A köznyelv szupertraffipax néven emlegeti a rendőrségi VÉDA-rendszer 365 darab fix és a 160 mobil készülékét, amelyeket 2015-2016-ban üzemeltek be a magyarországi utakon. Azt lehetett tudni, hogy a kamerarendszer a gyorshajtás mellett fél tucat más szabálysértést is képes rögzíteni – a záróvonal átlépésétől a biztonsági öv nélküli autózásig.
A kamerák a kezdetektől fogva mást is figyelnek, de a rendőrség a bűnüldözés sikeressége érdekében ezt eddig nem osztotta meg a nyilvánossággal. Most egy hivatalos rendőrségi hírből derült ki, hogy a VÉDA segítségével fogtak el egy grúz férfi által vezetett, olasz rendszámos, körözött járművet.
A Vezess.hu rákérdezett a rendőrségnél, hogyan használják a szupertraffipaxokat a lopott autók felderítésére, valamint más célokra. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) azt válaszolta, hogy 2017 óta használják a VÉDA-t a körözött járművekre, napi gyakorisággal több riasztást kapnak, de arról nem vezetnek statisztikát, mennyit találtak meg a rendszernek köszönhetően.
A VÉDA által használt Körözési Nyilvántartó Rendszerbe (KÖNYIR) nemcsak a rendőrség, hanem a NAV és a bíróságok is rögzíthetnek körözéseket. A kamerák által észlelt napi több százezer rendszámot a rendszer ellenőrzi az adatbázisban, és ha szerepel benne, akkor kiadja a riasztást. Azt elismerte a rendőrség, hogy azt nem figyelik, hogy az autó többi tulajdonsága – rendszám, gyártmány, típus, szín – összetartozik-e.
A KÖNYIR adatbázisának a használata több, mint lopott járművek levadászása, ugyanis a körözésnek több más oka is lehet. Eltűnt személyek és körözött emberek keresésére is használhatók ezek a traffipaxok, de a csődeljárásról és felszámolási eljárásról szóló törvény által érintett emberek vagy járművek felkutatására és a végrehajtási törvény által érintett emberek vagy járművek beazonosítására is.
A rendőrség elárulta azt is, hogy „a rendszer a járműnyilvántartásból történő lekérdezéseket is végrehajtja”, vagyis lejárt műszakival sem érdemes autózni.