebb az ő érdeme sem az elképesztő felvételért.
Shanghai felhőkarcoló (Mission: Impossible III.)
A sorozat harmadik részének egyik hihetetlen jelenetében Tomot láthatjuk, amint egy éjszakai akció során leveti magát egy sanghaji felhőkarcolóról. Tom valóban leugrik, de nem a felhőkarcolóról. Egy felépített stúdióban rögzítőkötelekkel hajtja végre a mutatványt, de így is elég magasságból ahhoz, hogy J.J. Abrams rendező lerágja az összes körmét. A felvétel természetesen páratlanul sikerült és a sanghaji felhőkarcolókkal a háttérben lélegzetelállító a látvány.